Gå til innhold

Kan dette fungere? Ang barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to håpefulle på 4 og 5 år, har en tendens til å terge hverandre og slå og sparke hverandre mange ganger om dagen. Vi har prøvd å være konsekvense i flere år nå, men at de må gå på gangen i x antall minutter pr år. Og forklart de hvorfor man ikke skal slå etc og spør de om årsaken til hvorfor de slår og så videre..Prøvd alt av råd fra helsestasjonen osv.

Vi synes at nå er de så store att dette må reduseres, vet att det er "normalt" att søsken slår hverandre etc, men vi synes ikke det er greit. Heldigvis er de snille med andre barn.

Nå har jeg tenkt att jeg kanksje skal prøve å premiere bra adferd. Dvs att for hver 15 min (i starten) de klarer å ikke slå osv, så får de ett armbånd og masse skryt. Så kan de telle opp armbåndene til kvelden og se hvor flinke de har vært. Slår de må de på gangen og får ikke belønning for det kvarteret. Jeg føler de har en "innlært" måte å reagere på, impuls, derfor viss de kan lære seg av med å slå over tid, så hadde jeg vært glad!!!

Høres dette ut som en god plan? Ser dere noen fallgruber?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan fungere, belønningssystemer er jo kjente.

Fallgrubene som jeg ser det er at man lærer dem ikke å utføre (eller i dette tilfelle la være å utføre) en handling for dens egen skyld, men fordi man premieres. Det kan være dumt in the long run, men i en overgangsfase er det mulig det vil fungere.

Det kan også tenkes at man ved å fokusere på at de ikke skal slå, men ikke på grunnene til at de slår, ignorerer et uttrykksbehov hos ungene. Hvorfor slår de? Hvorfor klarer de ikke finne andre måter å uttrykke sinnet sitt på? Osv.

Men du kjenner ungene dine og ser antagelig hvordan de er tilbøyelige til å reagere.

Skrevet

Har aldri hatt sansen for å premiere vanlig god oppførsel. Må være bedre å kommentere med "at nå var dere flinke" litt oftere. Å dele ut gaver for god oppførsel, kan fort bli "sleng opp en tier så lar jeg være"

Kom til å tenke på en bedrift jeg hørte om, hvor det å komme for sent ble veldig vanlig. De begynte å premiere folk for å komme tidsnok på jobben:/

Skrevet

Hei..

Til mine to (12 og 13 år) brukte jeg i "gamle" dager stjernesystem. Det vil si at dersom noe godt ble sagt eller gjort mot den andre fikk de en stjerne klistret på et ark. Jeg brukte ikke tid på guttene slik du selv foreslår så derfor kan jeg ikke si noe om dine 15 minutter ad gangen..

Når guttene fikk ex antall stjerner i løpet av dagen fikk de belønninger, dette var alt fra is til dessert, se en film, mamma leste høyt osv. Jeg la også inn litt større belønninger slik som ukebelønning ved ex antall stjerner så ble det badetur, kino osv..

Dette systemet benyttet jeg meg masse av for å endre en adferd jeg ikke likte eller om vi var kommet inn i en uvane som ikke var til å leve med.. Kan her blandt annet fortelle om en av guttene som hver eneste kveld dunket i veggen slik at broren ikke fikk sove, ved å belønne morgenen etterpå med stjerne tok det ikke mange dagene før han stoppet..

Fordelen med dette er jo at når en har oppnådd ønsket effekt forsvinner gradvis systemet, men du har det alltid tilgjengelig for andre "utfordninger"..

Håper jeg kunne gi deg litt tips, lykke til..

Skrevet

NB!!

Jeg fokuserte kun på det positive de gjorde MOT hverandre. Ved negativ adferd fikk de hverken straff eller fjerning av stjerner, de fikk selvfølgelig tilsnakk, men de måtte da også sette seg rolig ned og vi snakket om at en ikke skal slå, osv.

Skrevet

Hei, takk for godt svar. Det med større belønninger har jeg også tenkt litt på. Ellers blir det jo kjedelig i lengden. Fint å høre at dette har fungert for noen, for da kan det jo fungere for oss også:)

Og det er jo slik som du skriver, systemet faller bort litt etter litt når oppførselen har endret seg:)

Jeg og pappaen får sette oss ned og lage en plan med belønninger osv.

Er også med på de som svarer att man ikke skal belønne vanlig normal oppførsel annet enn med skryt. Men ungene mine får virkelig mye skryt for alt mulig hele dagen, når de er snille med hverandre osv. Men det fungerer bare ikke. Det blir ikke mindre slåing og dyting osv likevel...

Så de må nok ha noe mer å strekke seg etter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...