Gå til innhold

Hvordan er det med tvillinger og gener?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvillinger i både mor og far si slekt. Ikke så langt ute, 3 menning til far og søskenbarn av faren til mor min.

Er det bare helt tilfeldigg at vi kan få tvillinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at toeggede er arvlig, men eneggede er tilfeldig.

Men så er det noe med å hoppe over et ledd og noe annet plukk....

Skrevet

Genetisk så kan man vel bare arve det fra mors slekt hvertfall.. Og det er vel bare eneggede som kan være genetisk? Eller var det motsatt.. huff.. burde vel ikke svare da jeg egentlig ikke har peil..

;o)

Skrevet

Eneggede tvillinger er ikke arvelig, det er bare tilfeldig ett egg som deler seg i to.. Toeggede tv. derimot er arvelig.. For hvert 3. ledd tror jeg det var!

Skrevet

Hehe, har ikke peiling jeg heller. Men vi eller mest jeg nå da snakker om en siste nr. 3. Så sa moren min at det er tvillinger uti begge slekter og da ble jo mannen min helt nervøs hehe:)

Skrevet

Jeg har hørt:

Det hjelper ikke hvis barnefar har tvillinger i familien, det må være i mors familie for at "arvelige tvillinger" skal kunne dukke opp.

Toeggede er arvelig, eneggede er noe som avogtil oppstår. (men jeg vet om to eneggede tvilllingpar der ene har fått eneggede tvillinger selv - er nok bare en morsom tilfeldighet)

Skrevet

Min venninne har to sett tvillinger, så jeg vet noe om dette....Alle hennes er toeggede. Det betyr at hun mister to egg de gangene hun har eggløsning. Det er jo ikke dermes sagt at begge disse blir befruktet, men det har skjedd hos henne to ganger. Alle barna hennes er jenter. De har en ganske stor sjanse til selv å få tvillinger, da de kan ha arvet mammaens egenskap til å få dobbel eggløsning. denne etgenskapen arves da bare fra mammaen. Eneggede tvillinger kommer fra et egg som har delt seg i to. Dette tror jeg er tilfeldig at skjer, og at det ikke er arvelig.,,,

Skrevet

Toeggede er arvelig. Og det hopper over ett ledd! Mamma er tvilling, og dermed blir det min tur til å få tvillinger da hun ikke fikk...Jippi. Jeg fikk ikke to nå, men hvis jeg blir gravid en gang til, bare VET jeg at det blir det. Hjelp!

Skrevet

Det trenger ikke hoppe over et ledd. Min venninne har i alle fall blitt fortalt av legen at hennes jenter har en mye større sjans til å få tvillinger enn vi andre har. Dette fordi de kan arve hennes egenskap.Kjenner også ei som selv er toegget tvilling som selv fikk toeggete tvillinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...