Gå til innhold

Usigelig sølv med klesvasken.... :((


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sløv!!

 

Jeg vasker kun to tuper maskiner jeg.

 

-Svart + dongri

-Resten, rødt, lilla, gult hvitt, pastellfarger, handuker, strømpebukser, skjørt, barne tøy, voksentøy, joggeklær, bh, labber, ja alt som ikke er svart.

( ja eller dersom noe har sterk mørk farge da går det sammen med det svarte).

 

Alt sammen vaskes på dagligvask-programmet, 40 grader.

Men en stoor desj omo color.

Avogtil en skje vanisj oxy i tilegg, men jeg synes ikke det blir noe forskjell jeg da.

 

Er dette alt for sløvt?

 

Skulle jeg tatt alt det hvite, heilt hvite for seg selv?

 

Men herregud, da får jeg jo ikke fylt opp maskina, og da vil den jo gå ørten ganger så ofte som nå.... som er i snitt 1 for dag.....

 

Hva gjør dere??

 

Hvordan sorterer dere, bruker dere forskjellige program til forskjellig vask?

Er dere nøye på mengde vaskemiddel,??

Bruker dere omo color eller tilsvarende på farget, og omo hvitt til vitt tøy??

 

Synes ofte klærne ikke blir rene.

Klær jenta har krabbet runt i ute, å fått skitt og sand på blir lissom ikke heilt reine.................

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Seriøst?

Hvitt bør vaskes på minimum 60 grader. Det for å dreper bakterier som sitter i undertøy, sokker o.l.

Skrevet

Jeg er klesvasker nummer 1.

 

her sorteres håndklær, hvit/lyst, jeans alene, arbeids t-shirts og sorte sokker, tassen sitt alene osv osv............... noe på 40 annet på 60. tassen sine kluter koker jeg!

 

her går maskinen hver dag, minst 2.

 

alt strykes og legges pent bort...........venner sier jeg er gal..........ja, men sånn er min mor og tante også. Det er arven min:)

Skrevet

Barnetøy 60 grader uansett om det står 40grader på dem, årker ikke sortere så mye jeg heller..

 

sokker undertøy og håndkler,kluter også på 60 grader.

 

hvitt tøy for seg selv (ikke barnetøy, bare hvis det passer sånn)

 

alle andre farger i samme vask 40grader...

Skrevet

LIBIDO;

Hmm, alrig tengt over at jeg må vaske sokkene mine på 60 grader for å drepe bakterier.....

 

Og STRYKING???

Gud, jeg struker da INGENTING, annet enn finskjorta til gubben kanskje....

Ja skal jeg stryke kluter da?

Eller bodyene til jentungen?

Eller t skjorta mi??

Skrevet

Det gjør jeg........... alle kluter blir strøket og brettet pent samme. ligger kant i kant i skuffen. Vet det er sprøtt!

Skrevet

Ville heller delt det opp i

-lyst tøy

-mørkt tøy

enkelt og greit

Skrevet

jeg vil si jeg er helt sånn passelig vaskegal :)

 

deler opp i:

-hvitt/lyst tøy 40 grader

- mørkt tøy 40 grader

- lyst undertøy/nicolai sine lyse/hvite klær 60 grader

- mørkt undertøy/nicolai sine mørke klær 60 grader

 

jeg koker ingenting, men vi bruker ikke kluter da.. bare vaskeduker, og de vaskes på 60 grader. håndklær legges i 60 graders vasken og det gjør sengetøy også.

 

har samboer med allergier, så her er jo klesvasken ganske viktig i tillegg :)

 

ingenting strykes, eier ikke engang strykejern ;P

Skrevet

Her sorteres det slik:

Lyse klær 40 grader

Mørke klær (inkluderer jeans) 40 grader

Rød/rosa/andre sterke farger 40 grader

Undertøy/kluter/håndklær 60 grader

Ull 30 grader

Og sengetøy på 60 grader, de tar en hel maskin alene..

 

Og om klærne til Nemi ikke blir rene da, så får de seg en runde på 60 grader. Hvite klær klores om de har umedgjørlige flekker.

 

Skrevet

Gjer det samme som Hambimor. Det er litt viktig å vaske spesielt undertøy, sokker, handkle på høg nok temperatur. Nokre baselusker er viktig å få vekk. Og du seier jo og at kleda ikkje blir skikkelig reine.

Vask med Blenda, kvitt for lyst tøy, Color for farga tøy. Vask med den temperaturen som står på kleda, då blir det som regel bra:-)

Skrevet

Mannen min tenker akkurat som deg;)

 

Jeg derimot har et svært rigid syn på klesvask. Vi er 7 i familien, og jeg vasker i gjennomsnitt 3 maskiner hver eneste dag.

 

* Alt hvitt vaskes sammen, men jeg skiller selvfølgelig mellom det som ikke tåler mer enn 40 grader og det som skal kokvaskes (håndklær, bodyer, kluter, sengetøy osv.). Dette er det veldig viktig å vakse på minimum 60 grader, men jeg føler at det riktigste ofte er å kokvaske det. Jeg vakser hvitt sammen med bare hvitt, hvis ikke blir det hvite tøyet grått.

 

* Barneklær som har vært ute i sandkassa o.l., vasker jeg på 60 grader. Hvis ikke blir det ikke rent. Bukser, gensere, undertøy, strømpebukser osv tåler stort sett 60 grader.

 

* Sokker og truser går sammen på 60 grader.

 

* Når det gjelder farger, er jeg også nøye. Sterkt farget tøy går sammen med annet sterkt farget tøy, pasteller og andre lyse farger får vask sammen med likesinnede.

 

* Litt finere klær til barna og de voksner klær kan jeg ta på 40 grader, litt avhengig av hva klærne er laget av. Dongeribukser brukt av 11-åringen må vaskes på 60, hvis ikke forsvinner ikke grønske og sand etter utagerende fotballspilling. Mine og mannen min sine bukser vasker jeg stort sett på 40.

 

* Sort tøy (gensere og t- skjorter, ikke sokker og truser altså)) brukt av oss over 11 tar jeg stort sett på 40, hvis ikke får de dyrebare band t-skjortene til tenåringene et litt slitent uttrykk etter hvert.

 

* Jeg bruker kun Neutral vaskepulver og tøymykner, og egnet såpe til ullvask.

Skrevet

Deler opp i;

Håndkler

Barneklær

Mørke farger

Lyse farger / hvitt

Undertøy og labber

 

Vasker et par maskiner for dagen.

Skrevet

Her deles det i:

lyst 40 grader

mørkt 40 grader

lyst 60 grader

mørkt 60 grader

håndklær etc 60 grader(andre ting blir fort nuppete om de vaskes sammen med håndklær)

ull 40 grader

+ at enkelte spesielle plagg som egentlig skal håndvaskes vaskes for seg på et kort program på 40 grader.

 

Stryker gjør jeg aldri!

Skrevet

Ish, det hørtes litt ekkelt ut.

 

Her har jeg ull+silke og annet fint tøy, lyst 40, mørk 40, lyst 60, mørk 60, lyst 95 og mørkt 95.

Regntøy og kjeledresser for seg.

 

Selv med 7 kg trommel, så får jeg fulle maskiner på alt, enda vi bare er 4 i familien. Vasker minst en maskin med hver overnevnte i uka!

 

Og jeg bruker bare Neutral lyst og mørkt, og hvis jeg føler for skyllemiddel, så er det Neutral også.

Skrevet

Jammen,,,,,,,,,,,,

 

Atte, dersom jeg skal dele det opp slik mange av dere gjør, så kommer vaskemaskina til å gå heile dagen, og med bare noen få plagg i hver gang......

Er DEt så bra da?

 

Og jeg skjønner ikke heilt hvilke grusomt farlige bakterier som er i sokkene mine, elller trusa mi for den del, som overlever og kav være farlige etter 40gr i maskina.......

 

Men dere må da vaske bare små og halv-fulle maskiner da.???????????

Skrevet

Det er då ganske så masse bakterier i undertøyet vårt, tarmbakterier blant anna. Og dei dør ikkje før ved 60 grader. Så om du vasker undertøyet ditt ved 40 grader så sørger du bare for at bakteriene får ekstra gode vekstvilkår...

Skrevet

Er ikkje noke vaskefantom sjølv, men deler opp vasken litt meir, ja:

 

-farga 40 grader

-kvitt/lyst 40 grader

-barneklede, håndkle, sengekle 60 grader

-kluter, gulpekluter, undertøy 95 grader

-ull og fleece 30-40 grader

-finvask vaskast på 30 eller 40 grader

 

Blir nok 8-10 maskiner (for det meste fulle) i veka, vi er 2 voksne, en ettåring og en hund (som drar med seg litt ekstra sand og grus inn slik at ettåringens klede nok blir fortare skitne...).

Skrevet

Jeg er også vaskegal!HAr ulike skittentøyskurver med lokk som det er skrevet på hvilken vask som er i....Har en stor korg som vi sender skittentøyet i (skittentøyssjakt).Den sorteres hver kveld og blir fordelt i de små kurvene.Og en kurv er akkurat passe til en maskin.Vi er 3 i familien og her går det ca 3 maskiner til dagen!

Deler inn i:

40 grader hvitt

40 grader lyst

40 grader mørkt/sort og dongeri

Lyst barnetøy

Mørkt barnetøy

Undertøy 60 grader

Håndklær 60 grader

90 graders vask (små håndklær til å tørke hendene på etter toalettbesøk,vaskekluter,alt som brukes til lillegutt av håndklær,kjøkkenhåndklær.)

Finvask

Sengtøy

Duker/spisebrikker i tøy

Ull

Skrevet

Her sorterer jeg først etter farge. En hvit haug, en mørk (blå, sort, brun, grønn), en rød/rosa/gul ol, og kokvask. Så sorterer jeg disse haugene igjen etter hvor mange grader. Så den hvite haugen blir som oftes delt i to, en 40 grader og en 60 grader, den mørke i to eller tre, en dongeri/slitesterke klær, en truser/sokker/, en sengetøy, en finvask. Kokevaske-haugen deler jeg som regel i tre. En 95 grader, der alle lyse truser, kluter, små håndklær vaskes. En lyse badehåndklær og en mørke badehåndklær. Ikke noe problem å få fulle maskiner, når du har en jente på 10 sm ikke tåler en flekk på klærne, en mann som ikke kan være rein i mer enn to minutter, en gutt på halvannet som spiser selv, og en mamma som svetter som en gris......

Skrevet

Hmm, var ikke meningen å være anonym!

 

Og hvis du lurer på om gubben får lov å vaske klær, så nei!!! For da går alt i samme maskin. Han skulle vaske klær når jeg fikk minstemann. Kom hjem og der var de lyse buksene til meg og jenta vår grå/svart. Ja, men jeg sorterte jo, sa han. Hvordan da? Jo, jeg vasket jo bare bukser........

Skrevet

Jeg koker sengetøy, håndklær, sokker og undertøy på 90 grader... sorterer ikke det på fargen med mindre det er helt nytt...

ellers så vasker jeg bortimot alt barnetøy på 60 graders flekkefjerningdprogram, hiver alt i samme maskin.. men siden hun har mest lyse farger på klærne så går det jo greit.

og våre klær vasker jeg på 40 grader sortert på lyst, mørkt og hvitt.

også blir det noen egne maskiner med ulltøy, duker og arbeidsuniformene våre... blir 1-2 maskiner for dagen... venter med å vaske en type program til jeg har bortimot full maskin, noe som ikke tar mange dagene. sorterer klærne etterhvert som de havner på vaskerommet slik att jeg alltid har noenlunde oversikt=)

 

Skrevet

her sorteres det slik.

 

helt hvitt 60 aldri hvite sokker her for da kan tøyet bli grått.

helt hvitt/ hvitt lyst 40

hvit/lyst 60 lyse sokker og truser her

rødt/gult / orange/rosa/ brunt 40

Blå/grønn/grå/svart 60 mørke sokker og truser her

Blå/grønn/grå/svart 40

 

sengetøy 60-90

håndklær 60-90

 

jeg bruker nøytral vaskemiddel og skiller på til collor og til lyst og hvitt tøy bruker også tøymykner fra nøytral.

 

ved flekker bruker jeg quic and brigt og gnir inn og lar ligge før vask å virke.

 

 

ingen missfarginger eller flekker her og det er ikke så mye jobb når man altid sørger for å sortere. når man legger til vask. da blir det jo bare og ta en bunke og putte inn i maskinen. og klær med flekker gnir jeg inn når jeg legger de til vask så det tar ikke noe ekstra tid egentlig.

 

gjennomsnitt vasker jeg ca 1- 2 vask i døgnet men noenganger er det ikke nokk tøy og andre ganger må jeg vaske mere.

 

 

Skrevet

unskyld men glemte også at jeg har en egen kurv til det som må vaskes for hånd og ulltøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...