Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 En vi kjenner er nå 18 mnd og kan ikke gå ennå. Er ikke det veldig sent? Når bør barna kunne gå? Jeg hadde vært veldig bekymret men virker ikke som foreldrene er det.... går hvis de holder i begge henda, men er ikke i nærheten av å klare det selv ...
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Vår gutt begynte å gå først for to uker siden. Han ble 19mnd den 6.august. Vi var begynt å bli noe bekymret, men så kom det plutselig helt av seg selv:) Har hørt om de som ikke går før de er to eller mer, så det er store variasjoner:)
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Noen er raske andre trege........... alt er normalt
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Jenta mi er 20 mnd, og går ikke. Var hos fysio i går. Hun er HEILT NORMAL. Fysioterapauten sa det er 18 mnd som er gjennomsnittet for å gå, og det betyr at det er maaangt som er langt over 18 mnd før de går. -Men man harer lissom ikke om de....
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Det er 15 mnd som er snittet for å gå, de fleste unger går en gang mellom 9 og 18 mnd. Ikke 18 mnd...om det var 18 mnd som var snittet så hadde det jo nærmest vært en medisinsk sensasjon hver gang en unge begynte å gå FØR den var ett år. Og det er jo ikke akkurat uvanlig. Det ER sjeldent at unger på 18-20 mnd ikke går, like sjeldent som at unger på 9-10 mnd KAN å gå.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #6 Skrevet 16. august 2007 Duste-anonym, kjenner mange som ikke går når de er 18-19 mnd jeg!
Sånn kan det gå Skrevet 16. august 2007 #7 Skrevet 16. august 2007 Selvfølgelig er det en del som er 18-20 mnd og ikke går enda, men om 18 mnd hadde vært _gj.snittet_ ville jo det si at det var omtrent like mange som lærte å gå etter 18 mnd som før 18(og tildels langt over 18 mnd siden det er en god del som går før de er 1 år og da måtte man jo ha en god del som var langt over 18 mnd for å dra opp snittet) og slik er det jo slett ikke.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #8 Skrevet 16. august 2007 Vår helsesøster og barnelege sier at det er MANGE MANGE flere 1 åringer som IKKE går enn de som går. Og MANGE MANGE som faktisk ikke går før de er 18 til 20 mnd. Men man hører skjelden om de som ikke går når de er over 15 mnd. Men når noen går før de er 1 år SKRYTES det veldig og fortelles og snakkes om. Og min fysio sier at det IKKE er UVANLIG, ei heller UNORMALT å ikke gå når de er 18 mnd. Det som er UNORMALT er dersom barnet ved fylte 18 mnd ikke viser INTERESSE for å gå. Men DET gjør de aller aller fleste 18 mnd gamle barn. De går ofte baken gåbil, eller ved møblene og slikt. Og DA er det INGENTING UVANLIG ELLER UNORMALT MED DEM!!
mai mammaen til to Skrevet 16. august 2007 #9 Skrevet 16. august 2007 jeg skjønner godt hva anonym over her sier med at gjennomsnittet er 15 mnd... det er jo det samme som at den gjennomsntilige fødselsvekten er f.eks 3500... det er jo ikke uvanlig om det kommer babyer på 4000 da.. men om babyen er 5000 er jo det veldig uvanlig...og de fleste babyene vil være fra 3-4000 gram... samme med å lære seg å gå..det er ikke uvannlig at noen ikke går før de er 18 mnd..men det er ikke gjennomsnittet... de fleste barna er ikke 18 mnd før de går... jeg har jobbet en stund i barnehage no..pluss kjenner mange med barn..og INGEN jeg kjenner har barn som ikke kan gå når de er 18 mnd.. "Vår helsesøster og barnelege sier at det er MANGE MANGE flere 1 åringer som IKKE går enn de som går." mener du da at 1 åringer er de som er 12 mnd eller mener du helt fra 12-24 mnd? for det kan jeg ikke tro at er sant.. at det er flere 1 åringer som ikke går enn som går...
Sånn kan det gå Skrevet 16. august 2007 #10 Skrevet 16. august 2007 Det er da ikke snakk om at det er _unormalt_ å ikke gå ved 18 mnd, poenget er at _gj.snittsalderen_ for å begynne å gå ikke er ved 18 mnd siden det faktisk er langt flere som går _før_ de blir 18 mnd enn det er som begynner å gå etter at de blir 18 mnd.
Sånn kan det gå Skrevet 16. august 2007 #11 Skrevet 16. august 2007 Forresten viser en stor undersøkelse at "Tyve måneder gamle løper 91 prosent ganske bra." og da er det vel ikke spesielt sannsynlig at særlig mange lærer å gå etter at de er 18 mnd... http://www.aftenposten.no/helse/article459126.ece
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #12 Skrevet 17. august 2007 er vel ikke vanlig å begynne å gå når de er 18 mnd? noen foreldre som ikke innser at barna deres er sent ute med noe... det betyr jo ikke at det er noe galt med barna deres... bare at de ikke har " giddet" å lære seg å gå enda.. nyt tiden dere... det er ikke vits i å prøve å si at "alle" andre barn begynner å gå da ..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2007 #13 Skrevet 17. august 2007 18 mnd kan ikke være gjennomsnittet.....har aldri hørt om en unge på 18 mnd som ikke kan gå....eller jo forresten....men der er fysioterapaut inne i bildet...da det er noe galt.
MintCondition Skrevet 17. august 2007 #14 Skrevet 17. august 2007 Nei, 18 mnd kan jo ikke være snittet, i så fall er min unge et motorisk geni da, siden hun begynte å gå rett før hun ble 10 mnd Alt mellom 9 og 19 mnd er VANLIG, men alt der i mellom er jo ikke det samme som gjennomsnittet. Men - de aller aller fleste unger lærer seg å gå til slutt
mai mammaen til to Skrevet 18. august 2007 #15 Skrevet 18. august 2007 hehe.. ja da må søsteren til sambo være et motorisk geni..begynte å gå da hun var 9 mnd..hehe.. det er jo tidlig.. men er jo ikke 9 mnd tidligere enn gjennomsnittet..
Anonym bruker Skrevet 19. august 2007 #16 Skrevet 19. august 2007 http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/bevegelsesutvikling/bevegelsesutvikling_hos_barn_1_3_r 10-18 mnd er vanlig..men de fleste er midt på....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå