måken og vesla Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Vi har ikke store problem med legging, og heller ikke med at det er morgen klokka 5, men i en og en halv uke nå så har vesla bedt om mat svært ofte hver natt. På det værste så er det en time mellom, og på det beste så går det tre timer (må legge til at det er mellom 1,5 og 2 timers intervall på dagtid også). Jeg har prøvd å roe henne ned på andre måter, men hun skal ha pupp, og det virker ikke som hun kosespiser - flere ganger skal hun ha fra begge puppene. I starten trodde jeg det var øking, men det har jo ikke gitt seg... Lurer på om jeg har litt lite melk i forhold til behovet hennes. Det må dessuten tas med at hun ligger lavt på vektkurven (lang og slank) og at hun derfor trenger maten. Bortsett fra at hun krever pupp ofte, så er hun blid og i godt slag. Er det andre som har hatt liknende erfaringer? Vi øver nå på å spise fra flaske - hun har fått i seg noen ml fra en dr.brown flaske i dag. Pappan var kjempeflink og supertålmodig. Tenkte kanskje vi først skulle prøve å lure i henne litt erstatning på kveldstid. Hvis det ikke hjelper tror jeg vi må forsøke med grøt. Har kjøpt inn risgrøt, men tenkte at vi må få til erstatning fra flaske før vi går videre. Må jo ta det gradvis. Trøtt måke
Tussi og Maja Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Jeg slet en periode med økedøgn. Den varte i over to uker, men hun var heldigvis ikke ofte oppe om natta. Men på dagen skulle hun ha hver halvannen time. Syntes det var slitsomt, så jeg kan tenke meg at det er slitsomt når du har det hele døgnet så lenge! Vi ga henne litt ekstra mm og mme på flaske den perioden. Men helsesøster anbefalte egntlig bare å amme ofte, komme og veie, og se det an... For å få øke produksjonen fortest mulig, pumpet jeg begge brystene rett etter at hun hadde spist. Dette for at puppene skulle få signal om at dette er virkeligf for lite mat, produser mer! Jeg gjorde det et par ganger om dagen. Kanskje det kan hjelpe? Stå på, det går nok over snart!
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 16. august 2007 #3 Skrevet 16. august 2007 Uff dette hørtes rett og slett slitsomt ut ja! Har ikke så mange gode råd til deg annet enn at det bare MÅ bli bedre etterhvert! Du kan jo kontakte HS og høre med dem om de kanskje har noen tips til dere? Ellers så syntes jeg Tussi sitt tips om å forsøke å pumpe etter amming på dagtid kanskje kan få opp produksjonen litt. Og mme er jo også et bra forslag, er jo uansett greit å bli vant med flaske? :-) Lykke til!!!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 17. august 2007 #4 Skrevet 17. august 2007 Hei, Ja det kan jo hende at det bare er en litt lang økeperiode. Mitt beste råd er også å prøve med litt mme på kvelden på flaske for å se om hun blir roligere og sover bedre. Eller sove på eget rom for det kan hende hun våkner av deres lyder og dermed ikke sovner så lett igjen. Håper det bedrer seg snart for dere.
heiamagen Skrevet 19. august 2007 #5 Skrevet 19. august 2007 Hei Kan du ikke sjekke hvor mye hun får i seg om gangen? Gå på helsestasjonen og vei henne før og etter spising, kanskje over en liten periode på dagen, ikke bare én mating. Nå varierer jo mengden melk i puppene over dagen men det kan jo gi en pekepinn! Spedbarn skal ha i seg en viss mengde mat i løpet av døgnet og hvis de ikke får nok i løpet av dagen vil de ha mat også på natten.... Hvis du så mistenker at du har for lite melk kan du jo teste ut hva som skjer hvis du gir erstatning en kveld, men vær veldig forsiktig med å gjøre det til en vane hvis du helst vil amme. Begynner du med erstatning gir du heller ikke puppene beskjed om at de må lage mere melk, og da må du kanskje fortsette med erstatning hver kveld. Jeg tror ikke barnet har vondt av dette, og på mange måter kan det jo være en fordel med "kveldflaskebarn" (fint for den som skal være barnevakt at barnet er vant til å få flaske før det skal sovne), men etter å ha pumpet og gitt flaske i to måneder må jeg slå et slag for hvor lettvint det er med pupp. Var rett og slett dritlei av å være avhengig av flaske, det er mye jobb med det! (Men det blir selvfølgelig annerledes når barna har blitt så store som nå, og det er jo ikke det samme å ordne én flaske i døgnet som å ordne alle +pumpe) Jeg vil egentlig si at du bør fortsette med å amme ofte, kanskje har du en kombinasjon av økedøgn og lite melk slik at det blir bedre hvis du bare står på litt til. Og så er det veldig lurt, som noen sier over her å pumpe etter ammingen for å si fra til puppene at de må lage mer. Jeg hadde det nemlig på samme måten, ammet hele tiden når vi først fikk det til og det tok mange uker før vi var oppe i intervaller så lange som 3 timer! Men du har jo holdt på lenge nå...man skal jo sove og kose seg også så gjør det som føles best for deg. Ikke hør på de som sier erstatning ikke er bra (hvis bebisen tåler det da), det er gammel skole. Må også si at jeg har en venninne som hadde det akkurat som deg, og hun prøvde alt men hadde faktisk ikke nok melk og klarte ikke få opp produksjonen, så det er mulig. Kanskje de kan gi deg gode råd hos ammehjelpen? Lykke til!
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 19. august 2007 #6 Skrevet 19. august 2007 Hei, Da jeg holdt på med ammingen i starten da vi kom fra sykehuset fikk vi låne en vekt så vi skulle slippe og kjøre så mye til HS. Så du kan jo spørre om de har en du kan låne. Da kan du veie før og etter måltid ett par dager.
Två små trollungar Skrevet 20. august 2007 #7 Skrevet 20. august 2007 Høres veldig slitsomt ut, ja! Og så høres det ganske kjent ut... Vi hadde litt av detsamme når Amanda var ca 3 og en halv måneder, jeg trodde først det var økedøgn, så økedager, så økeuker og så ble det bare en uvane. Til slutt snudde Amanda døgnet slik at hun hadde sine hovedmåltider om natten, og nesten ikke hadde tid til å spise på dagen... Vi lot det nok gå litt lenge, så lenge at vi var helt utslitt når vi først prøvde å få gjort noe med nettene. Og jo lenger det går, jo vanskeligere trur jeg at det blir å få henne til å sove mer igjen. Men det kan jo hende at det bare er en økeperiode, og da går det seg nok til av seg selv. Mitt tips er å prøve å la det gå i hvert fall 2-3 timer mellom måltidene om natten, eller så lenge dere synes er rimelig. Hun trenger ikke mat oftere om natten enn om dagen, selv om hun har en økeperiode... Det høres også lurt ut å veie henne for å finne ut av om hun får i seg nok hver gang hun spiser. Husk bare at den fete melken kommer på slutten, så hvis det er mye melk igjen etter at hun har spist kanskje hun bare får i seg den melken som ikke er så fet. Du kan jo prøve å pumpe etter at hun har spist både for å sjekke og for å hjelpe henne å øke produksjonen. Hvis du har mye melk om morgenen kan du jo pumpe ut og gi henne litt ekstra om kvelden. Grøt eller MME på kvelden kan fungere dersom hun ikke får nok av deg. Amanda fikk MME på kvelden til tross for at hun veide nok, fordi hun var veldig sulten på kvelden og da hadde jeg minst og tynnest melk (og gadd etter hvert ikke å pumpe på morgonen). Etter hva jeg har skjønnt er det ikke nødvendig at hun drikker MME før du begynner med grøt... Grøt metter jo litt lenger en melk, så det kan sikkert være lurt å begynne med smaksprøver.
måken og vesla Skrevet 21. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 21. august 2007 Tror jammen hun økte i to uker! Men nå har det forandret seg, og hun har sovet bra siden lørdag - men med totalt forskjellige tidspunkt for nattamming. Og nå i kveld våknet hun opp 50 min etter at vi hadde lagt henne - underlig. (men i dag har hun spist ofte igjen - så jeg er ikke sikker på denne utviklingen...) Jeg kontaktet ammehjelpen, men fikk ikke så mye hjelp. Bortsett fra at det er normalt med økeperioder på to uker og at man trygt kan regne med 1 til 2 nattamminger fram til ungen er 7-8 måneder. Ammehjelpen mente at det var lite sannsynlig at jeg ikke hadde nok melk - i og med at jeg allerede har fullammet i fire måneder. Når økingen ga seg så tok hun noen ganger bare ett eller ett og "et halvt" bryst. Jeg pumpet ut resten - og ut fra mengdene som kom ut vil jeg anslå at hun minst fikk i seg 1 liter per døgn. Ergo har jeg melk - men ei supersulten jente må visst ha påfyll ofte. Jeg har også snakket med en kollega som egentlig er helsesøster. Hun mente at jenta er sulten og at jeg trygt kunne begynne med grøt. Så nå får hun litt risgrøt (1-2 teskjeier grøtpulver) om kvelden. Ser ut som om hun digger det - men har litt problem med å få det i seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå