BabyV Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Jeg har en venninne som nettopp var gjennom en veldig lang og tung fødsel. Det viste seg da at gutten var en stjernekikker. Og jeg vet at jeg har lest veldig mange fødelshistorier som er veldig lik fødselsen som venninna mi hadde: stjernekikker = lang og tung fødsel som stort sett ender i vakum og tang. Er det noen som har en positiv historie å fortelle, alternativt har snakket med føden/jm om dette. Jeg er ordentlig nervøs for at lillepia mi skal ligge feil vei og at jeg på grunn av dette får en veldig lang og tung fødsel. Lurer blant annet på om det er mulig å få ul på forhånd for å sjekke dette.... Noen som kan noe om dette?
Gøril og Jesper :) Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Min var også en stjernekikker, og måtte draes ut med vakuum. men dette var på ingen måte en lang fødsel. Vannet gikk kl 02.00 på natta, og 5 timer senere var gutten ute. Så her gikk det veldig fort!
Gjest Ut på tur Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Tror ikke du trenger UL for å få vite det. Jeg var hos JM mandag, 2 dager før termin og fikk vite at ungen lå i noe hun kaldte "liggestilling 2" eller noe i den dur. Hun bare kjente hvor ryggen og armer og bein lå. Og da fikk jeg vite at den antagelig kom ut med ansiktet opp, men at det kom an på hvilken vei den valgte å rotere ut av fødsels kanalen.
LRMG Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Tror dette har med hvordan barnet dreies under fødselen - de går gjennom endel rotasjoner på vei ned gjennom bekkenet. Så da tror jeg ikke det går an å forutsi dette på forhånd. Så vidt jeg vet er det bare noen få prosent som er stjernekikkere, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 jeg var stjernekikker, og av tre søsken var jeg den som tok kortest tid, og var enklest og minst smertefull å få ut,- ifølge min mor... Om det var et unntak som bekrefter regelen, eller om stjernekikker har noe å si på fødselens forløp, det kan jeg derimot ikke si noe om.....Babyen ligger jo riktig vei, så litt rart om det kulle påvirke fødselen på noen måte.....
Lykkelig med 2 barn Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Jeg fødte en stjernekikker for 4 siden. Fødselens første faser tok sin tid, men når hun først kom ned gjennom bekkenet kom pressriene raskt. Hun var ute på 15 min uten bruk av verken vakum og tang. Jeg brukte heller ikke noe smertestillende. Hun bar tydelig preg av å ligge med ansiktet opp. Hodet var veldig rundt, blåmerke i hele pannen og hadde et sprukket blodkarr på det ene øyet. Dette ble borte etter noen dager. Ca 1 av 15 ligger med ansiktet opp, men de fleste roterer før de fødes.
BabyV Skrevet 15. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2007 Takk for alle svar. Dette er nok bare en av mange uroligheter jeg må gjennom før fødselen kommer. Regner med at når fødselen starter så er det kun fokus på fødsel og da takler man alt man kommer over.
Lykkelig med 2 barn Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Det at babyen ligger med ansiktet opp påvirker fasen med å komme ned igjennom bekkenet. Babyer som ligger med bakhodet opp "vipper" igjennom bekkenet med bakhodet først, nakken bøyes litt bakover og haken ut. Med stjernekikkere blir det omvendt, de passerer bekkenet med pannen og hodet presses framover mot brystet på vei gjennom bekkenet. Noen kan fortsatt snu ansiktet etter de har passert bekkenet og fødes med bakhodet først.
liljepike med spire:) Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Jeg fødte en sønn for 16 mnd. siden, han var stjernekikker. Etter over ett døgn med rier ble han født ved tang... Så var han 4900 g da:)
nieIDA *med nr 4 e FØDEKLAR* Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 ved min forrige fødsel var barnet stjernekikker. fødselen tok i underkant av 3 timer fra første ri til han var ute. det gikk helt fint og behøvde ikke noen form for hjelpemidler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå