jente08&jente2010<3 Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 sambo sin sønn, blir 6 år i november, og idag var vi å kjøpte skrivepult til han, sånn at han kunne ha det på rommet sitt her, ettersom skolen begynner på mandag. han begynner i 1 klasse som dere sikkert skjønner! men nå har sambo fått for seg det at gutten oxo må ha data!!!!!!! er det virkelig noen 6 åringer som har det?? syns det virker helt vilt jeg... eller er det bare jeg som er gammeldags? og da sambo mener data,så er det flatskjerm, og vanelig som mange familier har...er ikke det sykt?? jeg føler det selv...
Gjest Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Kan han ikke bare bruke deres en stund da, til dere ser om det trengs til ham enda??? Lillebror på 6 år får ikke noen data... ikke lillebror på 10 heller. Er jo ikke nødvendig det når man har en fra før =)
mockis me Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 syns ikke 6 åringer skal ha data..dette har de faktisk egentlig aldri behov for.hvertfall ikke før ungdomskolen.En 6 åring skal jo helst være i aktivitet,ikke mure seg inne på rommet med en 19"flat screen og spille..for det blir jo det som skjer til slutt....
Shinyogsmåen Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Lillebroren min er like gammel. Da foreldrene mine var på foreldremøte fikk de vite at barna burde få tilgang til data hjemme. Mamma reagerte også veldig på dette. Men han skulle få deres gamle data når han begynner på skolen på mandag.men er enig med deg at det høres litt sprøtt ut =)
jente08&jente2010<3 Skrevet 15. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2007 enig med deg mociks!men sambo hører ikke på meg! jeg føler ikke at han trenger det, jeg har en ny bærbar pc,sambo har en ganske stor maskin,som han selv har bygd, men syns det er unødvendig å kjøpe til han.... han kan jo låne av oss!
jente08&jente2010<3 Skrevet 15. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2007 såpass ja...det hørte ikke vi noe om på foreldremøte! men må virkelig si at de skal tidlig krøkes altså... men sprøtt ja:)
Pinny og lillegutt Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Du er absolutt IKKE gammeldags. Fikk litt sjokk jeg da jeg leste det.. En 6åring har jo absolutt ikke noe på en data å gjøre! En 6åring skal være ute å leke, være med venner.. Og slik jeg har oppfattet førsteklasse som i dag er det jo bare "lek og lær", eller tar jeg feil? Så hva trenger de tilgang til data for da? Jeg hadde i allefall ikke gitt min 6årige sønn/datter pc, eller tillat at min samboers hadde hatt sin egen hjemme hos oss (dersom han hadde hatt en).. Får da være grenser! Synes du skal slå hånda i bordet og stå på ditt! Uff.. kjente jeg ble litt provosert.. hehe..hormoner
jente08&jente2010<3 Skrevet 15. august 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2007 joda, prøver å stå¨på mitt, men hans sønn får jeg beskjed om! sambo driver mye med data, og bruker argument som at gutten skal opp og frem her i verden, og da må han kunne data! vilt! så har fått vist frem hormonene mine jeg også skjønner du:) jo, jeg fikk også inntrykk av at 1 klasse er lek&lær...men hørt om flere 6åringer som har fått nye bærbare pcer! vet ikke hvor mye de klarer å gjøre på internett, men det er jo tross alt ganske mye rart på internett! syns iallefall jeg. så det må være et sånn barne sikkert program på den! huff:(
nennemor og vesla Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Hei. Jeg er lærer og hadde 1. klasse ifjor. 1. klasse er ikke så mye lek lenger. Det er mer fokus på lese og skrive opplæring etter den nye læreplanen kom i fjor. Men selvsagt er det mye lek også Tilgang på data er nok en god idé, men med tilgang så mener jeg ikke at en seksåring trenger egen data. Men tilgang til å låne foreldres innimellom. Fint å gjøre seg kjent med tastatur og sånn også. Hos oss begynner vi iallefall med lett dataopplæring på 1.trinn. Og ungene synes jo det er kjempegøy. På slutten av året skrev de fleste setninger eller ord til bilder. Noen skrev også fine fortellinger. Kjempegøy. Samt at vi hadde pedagogiske spill. Mye læring i spill og lek. Både på og utenfor data'n. Er mange fine nettsteder med pedagogisk innhold også prøv: www.gyldendal.no/safari eller www.gyldendal.no/multi (gyldendals norsk- og matteverk) Så konklusjon fra meg: Fint med tilgang på data, men man trenger ikke egen før i litt høyere klasser opp.
Gjest Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 Syns barn bør lære seg å skrive for hånd før de lærer å skrive på en datamaskin. man ser jo hvor mye dårligere håndskriften til folk er nå enn for bare 10 år siden. Selvfølgelig er det greit å ha tilgang til data, greit for å spille snille spill (lærespill og sånn), lete opp fakta til lekser og sånn. Men slikt er ikke nødvendig før om noen år når de begynner med prosjektarbeid og sånn. frem til da trenger han nok ikke egen data, men kan låne deres ved behov. Min lillesøster på 9 år har fått egen data, men hun fikk den gamle til stefaren min når han kjøpte seg ny. Hun får bare bruke den så og så mye og til ting som min mor og min stefar går med på, men hun er heller ikke så interessert i å bruke den mye. det kommer nok med alderen.
*1+1=2 små* Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 Både jeg og sambo er "datanerder" men ikke faen om mitt barn får en EGEN data når han/hun er 6 år gammel. 1. man mister litt kontrollen over hva de gjør når de har en data alene 2. de skjønner jo ikke nok til at de kan ha en data ALENE Jeg synes det er helt ok å ha tilgang til data, men det er stor forskjell mellom å ha tilgang til og ha egen data når man er 6.... At ungen sitter en halvtime forran sin lek og lær cd erj o bare morro:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå