Gå til innhold

Nå begynner dette sukker-hysteriet å ta helt av!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Var i barnehagen for første gang i stad, og fikk da vite at dette var en helt "sukkerfri" barnehage. Det var ikke lov med søte pålegg (syltetøy, prim osv). Det kan jeg jo forstå. Saken er at det var ikke lov med hverken kake eller boller på bursdager heller!! What?? Det er jo bursdag! Da skal det være lov å kose seg litt når man alltid har "sukkerforbud" ellers. Alle mødrene synes dette var SÅÅ bra, men jeg ble bare skikkelig provosert! Hva er det som skjer med mødre i dag? Vi er altfor hysteriske! Da vi vokste opp var det da lov med kake og godis både på lørdag og i bursdag, og vi ble da ikke hyper med råtne tenner pga det? Eller?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke hysterisk i det hele tatt, men vi har også kakeforbud ved bursdager og det er jeg skikkelig glad for. Hadde tatt seg ut om ungene skulle kost seg med kake hver gang en av det 81 barna hadde bursdag.....

Her feirer de med krone og bursdagskappe og barna syns det er stas!

Skrevet

når vi var små feiret vi bursdagene hjemme hos hverandre. Men fikk krone i bhg. Hvorfor er det så vanskelig å gjøre for dagens barn/foreldre??

Skrevet

synes det er helt greit jeg da. I bhg vår får de heller ikke "lov" til å ha med yoghurt. Ikke noe problem for meg. Disse små får fort nok mer enn nok sukker i helger, ferier osv.

Skrevet

Jeg skjønner godt at det blir ekstreme mengder kake når det er så mange i barnehagen. Og så er det jo barneselskap, voksenselskap og barnehagebursdag på alle, da. Er det så mye bedre at det skal være så mye?

Da jeg var liten var det ikke kake i barnehagen ved bursdag. Vi fikk krone, og selskap hjemme hos bursdagsbarnet da. Det holder jo det!

Det er jo omvendt hysteri å ha for mye kaker også! Eller ekstremt heter det vel heller. Alle barna skal "kose seg" sånn med kake og det skal være hver eneste gang det er anledning ellers er det såååå synd på de liksom?!

Skrevet

Oj, det var en stor avdeling! Hos oss er det max 17 bursdager i året på stor avdeling, 9 på småbarnsavdelingen :)

Vi feirer nemlig bare innad i avdelingen.

Skrevet

Synes det er fint jeg. Man må da virkerlig ikke ha kake for å kose seg!! Når jenta mi ble 3år hadde vi med pizzasnurrer til alle. Det var minst like populært som kake ville ha vært.

Skrevet

når man gjør sånt i bhg, må man jo gjøre det på jobber og kantiner til oss voksne og.. da tenker jeg det hadde blitt protester! hovedvekten av sukkerinntaktet til barn og unge kommer gjennom drikke, nemlig juice, brus og saft! Ungene trenger faktisk sukker og : ) Helt enig med HI her. Hysteriet er helt idiotisk og lite gjennomtenkt. Sikkert gjort i beste mening, men ikke særlig intelligent : )

Skrevet

Enig med Monajenten, slik praksis har vi i "vår" bhg også!

Tipper de fleste ungene får nok kake hjemme, gjerne med både barneselskap og familieselskap.

Og hvorfor skal ungene lære at alt skal feires med mat/noe godt å putte i munnen??

Å bli gjort skikkelig stas på er like mye verdt på en slik dag!

Og tro meg, min jente elsker kake! Men ikke noen gang har hun kommentert at hun er lei seg for at hun ikke får kake i bhg!!

Skrevet

Er helt enig! Det tar helt av og da snakker jeg egentlig ikke om at man ikke har kake i barnehagen, det er forsåvidt ok når det er mange som fyller året. MEN når de kutter ut prim og yoghurt som faktisk har mange andre gode egenskaper da blir jeg provosert!! det blir sånn: "oi sann her var det litt sukker, den kaster vi!"

Sukker finnes naturlig i mange matvarer og jeg synes det er tåpelig at vi må slutte å bruke disse selv om de kanskje har andre egenskaper som er positive.

Mange bruker nok for mye sukker i det daglige, men man kan heller kutte ut det som er snop og is og kaker og kosemat og ikke kutte ut skikkelig mat som vi alle egentlig har vokst opp med og som har holdt oss dunne og friske helt til noen "eksperter" fant ut at det var livsfarlig!

Skrevet

Enig med HI.

Det sukkerhysteriet har tatt av skikkelig...

Skrevet

Syns det er helt flott jeg med sånne barnehager, hadde håpet at snupp sin barnehage hadde sånne regler, men det har de ikke.

De fleste oppegående foreldre lager i stand selskap hjemme til barna sine, så brus, kaker og godis får de da masse av! Syns det er nærmest galskap at en vanlig bursdag skal feires i 2-3 dager, vi er da ikke kongelig heller, ihvertfall ikke de fleste av oss. Nei, dette er langt i fra hysteri, heller fornuftig!!

Skrevet

SUNNE og friske hehe

Skrevet

Jeg synes det er kjempebra at det er sånn jeg! Man kan da heller ta med f.eks pølse og lompe/brød. Barn synes jo at det er akkurat like stas som kake :)

Det blir så feil når man skal belønne med søtsaker alltid, tror ikke man lærer seg et sunt kosthold på den måten. Ja, vi har vokst opp med kake og slike ting i barnehagen men, jeg kan for min egen del si at jeg skulle ønske vi ikke hadde så mye godteri og sånt hjemme når jeg var liten for jeg har ikke fått særlig bra kosthold og forhold til søtsaker av det...

Og, husk at hvis sukker hadde kommet som en ny ting hadde det mest sannsynlg blitt ulovlig når man ser på alle skadene det gjør... (Ikke jeg som har funnet opp, men lest i ett eller annet diabetesblad :))

Skrevet

Hvorfor er det et problem? Man kan vel kose seg uten kake, og det er vel neppe sunt å lære ungene at man MÅ spise, og aller helst spise noe usunt, for å kunne feire og ha det hyggelig?

Jeg anser det ikke som en nødvendighet, men heller ikke som et problem.

Det at ting "har gått bra før" eller "vi har alltid gjort det slik" anser jeg ikke som argumenter i en debatt.

Skrevet

Er enig med deg i at det er litt vel mye sukker-hysteri ute og går. MEN at barnehagen velger å ikke feire bursdager med kake eller boller og sier det ikke er lov med søte pålegg er i grunnen ganske greit.

Da tenker jeg på i forhold til de barna som har foreldre som ikke sender med kaker ol. til bursdagsfeiringen.

Når jeg gikk på barneskolen husker jeg at vi ikke fikk lov til å ha sjokoladepålegg på matpakka. Det var helt greit det.

Svigerinnen min hadde en liten interesant tanke om dette med sukker og hyperaktivitet.. Hun mente at noe av grunnen til at så mange barn reagerer på sukker faktisk kunne ha noe med at dem ikke var vant til å få noe sukker i seg, og når dem da får det så blir kroppen helt "skrudd".

Det må finnes en mellomting mellom å "overfore" unga og ha total forbud.

Skrevet

Trodde prim og lever postei var det de helst skulle ha som pålegg jeg, ihvertfall den første tiden. Men det med kakene er jo forståelig, ihvertfall hvis det er mange barn som feires.

Skrevet

Paradokset er at voksne som er rollemodeller kutter ikke ut alt driten de putter i munnen selv!!! Dobbeltmoral de luxe her inne... Og jenter; det går faktisk fint an å lage sunne og gode kaker!

Skrevet

Ungene trenger faktisk sukker og??? Ehh..., nei, de gjør ikke det.

Jeg syns det er kjempebra at de har det i barnehagen (dvs de har det ikke i min barnehage). Ingen på min jobb blir heller feira med kake på bursdagene.

Når det er sagt så er jeg heelt enig i at det er lov å kose seg når man skal feire bursdag, men å kose seg betyr ikke spise!

Hvordan hver enkelt gjør det hjemme er ikke opp til meg, men syns det er bra med de barnehagene som lærer barna andre alternativer til kos.

Skrevet

ENIG..

Mellomting synes jeg og det burde være..

Kan ikke pakke unga inn i en plastboble heller...

Skrevet

Helt enig!

I barnehagen der junior skal begynne, der skal de legge seg midt mellom! Skal lage sunn mat o.l, men som de sa.. Sukker er faktisk en del av maten!

De hadde snakka med en annen barnehage som var "sukkerfri", også hadde de møtt på hverandre på skogstur. Og da hadde den andre barnehagen med boller og saft! Men joda, de var "sukkerfri" barnehage! Hehe

Skrevet

Så flott, en slik barnehage kan jeg godt tenke meg at gutten min skal gå i :-) Frukt og andre sunne ting kan en vel også ha på bursdager, eller?

Skrevet

Men det er jo veldig forskjell på kaker og godteri som sukkerkilde og vanlig mat der sukker finnes naturlig i samspill med gode næringsstoffer! Til de som mener barn trenger sukker altså.

Skrevet

Jeg er ikke sukkerhysterisk sånn - men er også for sånn i barnehagen til ungene. Barnehagen vår er stor, og det er mange barn som har bursdag og det blir mye kake. MEN jeg synes jo ikke det skal bli helt hysterisk, kan jo lage litt boller og vafler i blant da, men skal det være noe hver burdsdag, blir det ofte mye. Synes det er fint at barnehagen tar sånt ansvar jeg. På skolen er det vel heller ikke mye til feiring når en har bursdag. Det holder vel med den private feiringen, men det er bare min mening. Vi er alle forskjellig. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...