Gå til innhold

Kan barnevernet gjøre dette mot oss??:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er unge, bare 18 år. Men barnefar har drevet med dop tidligere, amfetamin, piller og hasj fra han var 13 til han møtte meg for 2 år siden. Da røyket vi sammen et par ganger før vi sluttet med alt da jeg ble uventet gravid - til og med å drikke alkohol, røyke sigaretter og snus. Nå har vi ikke rørt noe av det siden september i fjor og vi synes det går kjempe bra :) Tenker nok på å nyte alkohol en gang i fremtiden, men ser ingen grunn til det nå. Har en liten en på 2 og en halv måned og vi er så utrolig glade i den lille gutten vår. MEN så for to uker siden da jeg var på kontroll hos helsesøster sa hun at barnevernet hadde prøvd å komme i kontakt med oss. Jeg spurte om hvordan de hadde prøvd å ta kontakt siden verken jeg eller typen har hatt noen tapte anrop vi ikke har ringt opp - eller mottatt noen brev i posten. Da sa hun at de hadde vært hjemme hos oss flere ganger og ringt på men at ingen hadde åpnet. Jeg spurte helsesøster om hun kunne ringe barnevernet og si ifra om at jeg visste at de hadde tatt kontakt med meg nå, og det gjorde hun - da svarte de med at jeg snart ville motta et brev i posten. Men det gjorde jeg ikke! 2 uker senere, i går var jeg hos helsesøster igjen (drar dit jevnlig for å sjekke vekta på småen). Hun spurte om barnevernet hadde tatt kontakt nå, og jeg svarte som det var - at det hadde de ikke. Så jeg ba helsesøster ringe på nytt også kom en dame fra barnevernet og møtte meg etter møtet hos helsesøster. Jeg spurte om hva det gjaldt og hun sa at de var bekymret for barnet vårt siden vi var rusmisbrukere(!!). Jeg fikk hakeslepp og forklarte at vi ikke var det osv. Så sa hun at de hadde vært hos oss flere ganger og ringt på og at de hadde hørt at noen var hjemme, dette var visst også grunn til bekymring (hasjrøykere med angst osv.). Vi bor forresten i en sokkelleilighet, så vi tror det er derfor de har "hørt" oss hjemme - vi har jo ikke vært hjemme :s Jeg forklarte at vi ikke inntar noen form for rus, og ikke har gjort det på nesten et år. Da lo hun tørt og sa at vi rusmisbrukere lyver så vi tror det selv.

Vi skal på møte med de på fredag så blir spennende å se hva de sier da.. Vil sikkert at vi skal ta tisseprøver en gang i uka og det kunne vi jo ha gjort - for vi er rene! Men det er bare det at jeg synes det blir så feil når de oppfører seg sånn mot oss. Vi har jobbet så hardt for å slippe rusen og nå kommer det tilbake og spøker med oss. Har bare lyst til å være "frie" fra alt politi, barnevern osv. synes ikke dette er noe gøy i det hele tatt. Lillegutt har det jo bra med oss!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg si at det er utrolig bra at dere ikke driver med rus lenger!! Kjempebra jobbet!!!

synes også det er rart at de sier at dere lyver...men de vet jo bare det dere gjorde før, ikke hvordan dere er nå.

Så det eneste riktige dere kan gjøre er å møte opp med dem, og gjøre det de ber om. Da tror jeg nok at de roer seg ned ganske kjapt og forstår at dere faktisk har endret dere etter at dere fikk lillegutt!

Lykke til!!!

Skrevet

Skjønner godt at dette ikke er noe gøy. Men de skal jo beskytte de små. Så tenk positivt på det, siden dere ikke er rusmissbrukere så kommer dere ut av systemet etter hvert! Beklager, var vel ikke dette du ville høre men synes det er ok at bv sjekker ut dersom de er bekymra...Men stå på - det ordner seg for snille gutter og jenter vet du! :-)

Skrevet

Tiss og gjør hva de ber om! Det er verdt prisen for da får du i hvert fall beholde gutten din!

Når det kommer til hvordan de svarer; prøv å heve deg høyt over! Ikke hiss deg opp eller svar på samme måte, men spør hva som gjør at de mener de kan tillate seg en slik oppførsel. Eventuelt kan du be om å få en annen saksbehandler; gjør det i brevsform, hvor du pressiserer at dere ikke har noen problemer med å følge "instruksene" dere gis, men at du ikke vil finne deg i den behandlingen dere gis i form av ordspråket og nedlatenheten. Send gjerne en kopi til instansen over også! Da tar du de på en voksen måte og de kan ikke ta fra deg barnet for det.

Skrevet

Trist å bli møtt med slike holdninger. Det går det også an å si til de uten at tonen skal bli utrivelig. Dette går bra, dere har det godt det er det viktigste. Dere får roe de ned og så blir dere ferdige med de. Lykke til

Skrevet

Jeg ville møtte opp på møte drit forbannet. Spurt om å se beviset som forteller at dere er rusmisbrukere. For noe må de jo ha.....eller er de bare helt idioter?

Så ville jeg sagt at de kunne ta kontakt om de "finner" dette beviset.

Deretter ville jeg gått fra møtet.

De har ingen rett til noe som helst. De kan gi hjelp om dere trenger det, men ingenting annet. Jeg ville også hatt med meg en laaaaaang liste av familie og venner som kan gå god for dere.

Du kan også spør om de kan bevise at de i det hele tatt har prøvd å kontaktet dere. En urinprøve trenger dere ikke ta i det hele tatt. Dette kan de ikke kreve. Jeg villejammen meg vært forbannet og fornærmet på dette møtet. Si at du har bedre ting å ta deg til.

En ting er å tilby dere hjelp om de er bekymret, men det skal da være måte på. Klag på deres oppførsel.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Faen altså! De skal jo ikke forhåndsdømme!!! At hun lo av deg og sa det der kan du klage på!

Det de derimot kan gjøre er å åpne en undersøkelse for å se om det er hold i påstandene om at dere er rusmisbrukere...jeg antar at de har fått en bekymringsmelding, og derfor skal undersøke. Høres derimot veldig rart at de kommer på besøk FØR de har kontakta dere...de har jo så lite ressurser så det høres rart at de skal bruke tida si på besøk enn å ta en telefon. Den er forresten skikkelig treige med å sende brev!:-/

Dere har innsynsrett i alle papirer BV har, og de må skrive referater fra hvert eneste møte.

Dritbra gjort å greie å slutte med rus på denne måten!:-)

Skrevet

Først vil jeg gratulere dere med å være rusfri. Kjempe flott!

Jeg håper der IKKE møter opp på fredag med å være "drit forbannet" slik en lenger opp råder dere med. Det fører ikke noe steds hen, hvertfall ikke noe positivt. Møt opp, være dere selv, vennlige og rolige. Hør på hva de har å si, så hører de på hva dere har å si. Vis at dere er to voksne mennesker som bryr dere og elsker babyen deres. Alle vil det beste for babyen deres. Men bare vær dere selv!

Blir sjokkert over rådet om å "møte opp drit forbannet". Hva har dette unge paret å hente på det?????

Det er som Riga+hippiesnulla...sier. De har trolig fått en bekymringsmelding fra en nabo, en i familien e.l. Husk at de gjør en jobb. Hadde vi ikke hatt barnevern er det mange andre barn som hadde lidd. Tenk på at barnevernet har PLIKT innen 3 måneder å undersøke en sak de har fått bekymringsmelding på.

Lykke til!!!

Skrevet

Tar ikke parti her, men husk at barnevernet har taushetsplikt. Altså har vi bare en verjson her.....ikke for å si noe stygt om deg, HI....bare for å nyansere bildet litt her;o)

Skrevet

Det dummeste du kansje gjør, er å hisse deg opp og være arrogant. Jeg hadde også blitt dritt forbanna når de blander seg opp i privatliv på den måten. , men det lønner seg å opptre på en voksen og samarbeidsvillig måte. Jeg har forståelse av at de er interisert i følge dere opp siden det er dop inne i bildet. Men det var en forferdelig måte å oppføre seg på da. fy faen sier jeg bare.

Jeg har selv fått min barndom berøvet og ødelagt av barenvernet. Det var egentlig ikke var noen grunn for at de skulle ta oss ut av vårt hjem. Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt med meg en sånn mikrofon som tar opp samtaler på bånd. Vet ikke hva de heter men... Ha en sånn på innerlomma eller noe... Det er viktig å få besviser mot dem hvis de skulle fine på å lage problemer for dere på noen måte., ellers gjør dem akuratt som det passer dem. De er så sleipe de folka der at de kan finne på å si noe til deg, for så å nekte på at de har sagt det siden..

Her må du trø ytterst varsomt..

kjempeklem til deg

Skrevet

hvorfor i all verden skulle jeg laget en egen versjon når jeg er anonym uansett? om jeg juger om enkelte ting blir jo saken en helt annen. :)

Skrevet

har ikke tenkt til å møte opp og være sinna. men både jeg og sambo (fosterbarn) har vært i kontakt med de tidligere og da har de også behandlet oss dårlig. jeg er bare så drittlei av de og trodde at nå som vi hadde fylt 18 og er rusfri var ferdige med de. men, neeida. føler at uansett hva jeg sier til de så tror de meg ikke. f.eks. møtet er klokken 12 på fredag og sambo jobber. hun sa at det var viktig at vi begge møtte opp. jeg forklarte at han jobbet og at det hadde vært bedre om vi kunne ha fått til møtet tidligere eller senere på dagen så han slapp å måtte ta seg fri fra nesten hele dagen (det tar 1 time hver vei til jobben og han jobber 9 til 17, er jo ikke vits i å dra inn klokken åtte og måtte dra tilbake klokka halv elleve, for så å måtte kjøre inn kl halv to og være på jobb til klokka fem. de blir fire timer kjøring det :/). da sa hun at vi måtte ofre litt nå som vi var foreldre. meen, er jo litt dumt når han mister nesten en hel arbeidsdag og penger vi sårt trenger pga at de tror at vi er rusmisbrukere når vi ikke er det en gang? alt hun sa sa hun med en sånn veldig nedlatende tone også. dessuten hadde hun faktisk med seg det brevet de skulle sende oss da. og der sto det at møtet var fredag kl 12 (litt dårlig varsel om vi hadde fått det i posten i dag), og grunnen var: møter ikke opp til avtaler (at jeg ikke var hjemme når de kom da eller?), mor og far misbruker hasj og mulig andre narkotiske stoffer.

Det er ikke det at de tar kontakt jeg reagerer på, men måten de går frem på! Hadde jo ikke skadet å være litt hyggelige? Og de innstiller seg på at vi juger, vil ikke vurdere at vi kanskje snakker sant en gang..

Skrevet

Hei!

Jeg må si dere er flinke!!

Men jeg har også hatt et sånt møte med barnevernet.

De innkalte oss til møte pga noe en helt fremmed hadde oppfattet feil. De valgte å tro på den som ikke kjente oss. Og dermed svarter de meg som god mor syns jeg. De velger å tro på en som ikke kjenner meg og som heller ikke har sett meg med barna.

Og grunnen til at de fulgte det videre opp er at jeg er så ung og har så mange barn som jeg har.

Følte meg rett og slett stemplet som dårlig mor med en gang av dem jeg.

Alle kan gjøre en feil. Det er det dem ikke kan innse.

Stå på! Og lykke til!!

Det første de sa var at alle de stygge sakene som vi leser om i avisene er det få av, men jeg vet ikke jeg. Føler meg urettferdig behandlet av BV og ønsker bare å gå til avisa.

Skrevet

Til spørsmålet i overskriften: Ja, barnevernet kan kreve et møte med dere.

Det er vanskelig å si noe om holdningen til barnevernet når vi bare har den enes versjon. Har du og samboeren din alltid snakket sant til barnevernet tidligere? Jeg vil tro at det er veldig vanlig/hovedregelen at foreldre som risikerer tiltak, pynter på sannheten og kanskje forteller noen løgner. De har jo motiv for å lyge, i motsetning til (som oftest) personer som leverer inn bekymringsmelding. Hvem vet? Kanskje samboeren din har gjort noe dumt, og lyger til deg om det?

Sikkert ikke det du vil høre, men jeg synes det er bra for barnet deres om barnevernet følger med på dere i tiden fremover. Dere har jo tross alt ikke vært rusfrie så lenge. Dersom dere vet at barnevernet følger dere opp, kan det være mindre fristende (for samboeren din) å ta en tur ut på skråplanet igjen. Dermed er det også bra for dere også at barnevernet følger med.

Skrevet

Jeg skal ikke og vil ikke kommentere noe i innlegget ditt bortsett fra at om du/dere ikke har blitt møtt med respekt så synes jeg det er svært trist. Jobber selv i barnevernet og har det som min hovedregel at alle skal møtes med respekt. Jeg kan være "streng" og direkte men alltid ordentlig og så rettferdig som jeg klarer! Det fortjener alle. Dessuten er barnevernet først og fremst der for å hjelpe, selv om det ikke alltid føles slik for de det gjelder.

Lykke til på fredag, og med å holde dere rusfri.

Skrevet

samboern min har vært innenfor barnevernet siden moren hans døde da han var 2 år gammel, og han har bodd hos tanta si siden det. de holdt jevnlig kontakt med han, også da han holdt på med dop. da fortalte han som det var til de og han ble satt av og på tisseprøver (da holdt han seg dopfri mens han gikk på tisseprøvene og på igjen med en gang han var ferdig). MEN han har aldri løyet til de, han og tanta har et veldig åpent forhold og hun har jo vært til stede hver gang han har snakket med de. jeg har vært i kontakt med barnevernet fordi faren min (som jeg ikke har hatt kontakt med på 3 år) sendte inn bekymringsmelding til de da jeg hadde blitt gravid. de behandlet meg ikke med respekt den gang heller, og jeg foreslo til de at jeg kunne ta en tisseprøve så de kunne se at jeg var ren. men da hadde de sendt brev til legen min om at de ville at jeg skulle tisse TO ganger i uka under hele graviditeten (fra uke 7 vil dette si at jeg tisset nesten 70 ganger). dette selv om den første urinprøven faktisk var negativ og de hadde ikke sagt ifra til meg om det heller. da jeg prøvde å ta kontakt med de igjen var de enten ute til lunsj, møte eller opptatte med noe annet så de skulle ringe meg opp igjen. jeg prøvde også å møte opp på kontorene deres, men da fikk jeg heller ikke snakket med de (jeg måtte jo ringe først og avtale!), MEN de kan jo selvfølgelig lage egne avtaler med meg (som jeg ikke vet om) og møte opp på døra mi og deretter si at jeg ikke har møtt opp!?!

samboern min har ikke vært borti annet et hasj på 2 år og vi røyka ikke mer enn 2-4 ganger i mnd da vi holdt på. så kan vel egentlig ikke si at jeg noen gang har vært rusmisbruker heller, da jeg aldri har vært avhengig av det eller noe - ble bare med på det på fest litt innimellom. er mer stolt av samboern min som har vært så flink til å slutte etter 4 1/2 år :D

dessuten vet jeg at han ikke har drevet med noe verken da jeg var gravid eller nå i ettertid. vi er sammen HELE tida, utenom når han er på jobb.. og han og min mor kjører til og fra sammen hver dag så jeg vet at han ikke gjør noe i mellomtida heller.. :) har jo ikke så mange venner igjen etter at vi slutta, for da kutta vi de helt ut. så, nei, han er nok ikke på skråplanet.. hehe :) han er ikke en sånn "luring" :P dessuten savner han snusen mer enn han savner å røyke hasj ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...