Gå til innhold

Til alle som liker å diskutere med røykerne!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det farlig å røyke under svangerskapet?

Jeg bare lurer på hva folk vet om dette egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel....... her er noe!

Røyking i svangerskapet

- Det farligste - og langt farligere enn de fleste medisiner - er røyking i svangerskapet.

Vi kjenner til en rekke farer som lurer når den blivende mamma røyker:

Barnet er født med lavere fødselsvekt

Nyfødte barn av røykende mødre har større problemer med å legge på seg

Økende risiko for tidlig fødsel

Økende risiko for spontanabort

Økende risiko for krybbedød

Lærevansker

- Vi vet også at barn som blir utsatt for passiv røyking, oftere blir syke.

Hvordan virker røyking på fosteret?

Når mor røyker i svangerskapet, inhalerer hun en rekke forskjellige kjemiske stoffer. Noen er i form av gassprodukter, andre er bundet til små partikler av sot og tjære. De fleste av disse produktene kommer over i morens blod i lungene. Derfra føres de til morkaken, og her passerer de over i barnets blod.

Kullos

I sigarettgloen produseres det mye kullos. Når denne gassen kommer over i morens blod, fortrenger den en del av det oksygenet som de røde blodlegemene skal transportere både hos mor og barn. Oksygen er viktig for alle cellene i kroppen, og spesielt viktig når barnet vokser så raskt som det gjør i fosterstadiet.

Nikotin

Nikotin i morens blod gjør at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Dette gjør at det blir mindre gjennomstrømning av blod i morkaken, noe som igjen betyr at barnet får mindre næringsstoffer. Kombinert med kullos blir dette svært uheldig.

Når nikotin kommer over i barnets blodsystem, virker det blant annet på hjertet til barnet. Dette kan en se ved ultralydundersøkelser hvor barnets hjerte begynner å slå raskere hvis mor tenner seg en sigarett. Barnet blir også mer urolig, og får økte fosterbevegelser.

Hvordan går det med fødselsvekten?

At barnet har fått mindre næringsstoffer i løpet av svangerskapet, kan en se på gjennomsnittsvekten til barnet ved fødselen. Den er redusert med ca. 200 gram når mor har røykt under hele svangerskapet.

Dette er altså resultatet av at morkaken ikke har fungert optimalt og at kullos har fortrengt noe av oksygenet fra de røde blodlegemene.

Er det økt risiko for spontan abort?

Kvinner som røyker etter at de er blitt gravide, er mer utsatt for spontanabort tidlig i svangerskapet. Dette skyldes også at morkaken ikke fungerer skikkelig. Disse kvinnene er også mer utsatte for blødninger i siste del av svangerskapet, fordi det lettere oppstår sprekkdannelser i morkaken hvis diameteren er stor. Dette kan igjen i verste fall ende med fosterdød.

Noe å tenke på...

Skrevet

Så flott svar! Tenk, på tross av dette velger altfor mange likevel røyken... -ja for det er menge som ikke prøver å slutte en gang. Tragisk men sant. Stakkars små barn.

Skrevet

Så så! La folk få ta egene valg , uten andres meninger i dem, lanoforliten. Mange andre farlige faktorer som er hos andre familier , der røyk kanskje ikke er.

Men takk , kjempe svar

Skikkelig fint svar , det svaret burde dyttes opp , opp , opp :)

Ha en fremdeles fin sensommer:)

Skrevet

Vet ikke 100% fakta om dette med røyking undersvangerskapet,

men ka jo ta et eksempel fra mitt eget liv.

Min mor har to barn innkludert meg,

hun har fått sykdomen: "Kols" etter mange år me røyking.

hun røkte under alle tre svangerskapene.

Jeg har Masse allergier pga dette ++ div andre problemer.

Mens min lillebror muligens allerede har "Kols", pga at ho røkte.

Han har både asma og allergier men legene trur han har "Kols" også.

å han e bare 11år..

Tenk på det neste gang dere tar ett trekk av den stakkars røyken deres!!

DU kan skape dødsårsaken til ditt ufødte barn!!

Ps: Har røkt selv, sluttet på dagen da jeg fant ut jeg var gravid!!

Skrevet

Til deg ovenfor.

Jeg forstår ikke at dette kan stemme. Jeg er begynner å nærme meg de 40 og kjenner uttallige som har røkt både i svangerskapet og etterpå. Ingen av disse barna har vært syke, hatt lærevansker eller vært små. Ingen har heller ikke mistet barn i krybbedød. Spontsanabort er nok vanskeligere å si da nok de fleste ikke forteller det. I tillegg har jeg hørt flere ganger av røykende mødre at de har blitt fortalt om at morkaken har vært så fantastisk bra. Jeg er ikke for røyking det er ikke det jeg mener, men som lærer har jeg fulgt mange barn og jeg kan ikke se noe sammenheng med røyking og lærevansker. Men gjennom arv kan man se en rekke ting som f.eks asma som går igjen hos ikke røykende. Hvorfor får disse asma men ikke barn som utsettes for røyk? Jeg kjenner også til 5 tilfeller av krybbedød, det rare er at de har vært ikkerøykere. Jeg tror at røyk kan være skadelig, men på langt nær så skadelig som noen hevder, da burde dette ha vist seg i det daglige. Det du sier med at vekt er redusert med 200 g er ikke tilfelle der jeg har observet dette. Av 5 venniner av meg som gikk gravide sammen i en periode røkte en av dem, hun fikk det største barnet og det var heller ikke genetisk pga at foreldrene var store. Min mor røkte med meg, jeg var et stort barn, det samme gjalt for min bror. Man skal ikke være så bastant på dette for jeg er sikker på at det er flere enn meg som opplever at teori og praksis er forskjellig når de ser seg rundt. Det at røyk er farligere enn medisiner har jeg ingen tro for, de fleste medisiner er kunstig sammensatt / ikke naturmedisin, mens tobakk er en plante. Fra tidenes morgen har de røkt i ulike kulturer uten at dette har gjort store utslag av det du skriver, barn har ikke blitt "dommere" og de har ikke mistet flere barn, dette kan man f.eks se hos indianerstammer elle man kan gå tilbake til 60 tallet da de fleste gravide røkte uten at de var noe mindre skoleflinke, faktisk var de flinkere enn i dag da norske barn ligger nesten på jumboplass på verdensbasis faglig. Røykere som ikke klarer å slutte har nok mer enn nok dårlig samvittighet og man bør jo ikke gjennom disse foraene skremme slik som du gjør. Det høres ut som at det er bare en vei det kan gå, rett vest

Skrevet

Har en bestemor og en tante som har kols de har aldri røyka en røyk i sitt liv. De har i tillegg bodd på landet i friske og sunne omgivelser. Så kols er ikke bestandig= røyk

Skrevet

nei det ligge også i genene, men det betyr ikke at jeg vil utsette babyen min for den risikoen av den grunn..

Det er jo for så vidt ikke det eneste man kan gi barnet me røyken, va bare et eksempel på va røykingen til min mor gjore me oss.

du kan jo gi barnet både kreft, kols, allergi, asma, tette blod årer og leverskader... alt dette før den er født..

av noe så dumt som å røyke, når man kan la være..

Skrevet

Sitter og leser, og blir helt perpleks av hvordan noen (ikke alle) får seg til å vrenge løs skremselspropaganda uten å ha hold for dette. Jeg røyker IKKE, men oppfordrer alle som gjør det til å lytte til lege/jordmor og ikke alle bedrevitere her inne, som baserer påstander på holdninger og ikke fakta!

Skrevet

Sykdommer kan komme i senere tid som en følge av ...

Alkohol er det værste, sammen med mange tiper rus og legemiddler.

Ingen sikkerhet d m røyking, MEN slik er det i det daglige...skjebnen bestemmer.

Noen får og andre får ikke, noen er født med grener for fks kreft og det er de det vil ramme.

Men alle er enige;

Røyking er skadelig, og skader 1000 vis av fostere årlig i verden.

Det er x antall for mye som lider skjebnen av mors uvitenhet og arroganse.

DET ER FAKTA. røyking er skadelig og bør ikke diskuteres mere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...