Gå til innhold

Faddere, hvem velge??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sliter veldig der....

 

Hvilke kriterier legger dere til grunn??

 

Og hvor mange??

 

Jeg har en lille søster på 12 som ønsker så gjerne å være fadder... MEN jeg vet ikke...

 

Noen som har synspunkter, råd, forslag??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke man kan være fadder før konfirmasjonsalder, hvis ikke jeg husker feil... Men hun kan være med og ta av luen, for eksempel. det gjorde jeg for min lillebror når jeg var 11 år.

 

Jeg syns det er viktig at fadrene er kristne, siden det er litt av poenget med dåpen (er kristen selv..). Ellers er det viktig at det er folk som jeg tror vil bry seg fremover.

Vi kommer nok til å velge litt familie og litt venner.

Skrevet

Mener å huske at for å være fadder må en være konfirmant eller eldre, det lærte vi når jeg var konfirmant, men er jo ikke sikker det er sånn overalt :)

 

Tror det blir tanter og onkler her som får bli faddere, men er ikke sikker her heller ;)

Skrevet

Hvis hun er 12 er det ikke sikkert hun får være fadder..Noen steder får de lov men andre steder ikke...Mange går etter konfirmasjonsalder...

Jeg skal ha 6 faddere jeg:)

2 som barnefar velger...og 4 som jeg velger:)

Mamma, Faren min, ei venninne og ei som jeg passa da ho var lita..ho skal bære tuppa til dåpen:)

Tok vel velget utfra hvem jeg tror vil være gode faddere og følge opp jenta uansett...Noen som ikke forsvinner ut i verden og aldri lar høre fra seg osv..

Skrevet

Man kan ikke være fadder hvis man ikke konfirmert i kirken...

Skrevet

vi skal ha storesøstra til sambo og min mamma som faddere...

sist hadde vi 3 stk, men nå holder det med 2 synes jeg..:)

tror også man må være konfirmert for å være fadder..

Skrevet

Vi har iallefall 3 klar, min mor skal bære babyen hvis det blir gutt, og hans mor skal bære hvis dt blir jente:) Så der har vi en... så har vi bror og samboer til min samboer.... men så sliter vi....

 

Har ei vennine som både har miste sint mor og far så vi vil gjerne spørre hun, så hun får en slags tilhørighet en plass pluss at hun er en av mine aller beste venniner!

 

Det er ikke vanlig å ta våre foreldre til faddere??

Har ei tante også som vi tenker på..... som har alltid vært der for meg!!!

 

Men er redd for at noen skal bli skuffet over valget vårt!!!

Vil jo ikke såre noen....

 

 

Skrevet

Vi kommer ikke til å vellge noen av våre foreldre som faddere i alle fall, men tror at vi vil spør bestemoren min om hun vil være gudmor og bære barnet til dåpen.

 

Syns det hørtes veldig fint ut å spør venninnen din!

Vi tenker også på å spør tante og onkelen min, de har alltid stilt opp for oss, så det føles naturlig.

 

Man kan ikke gjøre alle fornøyde, tenk heller på hva som vil være best for barnet! Det er kjekkest å ha en fadder som bryr seg og er der gjennom oppveksten enn at alle skal være fornøyd når barnet er så lite at det ikke vet noe likevel!

Skrevet

Velg unge mennesker - det er faktisk kjempeokey å kunne ha med fadderene i konfirmasjon og bryllup!!!!

Har brent meg på å velge samboere hvor bare den ene er i slekt med oss.... den andre ble brått borte da samboerskapet var over....

Nå er brødrene mine gift, og da kan jeg også tenke meg deres koner som faddere :)

Skrevet

Man måp ikke være konfirmert for å være fadder.. Jeg er ikke konfirmert, men jeg er fadder på 3.

Skrevet

Ja, det er litt trist om det skulle bli slutt mellom samboerparet vi tenker på men de har vært i et stabilt forhold i 9 år, så egentlig er det bare spm om tid når de gifter seg!:) Iallefall for resten av slekta:)

Også er hun som ikke er i familie ei god venninne!

 

Min mor skal være gudmor hvis gutt fordi hun har 2 jenter selv, mens hans mor skal være gudmor hvis det blir jente fordi hun har 3 gutter selv! :)

 

Hvordan tenker dere ang verdiene osv for ulike faddere????

Skrevet

Var ei som skrev litt lenger opp her at man ikke kan være fadder med mindre man er konfirmert i kirken.

 

Min eks var fadder for sin niese og gudfar for sin nevø og han var borgelig konfirmert. Så tror ikke at man må tilhøre statskirken for å være fadder. Men mulig at ulike sogn praktiserer forskjellig...

Skrevet

Man må ikke tilhøre statskirken, men i følge reglene kan man ikke tilhøre et kirkesamfunn som forkaster barnedåpen. Men der tror jeg det er veldig forskjellig hvor strenge prestene som døper barna er.

Tror nok heller det har noe med alder å gjøre, at man må være over konfirmasjonsalder, noen opererer med 15 år. Men jeg er ikke helt sikker.

 

Det hadde kanskje vært en ide å ringe til kirka og spør hvis du er i tvil? Siden det er litt forskjellig praksis, liksom, så kan det være greit å vite hvilke regler du har å forholde deg til?

Skrevet

Da jeg var fadder på min veninnes lille prinsesse for 2 år siden var hennes eldste sønn også fadder. har ble ikke konfirmert før nå i vår. da sa presten at han kunne stå som fadder, men at det ikke ble "gyldig" før den dagen han var konfirmert. og dette er er en ganske "streng" prest..

Skrevet

Vi er fortsatt ikke helt sikre på om vi skal døpe ungen eller ikke, men hvis vi gjør det har vi i alle fall fadderene klare! Jeg vil ha min søster og min venninne (vi har vært venner i over 20 år), han har valgt en barndomskompis. Men vi har jo ikke sagt noe til de ennå siden vi ikke har bestemt oss ang dåp ennå da. Mitt viktigste kriterie er at de alltid vil være i livet vårt, ville altså ikke valgt en "fersk" venninne eller en venninnes kjæreste. Og selvfølgelig at de er gode rollemodeller for vårt lille nurk:)

Skrevet

Ser det er en diskusjon lenger opp her om hva som kreves av en fadder fra kirken sin side...

En må være innmledt i statskirken, men det er ikke det samme som å være konfirmert i kirken!!

I utg.punktet går de ut fra konfirmasjonsalder som en nedre grense, men enkelte presten gjør unntak!

 

Søsteren min som da var 13år fikk tilbud fra presten om å være fadder. Vi var ikke enige, og det endte med at hun heller var med frem og tok mot lys og papirer.

 

 

Jeg synest det er viktig at faddere er med i hverdagen til barnet.

En må jo være flere enn bare foreldrene for å oppdra barn.

Vi har invitert med oss faddere på ulike tilstelninger som gjelder barnet.

Er jo også kjekt at de kan ta barnet med seg litt på eget iniativ også :)

 

Vi liker ikke den trenden som vi ser veldig til nå; at faddere skal kjøpe mer. Dyrere gaver til jul og bursdag, gaver fra ferie osv. Klart det er kjekt for barnet der og da. Men det gir jo ingenting på sikt.

Skrevet

Jeg vet ikke hvem jeg skal bruke, for synes det skal være noen som "gir litt av seg selv". At de er med i hverdagen, og ikke bare på bursdager og til jul som jeg føler jeg er med fadderjenta mi. Så her blir det sikkert nærmeste slekt da mine venninner er opptatt med graviditet, barn, skole, jobb, osv. selv...

Skrevet

Dette e et kjempe vanskelig valg..

men vi ønsket noen vi visste ville stille opp for jenten vår.

så min mor bærte ho til dåpen, broren til sambo tok luen og en venninne av meg var fadder.

 

finn nokken du vet alltid vil være tilstede, med ulike verdier!=)

 

faddrene må være konfirmert

Skrevet

Har ingenting med konfirmasjon å gjøre..men faddere må være fylt 16 år.

Skrevet

Ja, synes det høres litt rart ut at faddere må være konfirmert. Samboeren min er ikke konfirmert, og han er tross alt barnets far og skal være der hver dag i resten av barnets liv! Men fadderen må være konfirmert, liksom? :)

Skrevet

Nei nei..jeg er ikke konfirmert...er fadder til 2.

Jeg ville ha lillesøstera mi som fadder...og da sa de at det eneste kriteriet de har er at fadderen må være fylt 16...ellers bestemmer foreldrene 100% hvem fadderene er.

Skrevet

Faddere må være 15 eller 16 år, mener jeg å huske...

Men du kan inkludere henne ved å la henne få helle vann i dåpefonten, få holde lyset som blir tent osv... Prester synes det er stas at

barn deltar i dåpen.

 

Vi har valgt familie...av den grunn at de er der alltid. Venner kan komme og gå. F.eks...min søster brukte sin beste venninne til sitt barn når hun var 21 år. De har ikke mye kontakt i dag, og det er heller ikke naturlig for sønnen å ha kontakt med min søsters gamle venninne...

 

Velg de som barnet ditt høyst sannsynlig vil ha kontakt med som stor!

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...