mimmitiltre Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Hei, jeg er fra 2 semester, men lurte paa om det var noen damer herinne som har erfaring med dette???? Jeg var hos legen, som sa at jeg har blodtype 0-, og at siden jeg som mor har blodtype -, er dette noe som det skal foelges, maa ha ny blodproeve i uke 32 osv. (kan vaere farligt/komlisert hvis barn har blodtype + ) Jeg er foestegangsfoedende, og dette kom som et sjokk, og naa sitter jeg her og er urolig:( Noen som vet noe om dette, har opplevd det, fra evt tidligere foedsler eller er i samme situasjon selv og kan gi meg noen betryggende ord?? Tusen takk for alle svar:)
guttiseptember Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Ta det med ro. Jeg har og 0 Rh-. Jeg har født to barn tidligere og venter nå mitt tredje. Du skal bare ta litt flere blodprøver enn normalt i uke 32 og 36. Dette er for sikkerhet, tilfelle noe skulle skje. Noe som idag ikke er så vanlig. Og være førstegangsfødende er det aller beste. Det kan være ved tredje og fjerde fødsel det er lettere å danne antistoffer mot barnet.. Men etter hver fødsel får du nå en sprøyte som hjelper akkurat mot å danne antistoffer. Husker ikke helt hva den heter. Så mitt råd er ta det med ro. Ikke noe å stresse om.
mimmitiltre Skrevet 15. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2007 ok, tusen takk for de beroligne ordene:) har nemli ogsaa 0-, og legen sa det var svaert sjeldent. men bra aa hoere det gaar bra for det meste:)
våren Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Hei Jeg er 0, rhesus minus slik som deg. det er helt ufarlig og ingenting å bekymre seg for. Særlig ikke siden du er førstegangsfødende. Før, når man ikke hadde like gode rutiner som i dag kunne det by på problemer dersom du fødte et barn som var positivt og så ble gravid på nytt. Da kunne man få antistoffer i blodet som gjorde det vanskelig for babyen.(jeg er litt usikker på den eksakte medisinske forklaringen her) men i allefall kunne det gå utover babyen. I dag tar man rutinekontroll av alle rhesus negative i uke 32 og 38. Dette for å være på den sikre siden. Jeg har født før, men da var babyen også negativ. Hadde ungen vært positiv (rhesus +) ville jeg fått en sprøyte slik at det ikke ble noen problemer ved neste graviditet. For noen som spontanaborterer og ikke vet at de har vært gravide kan det fortsatt være en liten risiko, da vet man jo ikke at man har hatt et foster som muligens kan ha dannet antistoffer, men dette vil bli avdekket når man tar disse rutinekontrollene. Så ingen grunn til bekymring, og husk du er mer enn hjertelig velkommen til blodbanken. Jeg har hørt at i noen land betaler man godt for at slike som oss skal gi blod. Lykke til
mimmitiltre Skrevet 15. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2007 takk for utfyllende svar "vaaren":) ja tenkte litt paa det med blodbanken, vet jo aldri naar noen trenger blod som vores, siden det er saa "unikt". haaper babyen min ogsaa er rh-, som din foerste var:) men foeler meg mye mere rolig naa:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå