Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Kjære alle hunde-eiere! Det er flott at dere som har hunder har funnet en venn og et familiemedlem som dere setter stor pris på! Men jeg som er livredd for hunder hadde satt uendelig stor pris på at dere kunne respektert båndtvang loven slik at jeg kan ferdes i lokalsamfunnet uten å være redd for at en hund skal hoppe på eller bite meg. Om hunden er stor eller liten har absolutt ingen betydning for frykten jeg føler, og frasen "den er ikke farlig" eller "jeg kan garantere at den ikke gjør deg noe!" er så utrolig lite verdt når man er redd. Det er flott at du som hundeeier stoler på hunden din, men uansett hvor mye du stoler på den gjør ikke jeg det. Det er mange kommuner, deribland min som nå har båndtvang hele året også i lysløyper osv. Men det hjelper så lite når mange hunde-eiere ser ut til å gi blaffen i dette. For bare 1 time siden var jeg ute og gikk, og møtte da en kvinne med hund uten bånd. Jeg stoppet opp og ventet, (turte ikke passere), og kvinnen spurte da om jeg var redd. Jeg bekreftet dette, og fikk til svar at den er ikke farlig. Jeg svarte da at det hjelper ikke meg om du mener det, og spurte også om hun ikke visste at det var båndtvang. Jo, hun visste dette men de bodde ikke så langt unna og hunden var jo ikke farlig så det var ikke så nøye. Så snudde hun seg ristet på hodet og gikk.. Argh, jeg blir så provosert. Nå har jeg snakket med kommunen, og de anbefalte meg politiet i neste omgang.. Men jeg håper jo at jeg skal slippe å ta det drastiske skrittet å ta kontakt med politiet. Men nå har det blitt en prinsippsak når jeg får så flåsete kommentarer når jeg sier at det er båndtvang og at jeg hadde satt pris på at hunden er i bånd. VÆR SÅ SNILL: "Bruk bånd på hunden"
Økologisk_knekkebrød Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Var selv hundeeier inntil for 2 mnd siden, og må bare si meg helt enig i innlegget ditt! Enkelte hundeeiere ser ut til å helt mangle forståelse for at andre ikke er like begeistret for hunden som de selv er..
Arb.ledig husmor Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Vi har hund, og har den alltid i bånd... Og jeg også ergrer meg over de som ikke har hunden i bånd.. For jeg hater når andre har sin løs, og der kommer jeg med min i bånd, og så vil jo de fleste hunder hilse på hverandre... Og da er det bale med en hund som ikke er i bånd, for de løper jo bare bort til min hund... Og jeg er ikke kjempeglad i hunder (var sambo som hadde med seg hunden inn i forholdet vårt da), har blitt vant med hunder de siste årene... Før var jeg livredd!!
kromis Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 Jeg er hundeeier og har en snill og rolig hund. Men når jeg går tur med den i nærområdet hender det at den er løs (med kontroll). Men jeg sørger alltid for at den kommer i bånd hvis jeg ser andre folk som er i nærheten. Jeg har selv slitt med skrekk for hund og vet hvordan det kan lamme en. Jeg ble bitt av en schæfer da jeg var 6 år og angrepet av en dritthund av en tibetansk spaniel som bestandig var løs. (eieren dreit i at den tyrraniserte boligfeltet). Jeg har klart å kurere skrekken min for disse rasene, men har stor forståelse for at andre ikke synes det er like stas å møte på hunden min.
Audacious Angel Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Jeg er hundeeier selv til to stk, og jeg er kjempe enig. Ikke bare er det et problem for dere som er redde, men for andre hundeeiere som respekterer båndtvangen. Skal si deg at det ikke alltid er like morro å ha to hunder i bånd som møter en løs hund. Ikke alle hunder er fornøyde med å få intimsfæren sin brutt av andre hunder. Og uansett hvor snill hunden din er... den er ikke alltid like snill mot andre hunder. Vi pleier som regel å gå tur sent på kvelden når det er få mennsker ute på tur, og da hender det jeg slipper tispa mi, men hun går bare og tusler rundt bena mine allikevel. Og skulle det komme noen så tar jeg henne inn i bånd lenge før de er i nærheten av oss. Det er utrolig viktig at vi som hundeeiere viser respekt, det er ikke alle som er like glad for å få en firbeint løpende mot seg om det er i glede eller ikke.
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Helt enig!!! sambo brukte og ha hunden sin løs i parken i oslo (det gjorde ALLE andre som var der også), dette var vel kvalifisert som en "hundepark".. Likevel var det en dag vi var der, og hunden sprang opp i et lekestativ sammen med dattra mi. Der var det et annet barn, og han ble livredd stakkar :S:S Sambo sa da "men han er jo snill"... da ble jeg faktisk møkksur, for hadde en annen hund skremt snuppa mi, så hadde jeg klikka! (ikke at hun blir skremt, men hvis) En dag tidligere var vi i en annen park, og det kom løpende 2 BITTESMÅ hunder bort til oss, og dama ropte "det er ikke farlig, jeg har barn selv".. men akkurat da må jeg inrømme at jeg var mer bekymra for hva min hund skulle gjøre med de små krypa, enn hva dattra mi skulle. De var jo 10% av str på ungen ) hihi
Lilly 79 Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Jeg har heldigvis ikke det problemet, for her jeg bor finnes det mange plasser jeg kan slippe hunden på uten at det plager noen. Men skjønner det er kjipt for de som er redde.
Gemini77 Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Jeg respekterer folk som er redd for hund selv om hunden min går masse løs. Hunden min går aldri langt unna meg når den er løs, og kommer alltid rett på plass når det kommer mennesker. Den er 100 % på innkalling og løper heller ikke bort til andre hunder, med mindre den har fått "lov" av meg. Shæferen min er ikke interessert i andre mennesker med mindre de viser lyst til å hilse. Og selvfølgelig er hun i bånd hvis vi går steder med en del mennsker. Men hunder må få være løse også - hvordan liv ville det vært hvis de ikke får løpe rundt eller leke med andre hunder?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 15. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. august 2007 Ja, jeg er virkelig redd, og passer på at barnet mitt ikke er det. Pappa`n hennes eller andre omsorgspersoner lar henne hilse på hunder. Og hun er faktisk ikke redd! Men synes ikke jeg skal behøve å få hjelp siden det er lovfestet i kommunen her at det IKKE er lov å gå med hunden løs. Det betyr heller det at de som har hund her må begynne å følge loven, å være lovlydige borgere Og dermed også et godt eksempel for barna sine :-)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 15. august 2007 Forfatter #10 Skrevet 15. august 2007 Hunden må gjerne være løs den, men la den da være løs der hvor det er lov! Hunde-eiere er vel ansvarlige for å følge lover og regler de også??
afrodite79 Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 Gjør det samme som deg med mine 2 hunder, bolla og slasken:) Kjipt å gå turer når andre ikke overholder båndtvangen, både med hund selv og uten:(
afrodite79 Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 Det er vi:) Det er kun hund i arbeid som ikke trenger å følge båndtvangen og da skal hunden være merket(førerhund, politihund, sporhund osv..)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 15. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 15. august 2007 Så bra! Jeg blir alltid veldig glad når jeg ser ansvarlige hunde-eiere som har hunden i bånd. Det er nesten slik at jeg har lyst til å gi dem en klem :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå