alvefrøken Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Synes dere det er greit at dagmammaer sitter og strikker, røyker og drikker kaffe hele dagen, uten å engagere seg på lekeplassen med barna? Eller synes dere at dagmammaen skal hjelpe barna i lek, dytte på dissa, og være tilstede under leken? Jeg forstår en har veldig ulikt pedagogisk syn.
Gjest Sekretøsa Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Jeg har ikke selv brukt dagmamma, men jeg kjenner ei som er det. Hun bruker mye av tiden på og sitte på trappa og drikke kaffe og røyke. Er ikke så aktiv i lekingen. MEN barna leker fint med hverandre. Sånn sett, så er ikke barnehagepersonellet så flinke til og være aktive i leken de heller, hvertfall ikke de bhg jeg har sett. De sitter jo stort sett bare og ser på. (med unntak av den ENE mannen som jobber i bhg til snuppa, han er kjempeflink!!! typisk menn i bhg ) ) Og bhgpersonellet har jo større grunnlag for og "skulle" være pedagogisk riktig, om du forstår... Men ja, jeg hadde nok forventet at dagmammen hadde vært litt aktiv. Kanskje ikke hele dagen, men store dele av den...
TurangaLeela Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Jeg har ikke erfaring med dagmamma, men jeg synes de skal ta seg en tur ut i noen timer hver dag med ungene, det går jo en grense ang. vær og vind da.. Tanten min var dagmamma for mange år siden, de gikk ut hver dag og hadde mulighet å springe litt inn og ut av hagen og hadde katt med kattunger(en gang i året), hund, masse tegnesaker, god mat osv. Virket kjempekoslig.
Gjest Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 jeg forventer at de er ute hver dag hvis ikke det er skikkelig surt da. trenger ikke være aktiv i leken hele dagen så lenge ungene leker fint i lag eller på egenhånd. hvis en føler seg utenfor er det dagmammaens jobb og få den ungen med i leken. har aldri brukt dagmamma selv men kjenner ett par som er det.
yasmina Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 Jeg tenker - ikke roeyker - tilrettelegger for lek, ikke noedvendigvis leke med - ute min 3 timer hver dag - tilpasser dagen etter de evt forskjellige barna - kreativ inne, klippe, lime, male, bake osv. - forteller om hvordan barnets dag har vaert ved henting - lesestund,sang ol innimellom iallefall - ikke dyr - gode referanser - ha god plass inne til lek - skjoenner at naar en er paa jobbsaa er en paa jobb og ikke sitter og drikker kaffe hele dagen, selv om man selvfoelgelig kan ta seg en kopp i ny og ne. - oppfordrer barna til selvsendighet ved aa la dem gjoere ting selv selv om det tar lengre tid. Huff..... Tror jeg kunne lagt paa en del til, godt jeg ikke er paa jakt etter dagmamma
alvefrøken Skrevet 15. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2007 Jeg må innrømme at jeg synes at dagmamma og barnehagepersonell skal observere leken, være tilstede, irettesette/rettlede om det skulle være nødvendig, og hjelpe barn som ikke leker i gang med lek... Nå er barn veldig forskjellige, og noen krever mer oppmerksomhet enn andre, mens noen leker stilt for seg selv. Men de som er stille, bør heller ikke bli glemt. Og så er jo barn forskjellig med alder, hvor godt de leker sammen. Å være ute hver dag, er en selvfølge synes jeg (med mindre det er snøstorm el da ) Da jeg var dagmamma, satt jeg ofte i sandkassa, dyttet på dissa, hjalp dem opp bakken til de klarte det selv, oppmuntret dem og var aktivt tilstede hele tiden. Selv om jeg ikke "blandet meg", observerte jeg hele tiden. Barn kan jo være litt rampete, og ta fra de andre, puffe, lugge etc Men en har jo så forskjellig syn på hvordan en skal håndtere disse små. Min venninne er leder i en barnehage, og der er det faktisk kaffeforbud når det ikke er pause, fordi personalet skal involvere seg mere i barna! Syntes det hørtes litt vel strengt ut, men jeg skjønner etterhvert at det kanskje likevel er ganske lurt. Jeg kjenner nemlig til endel som er dagmamma nå, som jeg synes er rimelig passive, og jeg må kanskje innrømme at jeg hadde nok ikke brukt dem dersom jeg hadde trengt dagmamma. Er nok litt kravstor hehe.
arbeidsuhellet14.juli Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Den dagmamman vi har brukt ved behov er ute med ungene hver dag så sant det ikke er ekstremvær. Og hu leker med ungene. Ikke røyker hu og drikker heller ikke kaffe (!!) De har egen grønnsakshage som ungene får være med å stelle og de lærer å spise det de selv dyrker. Og de er mye i skogen, fplukker kvist og stein og lager julepynt/påskepynt, kort osv osv. Og de baker til jul og fastelaven!! En drømmedagmamma som er hvit (betaling altså!!) Vi elsker henne!!!
Gjest Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Pedagogikk har ingenting med røyk og kaffe å gjøre.!!! Men helt klart at en skal observere,stimulere og være til tider en del av leken til barna. Om en velger å sitte på en stol å observere er et valg en tar, så lenge en er tilgjengelig for barna hvis det skal være noe. Tenker du pedagogikk så handler det ikke om å la voksne lede leker, men la barna til tider lede voksne. Det vil ikke si da at en voksen skal være i leken hele tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå