Gå til innhold

Jeg trodde virkelig ikke dette om foreldra mine.... (Laaaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 uker etter at lillegull ble født kom min mor og far på besøk -de bor en dagsreise unna. De var jo så glade for å se sitt første barnebarn, og det var stor stas både for oss og dem. En av dagene de var her gav jeg dem sjokoladepudding med vaniljesaus til dessert, og det angrer jeg sånn på... For mens lillegull satt på fanget til min far og jeg ante fred og ingen fare, så putta han plutselig fingeren i vaniljesausen og stakk den opp til munnen på lille jenta og sa "skal du smake?" Jeg stod så langt unna at jeg så ikke om hun faktisk fikk smake, eller om han bare tulla og latet som han skulle gi henne... 'Hallo? En 2 uker gammel baby!!!! Så jeg spratt jo opp da og sa at han måtte ikke finne på å gi henne det osv. Men han begynte å si at hun skal da bli bortskjemt av bestefar, og at det er jo gleden ved å være besteforeldre... Jeg sa at ungen min skal ikke få godteri osv før hun er minst 3 år, greier seg fint med frukt og anna god mat til den tid. Og hun skal ikke ha anna enn mm til hun er minst 4 mnd!

Og for to uker siden var vi hjemme hos foreldra mine for å arrangere dåpen der, og mamma drev jo og bakte og styra bare verre. Og en morgen tok mamma å passa lillegull mens vi fikk sove litt ekstra, og da vi kom inn på stua så var mamma så opprømt da "nå¨har hun fått smake karamellpudding" og la ut da om at hun hadde fått så store øyne da hun smakte det og virka som hun syntes det var så godt... Så jeg fikk jo helt hetta da, og sa at jeg har jo sagt det før at hun ikke får lov å smake andre ting før hun er minst 4 mnd, og hvertfall ikke karamellpudding!!! Og nevnte alt med at barn kan få allergier osv. Da snudde hun på det og sa at det var bare karamellsaus hun hadde fått smake, og det går jo bra for det er jo bare sukker. og små babyer får jo sukkervann(!!!) Men herregud da, karamellsaus er jo konsentrert sukker, kjempesterkt for en liten babymage!!! Så jeg kjefta og sto i da...

Jeg synes det er så fælt at dem ikke respekterer meg og at dem ikke har mer vett enn som så...I tillegg tok dem jo fra oss gleden med å få se ansiktet hennes første gang hun fikk smake noe anna enn mm...

Vet enda ikke om hun fikk i seg vaniljesaus da hun var 2 uker gammel... Men dersom hun får noen allergier etterhvert, så er det garantert at jeg kommer til å gi dem skylda....

Og om 6 uker flytter vi opp dit for å være nær familie og venner og ha barnvakt til litjmor, men tør jo ikke la de passe henne nå når de har gjort dette....Er så sint, lei meg og frustrert....kan jo ikke stole på de mer.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får bare huske på at de jo ikke gjør dette for å være slemme da. Da de voksete opp og da vi vokste opp var det ingen strenge restriksjoner på hva man kunne og ikke kunne spise.

Skrevet

Herregud at det går an..........

Har ikke du større problem å bekymre deg over altså.....??

Hva med dem som går og engster seg for insest og mishandling?

Snakk om å lete etter problem.Er du så voldsomt plaget av allergi og asma pga at du fikk smake forskjellige ting av dine foreldre da du var lita??

SKJERP DEG!!

Skrevet

skjønner deg jeg! Men du får bare gi det til dem med teskje, at det er faktisk dere som bestemmer hva som skal inn i munnen på barnet deres! Iallfall en gooood stund til!

Husker jeg ble fly forbanna da farmoren til sønnen min puttet et kyllingbein i munnen han s da han var 6 mnd. Det skal man jo ikke engang gi til hunder.....

Skrevet

Skjønner deg SÅ godt! Akkurat sånn er mine foreldre også! Må hele tiden passe på så de ikke putter noe i munnen på han. I dåpen hans var mamma snar og putta litt kremfløte i munnen på han. "må jo få smake på dåpskaken sin, stakkars liten!" Og når jeg da for n'te gang sier at han bare skal ha mm leenge enda, både pga. allergier (flere i min manns familie har diverse allergier) og fordi vi ønsker at han skal få gode, og sunne mat-vaner, så får jeg bare surt tilbake: "utrolig at dere vokste opp da!" GRRRRR!!!

Skrevet

Jeg synes nå så absolutt at foreldrene dine burde respektere de reglene du og mannen din har satt for deres barn. Når du sier at hun ikke skal ha så er det dårlig gjordt å gi henne. Jeg hadde blitt rasende om noen hadde gått i mot det vi har bestemt for vårt barn.

Sier ikke at jeg nødvendigvis er enig i de "reglene" du har satt. Jenta mi har fått smake søtt av meg flere ganger hun, og hun er snart 10 måneder. Men det er jeg og pappaen hennes som bestemmer når hun skulle få lov til det. At hun ikke skal få før hun er 3 synes jeg er litt strengt ja :))

Men jeg er enig i det selve innlegget ditt handler om og det er at dine foreldre ikke respekterer deres avgjørelser ang. deres datter og det synes jeg er dårlig gjordt av dem.

Skrevet

Jøss. jeg er heller ikke noen fan av at man gir babyer alt mulig rart... Men du tar vel ikke litt vel av her nå? Det finnes da verre ting. Vær glad dem ikke røyker babyen din rett opp i trynet eller no...

Jo mer hysterisk du virker jo mer festelig syns dem sikket det er å gi jenta de søtt.. Ro deg ned, og forklar dem på en ordntelig måte hvorfor du vil ha det sånn..

Skrevet

Forstår at du blir irritert men tror ikke de tar deg helt alvorlig. Okei så de skjønner ikke at dagens generasjon faktisk vil vente med søtsaker, det var jo helt annerledes på deres tid. Men da ville jeg spilt kortet som du sa at dere gjerne vil oppleve selv hvordan babyen reagerer på nye smaker. Tror kanskje det kan gi dem litt dårlig samvittighet. For å få dem til å skjønne "alvoret" så ville jeg satt meg ned med dem og forklart hva og hvorfor dere planlegger det i forhold til mat videre. Blir jo for dumt hvis du ikke vil at de skal passe baby for de mener jo ikke noe vondt med det. Min mor snakker masse om hvordan hun gleder seg til å gi is til lillegutt men jeg har gjort det klart at det bestemmer jeg.

Skrevet

Huff, det var dårlig av de synes jeg. Skjønner godt at du er lei deg og frustrert! Jeg hadde blitt det selv. Det er DU som er mammen og bestemmer reglene for ditt barn, og det skal besteforeldre respektere mener nå jeg.

Håper ikke jenta di fikk i seg vaniljesaus... Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert. Men ikke bekymre deg, det var jo bare en liten dråpe i så fall!

Synes mamman din sitt argument om sukkervann var dårlig, ingen grunn til å gi karamellsaus for det nei!

Hadde jeg vært deg ville jeg nok ventet med å la de passe jenta di før hun er stor nok til å spise slikkerier (hun trenger ikke være så stor som 3 år for en helg da) og la besteforeldrene få problemet med overaktiv unge pga sukkeret...

Skrevet

Det jeg skrev om melka var ment som et argument til faren din da, ikke for så skremme deg!!! :-) (ble bare redd du misforsto)

Skrevet

Skal man bare godta at besteforledre ikke respekterer foreldrenes ønsker for barnet, og bare være glad for at barnet ikke blir utsatt for incest og mishandling??? Den var vel litt drøy...

Skrevet

Hadde jeg vært i samme situasjon som deg så hadde klikka i vinkel. besteforeldrene har med å respektere hva jeg om min samb. bestemmer ang vårt barn. hvis ikke så kan de bare glemme å passe ungen alene.

Skrevet

JØSS! Og deg har det blitt folk av? Med de matvanene????

Skrevet

jeg synes heller ikke noe om når folk skal putte desserter o.l i gutten min på 6 mnd. De spør liksom han,vil du ha det og det lille venn osv?

det er jo vi foreldre som bestemmer..! så får man høre " min sønn spiste det og det da han var så gammel".

Skrevet

skjønner at du blir irritert. er jo faktisk du som er mamman til jenta di, og det er du som skal sette grenser. veit åssen det er når besteforeldre ikke aksepterer våre grenser. det er sårt.

Skrevet

Greit at de ikke er enig, men de MÅ faktisk respektere dine grenser om de skal passe ditt barn. Du får si det veldig tydeli til de at om de gjør det der så får de ikke lov å passe ungen. Og men det. Om de gjør noe du har gitt beskjed om at du ikke godtar så må du rett og slett vise at det får konsekvenser. Jeg er streng, ja.

Skrevet

Jeg som skrev dette innlegget. Hehehe, jeg må bare le.. Å kritisere meg for at jeg ikke har verre ting å bekymre meg over, som f.eks incest osv...!

Jo, selvfølgelig bekymrer jeg meg for om sånne ting skal skje, vi lever tross alt i en ondskapsfull verden.

Men dette er da et debattforum hvor folk kan skrive akkurat hva de føler for, og det var godt å få en utblåsning -selv om det ikke er det verste som kunne ha skjedd jenta mi. Det er prinsippet jeg reagerer på, at foreldra mine ikke respekterer mine og sambo sine valg.

Det med å ikke gi litjmor noe godteri før 3 år var litt satt på spissen da, hun kommer nok til å få smake en god del før den tid. Men jeg mener ærlig talt at frukt er best for barn, og at de ikke savner godteri når de får frukt istedet.

At folk har helt andre tanker og holdninger enn meg respekterer jeg fullstendig, men jeg respekterer ærlig talt ikke at folk kritiserer mine holdninger og tanker. Det er nemlig ytringsfrihet i dette landet.

Skrevet

Ellers takk til alle dere som er enige med meg, nå vet jeg at jeg ikke overreagerte så altfor mye :)

Skrevet

Merkelig dette med at besteforeldre må da få lov til å gi søtt...den går liksom litt igjen, merkelig generasjon... må jo få lov til å kose seg...På meg virker det som den eneste måten noen besteforeldre kan kose seg på er å stappe søte ting inn i munnen. Tror det har noe med at de er barn av foreldre som har opplevd krigen e.l. De mener selvfølgelig ikke vondt osv... til det uendelige...gjesp...

Lykke til med å få de til å respektere deg, jeg har nå fått barn nr. 2 og denne gangen er det pappan som tar seg av den biten du har problemer med nå. Jeg anser meg selv for heldig; han er streng så jeg kan bare sitte i kulissene og se uskyldig ut uten å gå i "krigen" med kaffe/rullekake/mokkabønneeske generasjonen

Skrevet

Den gleden om å se fjeset til ungen min første gang hun smaker fast føde, tok svigermor fra meg for leeeeeeeeeenge siden:/

Skrevet

Jeg er veldig enig i at det er foreldrene som bestemmer. Vi synes det er greit å smake bittelitt søtt på fingeren. Med slike foreldre råder jeg deg til å vente med å skape behov behov for barnevakt til hun er eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...