Gå til innhold

Jeg trodde virkelig ikke dette om foreldra mine.......... (Laaaangt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

2 uker etter at lillegull ble født kom min mor og far på besøk -de bor en dagsreise unna. De var jo så glade for å se sitt første barnebarn, og det var stor stas både for oss og dem. En av dagene de var her gav jeg dem sjokoladepudding med vaniljesaus til dessert, og det angrer jeg sånn på... For mens lillegull satt på fanget til min far og jeg ante fred og ingen fare, så putta han plutselig fingeren i vaniljesausen og stakk den opp til munnen på lille jenta og sa "skal du smake?" Jeg stod så langt unna at jeg så ikke om hun faktisk fikk smake, eller om han bare tulla og latet som han skulle gi henne... 'Hallo? En 2 uker gammel baby!!!! Så jeg spratt jo opp da og sa at han måtte ikke finne på å gi henne det osv. Men han begynte å si at hun skal da bli bortskjemt av bestefar, og at det er jo gleden ved å være besteforeldre... Jeg sa at ungen min skal ikke få godteri osv før hun er minst 3 år, greier seg fint med frukt og anna god mat til den tid. Og hun skal ikke ha anna enn mm til hun er minst 4 mnd!

Og for to uker siden var vi hjemme hos foreldra mine for å arrangere dåpen der, og mamma drev jo og bakte og styra bare verre. Og en morgen tok mamma å passa lillegull mens vi fikk sove litt ekstra, og da vi kom inn på stua så var mamma så opprømt da "nå¨har hun fått smake karamellpudding" og la ut da om at hun hadde fått så store øyne da hun smakte det og virka som hun syntes det var så godt... Så jeg fikk jo helt hetta da, og sa at jeg har jo sagt det før at hun ikke får lov å smake andre ting før hun er minst 4 mnd, og hvertfall ikke karamellpudding!!! Og nevnte alt med at barn kan få allergier osv. Da snudde hun på det og sa at det var bare karamellsaus hun hadde fått smake, og det går jo bra for det er jo bare sukker. og små babyer får jo sukkervann(!!!) Men herregud da, karamellsaus er jo konsentrert sukker, kjempesterkt for en liten babymage!!! Så jeg kjefta og sto i da...

Jeg synes det er så fælt at dem ikke respekterer meg og at dem ikke har mer vett enn som så...I tillegg tok dem jo fra oss gleden med å få se ansiktet hennes første gang hun fikk smake noe anna enn mm...

Vet enda ikke om hun fikk i seg vaniljesaus da hun var 2 uker gammel... Men dersom hun får noen allergier etterhvert, så er det garantert at jeg kommer til å gi dem skylda....

Og om 6 uker flytter vi opp dit for å være nær familie og venner og ha barnvakt til litjmor, men tør jo ikke la de passe henne nå når de har gjort dette....Er så sint, lei meg og frustrert....kan jo ikke stole på de mer.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du flytter opp på feil grunnlag....

For å være nær familie og venner JA, men b.vakt??

Ang allergier... ikke nødvendigvis foreldrene dine sin skyld om lillemor får allergier.. er ikke bare påføring av ting som kan gi allergier, men også fravær av ting..mao.. ikke får bygd opp forsvaret sitt.. tenk litt på det og..

Kan ikke foreldrene dine respektere det du sier er det ingen vits i å ha dem som barnevakt.

Skrevet

Kjære HI

Jeg tror ikke det er noen fare for at ungen din blir allergisk pga en liten smak av vaniljesaus el. Jeg er helt enig med deg og ville heller ikke t snuppa her skulle smake på noe som helst før hun var i hvert fall 4 mnd. Nå er hun 6,5 får litt grøt og har vel så vidt fått litt is og syltetøy på tunga selvom jeg fortsatt mener det er unødvendig.

Men tipper at det vel egentlig ikke er vaniljesausen som er kjernen her, men at de ikke gjør som du ønsker. Og DET kan jeg godt skjønne er frustrerende. Men samtidig så blir det nok å lage litt storm i et vannglass dette, sett utenifra. Men hvis du er like hormonel som jeg var, så skjønner jeg du reagerer med piggene ut hi hi

Du må rett og slett bare vise at det er du som er sjefen og si klart i fra hvordan du ønsker. Men etter hvert så lærer du deg å ta de store tingene og heller la sånne småting fare.

lykke til i hvert fall :)

Skrevet

Å skylde på dem for eventuelle allergier er omtrent like modent som at de ikke respekterer det du har sagt.

Ellers er jeg enig, trenger ikke å gi dem sånt.. Og ikke godteri før hun er 3? Du er nå ikke så langt på fjorden rodd, om ikke dere gir henne det, så kommer hun garantert til å snappe opp at det fins via andre. Må ikke være så hysterisk. :)

Hehe, men flytter dere virkelig opp dit for å kunne ha barnevakt til henne?

Skrevet

Jeg forstår at du blir frustrert over at de ikke respekterer ditt ønske om hva barnet skal få og ikke, og selvfølgelig skal ikke barnet ha vaniljesaus når det er 2 uker. Jeg ville ikke akseptert det selv, og ville nok gitt klar beskjed om at de ikke ville få være alene med barnebarnet sitt hvis de skulle gjøre sånne ting.

Når det er sagt mener jeg din overdrevne frykt for allergi og din plan om å skylde på foreldrene dine for enhver allergi barnet kan komme til å få er helt feilslått. I følge barnelegen vi går hos er det sånn at hvis et barn er disponert for kumelk allergi vil det få det uavhengig av hvor tidlig det utsettes for kumelk, dvs at det kan dukke opp etter 2 uker og det kan dukke opp etter et år, men det vil komme så lenge man er disponert og man utsettes for kumelk. (Det gjelder da selvfølgelig allergier for andre ting også.)

Alt du spiser går over i morsmelken, så hvis du drikker kumelk og spiser egg har barnet ditt fått i seg disse tingene lenge før det fikk i seg vaniljesaus, og det er derfor ingen grunn til å skylde på foreldrene dine hvis allergier skulle oppstå. Det er barn som får kumelkallergi selv om de ikke har fått noe annet enn morsmelk, og man kan ikke få allergiske reaksjoner mot noe man ikke har blitt utsatt for, så da må det komme gjennom morsmelken.

Den viktigste grunnen til at barn ikke skal ha i seg (ubehandlet) kumelk så tidlig i livet er at kumelkproteinene er veldig tungt fordøyelige og kan gi dem skikkelig mageknip i deres dårlig utviklede tarmsystem. Itillegg hindrer kumelk opptaket av jern i kroppen, og jern er viktig for de små.

Skrevet

Jesus, du må slappe av jente!! Jenta di har ikke vondt av vaniljesaus smak på fingeren ELLER en liten dæsj karamellpudding!

Å snakke om at hvis hun får allergier, så vil foreldrene dine få skylda.....Vel, er du virkelig så dum?? Uffda.....

Du kommer til å få deg et par trynetørkere eller 10 etterhvert;-/

Tipper dette er ditt første barn....?

Skrevet

Jeg er enig i at eventuelle allergier ikke vil kunne skyldes disse to episodene. De kunne nok ha ført til magevondt for ungen.

Uansett bør besteforeldre al være å gi barnet det foreldrene ikke vil de skal spise. Det er ikke en bestefar (eller -mor)-rettighet å gi spebarn vaniljesaus. Til nå har ingen besteforeldre dødd av at de ikke har fått foret barnebarnet med søtt.

Jeg skjønner også godt at man vil være med når sitt eget barn får noe annet enn melk for første gang.

Som en over skriver: Dette har nok mer med å bli hørt, og få sine ønsker respektert.

Skrevet

Kjære HI

Jeg skjønner deg kjempegodt! Vi har måttet ta denne kampen gang på gang... Problemet er at deres generasjon ikke har peiling på sånne ting, og at de tror det er deres datter som er "overhysterisk".

Ettersom gullklumpene blir større kommer det andre utfordringer: De lar dem sitte i bilen uten sikring (gjerne på sjåførens fang, fordi det bare er en lite tur til butikken), lar dem se junk-cartoon-network, gir dem is hver eneste gang de kommer på besøk, etc...

Det rare med disse tingene er at det er, som du sier, ting vi ikke hadde trodd om våre egne foreldre.

Uansett, mener ikke å skremme deg :) mener bare at det er lurt å forklare høyt og tydelig hvor skapet skal stå, så slipper du kanskje NOEN av kampene i framtiden.

Lykke til :)

Skrevet

tror ikke ungen utvikler allergier av å få smake bittelittt på en finger altså...

hehe....

Overdriver litt gjør du ikke?

trodde de hadde gjort noe forferdelig i følge overskriften hehe...

Enig med deg at de ikke trenger å få snop eller få smake ting når de er så små, og enig i at de bør respektere det du sier,,, men de dør ikke av det om det skulle skje at de får litt i seg....:-)

Og lykke til med å holde ungen unna snop til minst 4 år;)

Skrevet

Du må bare faen meg lære å slappe av altså=) å skylde på foreldra dine for allergier eventuelt er jo ganske latterlig. Bli gjerne sint på dem når de gjør det mens du ser på(men vit at de sikkert gjør andre ting da, mens du ikke er der)...

Ikke snop før 3 år nei =) =) =) =) =) =)

Lykke til med det!

Skrevet

Jeg er helt enig i at så små barn ikke skal ha søtsaker, men du overdriver kanskje en smule? Allergier etc...

Bestefaren til datteren min ga henne en vaffelbit når hun var 5 mnd, jeg sa klart i fra at det var unødvendig og tok den vekk. Nå har bestefar skjønt det og datteren min får bare sunne ting av sin bestefar - en paprikabit, skorpe på en skive, agurk etc.

Hva med å la dem gi ungen din noe sunt når hun er stor nok for det?

• 2 uker senere...
Skrevet

åååååååååååååååååå, jeg er så enig med deg!

Herregud, vaniljesaus og karamellpudding!

Hadde det vært min mor hadde jeg eksplodert, mener det- oh my god.

Førstegangsmor her, men hva betyr det da? Er din kid, dine regler.

Jeg har en "preik" å se frem til med svigermor selv, da hun valgte å gi kid'n vår grøt (for første gang! )på eget initiativ uten å spørre oss om det var greit først. For meg er det det at jeg føler hun tror jeg ikke gir barnet nok mat som er veeeeldig sårendes. Og kanskje vi ville oppleve å få se ansiktet hannes første gang hun fikk smake noe anna enn mm og...? Betyr ikke noe det liksom...?

Du må bare kjefte og smelle mer, til de tar poenget. La oss vite hvordan det går med dere.

Kram

Skrevet

Da jenta mi var liten baby (kanskje 3 mnd), så spiste svigerfar pizza - og plutselig stakk han pizzastykket oppi ansiktet på jenta mi for at hun skulle smake (3 mnd??? HALLO?) - og jenta mi lente seg fremover for hun kunne ikke holde hodet selv - og hun brant seg på den ørlille nesen sin. Ingen varige mén altså - men jeg ble rasende og hysterisk. Faens folk!!!!!!!! Vet ikke helt hvorfor jeg forteller dette - men jeg skjønner deg i det du sier.

Skrevet

da han var baby. Kan jo ikke si at dette var grunnen, men synes det blir litt vel tilfeldig at han skulle få magekatarr like etter første gang han smakte et melkeprodukt. Og det var helt grusomt. Fikk ikke i han noe, for alt kom opp og ut igjen. Så han var helt på grensen til å bli lagt inn på sykehus, for å få intravenøst.

• 3 uker senere...
Skrevet

Er det mulig å bli så hysterisk??

Stakkars foreldrene dine og stakkars barnet ditt ...

skal ikke ungen få smake noe godt før det er 3 år?? det mener jeg grenser til barnemishandling. En liten dæsj vaniljesaus eller karamellpudding kommer ikke til å gi ungen allergier, mangel på elementer for immunforsvaret å bryne seg på derimot er mye verre.

Husk at foreldrene dine er da ikke idioter på små barn ... de vet da hva de tåler og ikke tåler, de fikk da folk ut av deg, gjorde de ikke? Og jeg er helt enig med din far jeg, besteforeldre skal få lov til å skjemme bort!

Tror ungen din kommer til å ha godt av å være hos besteforeldrene og få litt frie tøyler, jeg! Høres ut som hun kan bli nervevrak av deg som spretter opp og hyler til for den minste ting! La besteforeldrene kose seg med tuppa di (og omvendt) og slapp av! De har klart å handskes med unger før, og klarer det helt sikkert en gang til! (Som min far sier etter 3 unger og 27 år med barn i huset plukker man opp ett og annet!)

Skrevet

Hvorfor skal barnebarn "skjemmes bort" med sukker? Hvorfor tror folk at de er snille når de gir barna noe de ikke har godt av?

Hvorfor ikke "skjemme bort" med å bruke tid på barnebarna? Aktivitet, lek og smil og moro? DET elsker barna, og det har de godt av! Eller er det mer lettvint å proppe med sukker, samtidig som det gir følelsen av å være snill?

Det er slett ikke sikkert at tussete besteforeldre som propper i barnebarna søtt gjorde dette med egne barn, da kan det godt hende de holdt seg til sunnere kosthold.

Aktive og sunne barn får UANSETT brynt immunforsvaret. Sukker har aldri bidratt til bedre immunforsvar, hallo!

Skrevet

Har en veldig lik situasjon, mener unger får sukker tidlig nok. Så når de er storfornøyd med vann og banan, hvorfor proppe de med sukker?

Pappa gav nettopp jenta mi kake, å ja, ble kjempesint, for han vet godt at det ikke var min plan. Synes det var respektløst av han og er ennå sint når jeg tenker på det ja!

Vi har fedme og diabetes2 i familien, å det går jo ann å forsøke å forebygge med et sunt kosthold! Lære å like sunne ting først.

Skrevet

Her også. Diabetes 2 blant mine bestemødre + svigermor. Allikevel må jeg passe godt på, at hun ikke får is, tilsatt sukker i fruktmos osv. Foreløpig har ingen klart å gi henne sukker (6 mnd).

Det ER irriterende med en svigermor som sier "Har hun gitt deg TRAAN!" mens hun skjærer grimaser og har en stakkars-deg-undertone, eller "Får du bare melk du, stakkars liten, får du ikke noe godt".

Om ikke det er store mengder sukker de putter i dem, så er det ikke bra å dytte på barna holdningene om at sukkermat er kos og sunt er kjedelig. Sukkersyke er faktisk en folkesykdom!

Skrevet

Hjelpe meg, snakk om å være hysterisk! Stakkrs unge...

Skrevet

Høres ut som om dere har større problemer enn disse episodene du nevner i innlegget ditt.

Skrevet

Helt enig. De burde spurt deg om det var greit først.

Jeg var også sånn da jeg fikk mitt første barn. Tante ga babyen min vaniljesaus da han var 2.5 mnd. gammel og jeg var ikke begeistret. Nå gjorde jeg det selv på det neste barnet mitt. Det er jo litt morsomt å se reaksjonen når han får smake noe nytt. Nå ved siste fødsel ga besteforeldrene babyen smokk da han var 3 dager gammel. Det var veldig frustrerende da jeg hadde kjempebrystspreng og planla å bruke natten til å komme ordentlig igang med ammingen.

• 2 uker senere...
Skrevet

har en datter på snart tre, hun har aldri fått smake godteri og det har ikke vært noe problem i det hele tatt. hvorfor skulle hun? hun blir kjempeglad av en nøtt eller et jordbær, så hvorfor prakke på henne en sjokolade?

veldig behagelig å gå i butikken uten at hun engang enser smågodtet eller sjokoladene, hun vet jo ikke hva det er.

lykke til, synes du høres ut som et fornuftlig mennenske!

Skrevet

Regner med at disse barna som ikke spiser søtsaker ikke går i barnehagen? Jeg jobber i barnehage og har hatt barn som ikke får smake på bursdagskaken fordi forelderne ikke vil at de skal spise søtt... Snakk om å utsette barnet sitt for triste situasjoner!

INGEN barn har dødd av å få søtsaker før de er 3-4 år, og det er vel mengden det kommer an på uansett? Det er ikke sunt å spise ubegrenset med frukt heller. Tenk på syrligheten for tennene.

Jeg har innsett at slaget over besteforeldre er tapt. Våre foreldre er vant til at kos = mat. Har dere noen gang vært hos dem (deres generasjon) uten å få servering av kake og kaffe? De blir jo fortvilet hvis de ikke har kaffemat i fryseren til en hver tid, just in case.

Unger lærer seg VELDIG fort hva som er forskjellen hos besteforeldre og hjemme, og de tar INGEN skade av det. Selv er jeg oppvokst med denne forskjellen, og jeg har da ikke lidd noen nød.

Men karamellpudding og vaniljesaus så tidlig er jo litt i overkant frekt da. De har jo faktisk ikke godt av sånne ting når de er så små. Jeg syns du skal snakke med foreldrene dine og ytre dine ønsker på en måte som de forstår. Men samtidig er det kanskje ikke sikkert at de forstår det....

Lykke til :)

Skrevet

Du overreagerer kanskje litt, men jeg kjenner meg igjen også... Husker veldig godt at farmor dyttet bolle i munnen til sønnen min. Er ikke sikker på hvor gammel han var, men jeg hadde ikke begynt å gi han noe annet enn melk selv. Og jeg gledet meg til å å prøve. Så for meg at det skulle være veldig spesielt første gangen. Også var jeg veldig opptatt av allergier og alt mulig....generelt veldig redd for å gjøre noe feil.

Når jeg tenker tilbake på det i dag, så er det jo bare små bagateller. Men man er nok litt ekstra sårbar som ny førstegangsmamma. Ihvertfall noen av oss... : )

Vibeke

Skrevet

Hei hovedinnlegger.

Jeg forstår nøyaktig hva du mener. Det er selvfølelig foreldrene og ingen andre som skal bestemme når søtsaker skal introduseres for de små. Ikke fordi barna aldri skal få smake noe søtt, men fordi vi vil utsette det i det lengste.

Jeg skjønner jo at besteforeldrene vil skjemme bort barnebarna, men søtsaker er ikke veien å gå. Moren min har diabetes 2, og gir aldri noen av barnebarna søtsaker. Likervel skjemmer hun dem bort som bare det. Kunsten er å gi tid og oppmerksomhet på barnas premisser, ikke søtsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...