Gå til innhold

Sover alle 2-åringer på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

sønnen min har ikke fått plass i barnehage enda og er hjemmeværende med svigermor som dagmamma. Han legger seg som regel 22.00 og er våken stortsett mellom 0930 - 1000. Ser egentlig ikke behov for at han skal ta seg en to timers blund på dagtid fra 1600-1800. Men svigermor synes det er best slik for ellers så begynner han å sutre fra 19-tiden fram til leggetid. Hvordan gjør dere andre det som har barn hjemme. Jeg vet at de i barnehage må ha andre leggetider for de skal opp tidlig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje burde du heller legge han litt før, om han sutrer om kvelden? Helt enig med deg at en 2 timers lur så sent på dagen er unødvendig.

Når jeg hadde gutta mine hjemme sov de fra 20 00- 0800, og sov ikke på dagen etter 2,5 år. Fra 2-2,5 sov de max 30 min, slik de ikke ble så sutrete om kvelden. Da ble det mye greiere hjemme:)

Skrevet

det er jo som alt annet det, de er forskjellige, men jeg hadde lagt han mye tidligere og heller sett hvordan behovet blir da. Eldstejenta mi slutta å sove på dagen mellom 1,5 og 2år. Hun legger seg kl19 og sover til 7-8. Er 2,8år nå da...

Skrevet

Tror jeg ville ha regulert sovetiden selv om du har han hjemme/dagmamma...

Har ei jente på 2 år og 4 mnd. Vi legger henne 20:00 ca. Våkner ca 07:00. Sover middag 12-13:30/14. Begynte i barnehage i mai.

Når det dukker opp barnehageplass for dere vil dette passe mye bedre for alle også.

Skrevet

min står opp mellom 6-7 og såver igjen mellom 12.00-13.00.ca.. legger seg igjen kl.20.30. så han trenger den lille duppen for å få dagene til å være gode for å si d sånn..

Skrevet

litt seint å legges i 22 tiden?

hva med å stå opp før om morran, la han sove på dagen og ikke ettermiddagen og legge han i 19-20 tiden om kvelden?

Skrevet

Sier som andre over her.. Hvorfor ikke legge han litt før på kvelden? Har en gutt på 2,5 år, han sove sjeldent om dagen.... Men legge seg ved 19-20 tiden, og sove til 7.30 (da vekke vi han)..

Skrevet

Jeg ville nok også forsøkt å legge tidligere... Jeg var hjemme med jenta vår helt til hun var 2 år og 2 mnd, og her la vi henne ca kl åtte, også fikk hun sove så lenge hun ville om morgenen. Da sov hun stort sett til 09-10 tiden, og behovet for søvn på dagen var ikke tilstede. Nå går hun i barnehage og blir vekket rundt kl 08 om morgenen, og har begynt å sove på dagen igjen... Men leggetiden er altså den samme enten hun er i barnehage eller ei. Er jo godt å få litt voksentid også!

Skrevet

Ser at de andre her har skrevet mye av det samme som jeg ville sagt, men skriver likvel ett innlegg her.

Jeg tror kanskje det kunne være lurt om gutten deres ble lagt tidligere om kvelden, og heller fått han tidligere opp om morgenen. Eller er det en spesiell grunn til at han "skal" sove akkurat på den tiden om natta/morgenen? Selv syntes jeg det ble helt forferdelig her når Selma begynte å ikke ha helt det store behovet for søvn på dagtid lenger. Ho sov i barnehagen på dagtid, og da jeg skulle legge henne om kvelden, fantes ho ikke trøtt, og holdt det gående til langt over kl 22 om kvelden. Dette syntes jeg var veldig slitsomt, ettersom jeg ville ha litt voksentid sammen med mannen min, og jeg hadde da ikke mulighet til å sitte oppe halve natta for at det skulle kunne skje. Derfor ble det til at vi kutta ut luren hennes på dagtid, og ho begynte å sovne igjen mellom 19-20 (helst ca 19:30).

Så seint på ettermiddagen/kvelden ville jeg da uansett aldri latt ungen sove. Det er jo klart at det ødelegger for sovning om kvelden!

Nå jobber jeg på SFO, og begynner ikke på jobb før kl 13:30, men likevel synes jeg det er godt å få henne i seng til kvelden, og ho sovner veldig fort når ho legges. Da sover ho gjerne til ho våkner av seg selv, helst mellom 8 og 9. Jeg stresser ikke noe med henne om morgenen, og vi koser oss.

Skrevet

Sluttet å sove på dagen, 2 år og 1 mnd.

Skrevet

Våkner sønnen min mellom 5-7 om morran så må han sove på dagen, ellers blir han gær'n. men våkner han så sent som sønnen din, så sover han ikke på dagen. Ingen vits. Blir bare vanskelig å legge om kvelden. Men barn er forskjellig. Noen trenger mer søvn enn andre.

Skrevet

I barnehagen er det ikke tvunget sovning. I min sønn sin barnehage spør de hver dag om gutten skal sove og om hvor lenge han skal sove. Min sønn på 2 år legge vi mellom 19.00 og 19.30 hver dag. han våkner/blir vekket rundt 7.30 og 8.00 på morgen, og sover mellom kl.12-

og 14 i barnehagen, ellers blir han gal. prøv å legge din sønn litt tidligere, vekke han tidligere om morgen og en liten lur midt på dagen. Da kommer han i en normal døgnrytme. Og ikke minst får dere foreldre litt tid for dere selv om kvelden også.

Skrevet

Må signere de andre her. Forstår ikke hvorfor et barn på 2 år skal være oppe til kl 22.00? Når han starter i barnehage må han jo opp tidligere. Er vel mye bedre å få til en ordentlig døgnrytme? Det er mye bedre for barna også. Min 2 åring legger seg kl 19.30 og står opp ca kl 07.00 i hverdagene og i 8 tiden i helgene. Han sover maks 1 time i barnehagen ellers vil han ikke legge seg. Men om han sover fra kl 4-6 er det jo ikke rart at han ikke vil legge seg før. Nei, jeg ville nok endret litt på rutinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...