Gå til innhold

Hvorfor har jeg mindre melk etter økedøgn??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøstra sa jeg godt kunne prøve å øke melkemengden iom at jentungen kun drakk 130 ml mme totalt i løpet av et helt døgn.

Så jeg lå i senga hele helga og amma, ungen virka fornøyd, men hun sov lite uten sin daglige mme. Når helga var over var jeg nødt å prøve med mme sånn at hun skulle få sove, med det resultat at hun har drukket så mye mme som hun aldri har gjort før! I går ga jeg totalt 3-400 ml mme.

Hvofor skjedde dette? Økedøgnet ble til minkedøgn. Var jentungen på randen av sult hele helga, og når hun endelig fikk mme så måtte hun sluke det i seg? Nå har jeg prøvd alt for å få mer melk, skjønner ikke hva som feiler meg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Feilen din" er at du gir mme i det store hele.

Et økadøgn kan fint ta en uke, spesielt siden du ikke fullammer frem til økeperioden. Dersom du MÅ gi mme i en overgangsperiode, så ikke gi så mye. Gi bare max 30-40 ml etter amming. Babyen skal ikke bli stappmett. Da vil han jo ikke ha mat igjen etter nye 1,5 timer, slik et økedøgn krever. At babyen tar mer fra flasken trenger ikke bety at den er SÅ sulten.

Skrevet

Les denne. Mye av dette gjelder for deg også.

Skrevet

Men hvis det kan ta en uke å øke melken, er det forsvarlig når ikke ungen får sove uten mme? Babyen kan jo ikke gå en uke uten å sove ordentlig..

Skrevet

må bare tilføye at før jeg begynte med mme så gikk hun opp kun 20 g på 3 dager og skreik døgnet rundt. Så mme var helt nødvendig..

Skrevet

Du skal ikke kutte helt med mme med en gang. Bare gi mye mindre. Du gir så mye du må for at han skal kunne sove og ikke gråter konstant, men ikke mer enn det. Ikke gi han så mye at han spiser seg stappmett heller. Han tåler å ikke være heeeelt mett hele tiden.

Her har vi hatt vektøkning på 30 gram i uka i et par tilfeller. Junior var god og fornøyd for det, og la godt på seg igjen et par uker senere. Det er normalt at vekta svinger litt.

Kutt gradvis med på mme, og ikke gi det i det hele tatt før du føler at du må. Litt sutring er lov. Det er jo bare en kort periode. Og ikke snakk om å la han gå å sulte heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...