fox`y Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 huff vet snart ikke hva jeg skal gjøre jeg.. for snart 6 uker ble 2 åringen min storebror, d gikk kjempe fint.han var så snill med broren sin og koste masse..men nå de siste 2 ukene har han vært trass.han slår,biter,kliper osv.. å d får lillebror smaken av oxo..jeg sjermer lillebror så godt jeg kan når de er oppe sammen,men jeg kan ikke ta blikket bort et øyeblikk for da slår han.. fikk seg netopp et kraftig slag i ansiktet minstemann.. er virkelig redd for at storebror skal gjøre stor skade på han til slutt... når minstemann sover bruker jeg all min tid på 2 åringen,vi maler,tengner,leker med biler,ser film,leser bøker,kosestund. det er ting vi bare gjør sammen så han ikke skal føle seg utenfor..men me en gang lillebror skal ha pupp eller noe så lyser d faenskap(unskyld ordet) av øynene på han... jeg er alene annenvær mnd så d er liksom bare oss 3 oxo.. å de raserianfallene han har begynt å få de er så kraftige at naboene reagerer.. blir helt fra meg jeg.. ble litt rotete å langt men noen me gode råd til en fortvilt mamma:s
dvaslatkadjeteta :o) Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 Jeg fikk mine tett riktig nok, og har også en venninne som opplevde det samme. Vi lot våre eldste bare rote å styre vi når når babyen fikk pupp. Prøvde å overse det hele, det gikk veldig greit. Vet ikke helt hva jeg hadde gjort. Enten prøvd å overse det hele, for når en gjør masse for å få oppmerksomhet og ikke får det er det jo ikke noe poeng? Eller virkelig konsekvent si at dette ikke er lov, og ta en timeout. Jeg vet ikke. For oss funket det å bare la han ta all jorda ut av blomsterpotta. hihi, etter hvert gikk det hele seg til. )
Milli Vanilli Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Hei hei. Jeg var redd for søskensjalusi da jeg fødte min mellomste datter. Det er 1,5 år mellom eldste gutt og henne. Det jeg la vekt på da vi kom hjem fra klinikken, var å la storebror "styre" kontakten med den lille; Jeg hadde en lekegrind som hun lå i på dagtid (der sov hun). Da hun begynte å gi lyd fra seg og skulle ha mat, ventet jeg litt, sånn at storebror kunne få sjangsen til å gi meg beskjed om at nå var det på tide å gi henne mat. Må legge til at hun hylskrek ikke, da hadde jeg tatt henne opp før, altså :-). Var også påpasselig at storebror fikk mye oppmerksomhet da lillesøster var rolig og da hun sov. Dette fungerte iallefall veldig godt for oss, han viste aldri tegn på sjalusi, han var bare stolt og viste henne frem hver gang det kom folk på besøk. Nå har jeg fått en ny datter, og lekegrinden fungerer godt. Her kan de gå bort å snakke med henne, samtidig som hun er beskyttet med grinden rundt. Håper det ordner seg for deg, det kan nok være tøft for deg når du er alene med de..
trollmamma Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 For guds skyld ikkje bruk *konsekvent og timeout metoden.* Du har ein toåring som er veldig frustrert og som har fått sin verden snudd opp ned. Han gjer ikkje tingene av faenskap, men av frustrasjon. Trur du må smørre deg med ein enorm porsjon med tolmodighet, la han styre på mens du ammer. Plukk vekk alt du er redd for, og la han styre på. Men ikkje oversjå han. Snakk med han om alt mulig, berre ikkje om det gale han gjere. Eller kanskje de kan lese bok mens du ammer, eller han kan tegne ved siden av deg. Gjer det til ei kosestund for alle tre og ikkje berre for deg og babyen. Taktikken med å gje han messe oppmerksomhet når det er berre dekan to, kan slå tilbake på deg. Altså i hodet til toåringen blir det litt sånn -mamma er med meg heilte tida og leiker når lillebror søv, mens når lillebror er her da er det bare han. Skjønner? Joda, du skal leike og kose med han, men i naturlig mengde, akuratt som før. Du må jo også gjere husarbeid, inviter han med. La han få vite kor heldig du er som har så god hjelp i han. Prøv å sett ord på det han føler. Når babyen begynner å gråte når de held på med noko, sei ting som: nei uff, gråter han no igjen. Jammen kan det vere slitsomt med sånne babyer som berre skal ha mammaen sin heile tida. Legg og vekt på at det er mykje bedre med sånne store gutar som ein kan prate ordentleg med. Når babyen skal stelles, legg han på golvet og la storebror ta stellet. La han få kneppe knapper, vaske stompen litt etc. Alt sånn som store gutar klarer sjølv men ikkje sånne små babyer. Uff, blei rotete dette her Lykke til uansett korleis du velger å gjere dette. Ps! Drit i naboene
fox`y Skrevet 15. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2007 takk for gode råd:O) 2 åringen får rote å slikt når jeg ammer,han tengner oxo sammen me oss da..men d jeg syns er virkelig ille er at han angriper både meg å broren når jeg ammer.. han slår virkelig hart og biter meg.. er redd han virkelig kommer til å skade minstemann.. prøver å forklare han når han er slik at han ikke kan slå.. sjønner godt at han er frustrert.. huff griner snart jeg... takk iallefall,ha en fin dag videre...
Nit@™ Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Tror du må ta han mere med på "laget" som hun over sa. La han få stelle, smøre salve, kneppe knapper. Legg vekt på alt som er positivt. Når han gjør noe negativt, velg dine kamper med omhu. Er det en "bagatell", la det gå, ellers blir det fort masse nei. Prøv å overlate babyen til pappa`n og ta 2 åringen med deg ut alene. Bruk tid sammen med han. Påpek at dette kan ikke babyen gjøre. Ha "hemmeligting" sammen! Bare du og 2-åringen. Babyer er for små til "hemmeligting" ;o)
trollmamma Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 uff det er ille når dei slår og sånt. Har ein toåring sjølv som driv og slår, bit og kliper av og til, og han har ikkje småsøsken, berre eldre. Så det er nok litt alderen også. Akuratt når det gjeld det så veit eg ikkje korleis du skal bli kvitt det. Det går jo over med alder og når han føler seg trygg i sin nye situasjon. Men det er jo litt heise akuratt når det står på, og farlig for lillebror. Hjelper det viss du setter på ein dvd berre sånn mens de ammer. Eg tenker ein periode til det roer seg litt.? Viss det er da problemet er at han slår, ikkje lett å amme da. Klem til deg.
Honningmelon Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 For meg høres det ut som om du bruker masse tid på eldstemann, så jeg tror ikke det er problemet. Jeg tror ikke alltid man kan unngå sjalusi uansett hvor hardt man prøver. Noen ganger kommer det frem likevel. Prøv å forbered han litt i forveien på at nå skal lillebror ha mat av mamma. Si det flere ganger før du begynner å amme. Sett på en DVD så lenge, og forklar at når lillebror har spist ferdig skal du og storebror gjøre ...... sammen. Uansett, det vil bli bedre :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå