Pærefrø Skrevet 15. august 2007 #1 Skrevet 15. august 2007 Jeg skal søke om yrkesretta attføring, snakka med ei koselig dame på nav i går og ha sa at jeg skulle da evt få sykepenger under attføring. hva skjer når man er på attføring??? Finner de en jobb til meg eller gjør jeg det selv? Og så var jeg inne å titta på nav sine sider i går, og der stod det at man får tilegg for ungene....er det noe jeg får da? Håper noen kan hjelpe....
* 5 om dagen * Skrevet 15. august 2007 #2 Skrevet 15. august 2007 skal vi se...jeg går på yrkesrettet attføring.... jeg ville tro du får sykepenger, frem til behandlingen er ferdig.da detter du ned til 66 %, av det du hadde som sykepenger. Når jeg nå går på ys (yrkesrettet attføring ) så har jeg vært inne til samtale, hos nav arbeid.satt opp en handlingsplan, som skal inneholde hva slags planer en har fremover. Jeg ville ta regnskapsskolen, ved nki, de dekker det for meg, jeg får 1842 kr til barnehage, meldekort sender jeg inn hv 14.dag.får da ca 3000 pr mnd der, da er det begegnet barnetillegg for 2 barn. ellers så vet jeg ikke hva du lurer på jeg, er bare å spørre. forresten så fikk jeg dekket 10 moduler, datakortet, tok 1 år det også, fikk samme støtte under det året.
mamma39 Skrevet 15. august 2007 #3 Skrevet 15. august 2007 Hei. du må søke på barnetillegg, jeg går på kurs. for og se hva jeg klarer v jobb. Og da får jeg også dekket litt av barnehage/sfo hvis barna er under 10 år.
Gjest Skrevet 15. august 2007 #4 Skrevet 15. august 2007 *5 om dagen - 6 om natta* Blander meg litt inn. Er du samboer/gift ? Lurer på om du får det barnetillegget da. ER også under y.a, og har vært det i noen år, men har ikke fått barnetillegg da jeg nettopp har startet y.a etter permisjonen. Første barnet mitt, så har ikke peiling på sånt : )
* 5 om dagen * Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 ja, jeg er gift, de tar ikke noe hensyn til mannen inntekt, bare min, de siste årene jeg jobbet ( 3 år )men har ikke hatt jobb siden 94, pga ulykke, så derfor jeg har lite pr meldekort. du kan søke om barnetillegg, og du får antakelig etterbetalt.....men er ikke snakk om mye penger, tror det er 17 kr dagen, for 1 barn. men så får en støtte til barnehage og div utenom det da.
Tigerpuz Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Blander meg litt inn her jeg også... Er det ikke bare enslig mor/far som kan få stønad til barnehageplass, evt sfo? Eller har jeg gått glipp av noe... Grunnen til at jeg lurer er at kanskje jeg har rett på noe også, er arb.ledig jeg da, så går ikke på y.a, men dagpenger. Kanskje det ikke gjelder dagpenger eller?
* 5 om dagen * Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 er ikke bare de enslige som får nei, er en i tiltak, så får en støtte. tror ikke du får støtte om du er arb.ledig, må være under tiltak.
Tigerpuz Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 OK.. Vet du om det står noe på NAV sine sider? Det eneste jeg fant der var det ang enslig mor/far.
* 5 om dagen * Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 står ikke noe om sånt på siden, du må nesten avtale time hos nav, arbeid, for å få greie på sånne ting... så må du spørre direkte, de er noen ganger litt sleipe, og ikke forteller alt en har krav på...
Tigerpuz Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 OK.. Fant forresten noen paragrafer, hvor det sto noesånt som at man måtte være reell arbeidssøker hos Aetat, men så var det dette med enslige da vettu.. Men vet du hva slags skjema man skal bruke/fylle ut? Er det det for enslige forsørgere, og hva slags papirer er det de trenger/som skal sendes med? mange spørsmål her nå, men hvis man har krav på noe så skal man jammen ha det altså.. Skal ringe de seinere og høre om jeg har krav på noe iallefall, men greit å være føre var med alle papirer... Tusen takk for alle svarene dine iallefall..)
* 5 om dagen * Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 skal prøve å svare. Det er en plass inne på nav sine sider, som det ligger masse skjema som enten kan fylles ut, og skrives ut, eller om du skriver det ut, for å skrive det for hånd etterpå. Det er flere felles skjema, så du må nesten se hva som står øverst, og kryss av for det det gjelder. Det du må ha med er en bekreftelse på barna, feks fødselsattester, og om du har barnehage eller noe, så må du legge veg en kvitering, på hva du betaler.Det står som regel hva du må legge ved, for å få det godkjent, og jeg har av erfaring, at bedre å sende med noe en er usikker på, enn å la det være.Husk ta kopi, og send kopi... var det svar på noe av det du lurte på?
Tigerpuz Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 Tusen takk for svar.. Så det er nok med kopi av f.eks barnehageregninga? Fant et skjema som gjalt: Overgangsstønad til enslig mor/far Stønad til barnetilsyn til enslig mor/far eller gjenlevende ektefelle, er det riktig? Det er da nok å bare fylle ut det som gjelder for barnetilsyn, f.eks barnehagens navn og personlig opplysninger da selvfølgelig...? Hvis du har svar på alt dette også, så tror jeg at jeg har fått med meg alt, og skal da slutte å mase på deg...)
* 5 om dagen * Skrevet 15. august 2007 #14 Skrevet 15. august 2007 hehe...du maser ikke...er på godt humør i dag jeg, for nå er alt klart til turen vår om 3 uker, jeg og mannen min skal på "kosetur" 1 uke alene...til gran canaria, og der er det jo bare sånn ca 30 i skyggen.(titter ut, bare regn og vind) så til saken... holder med en kopi av barnehageregninga ja... og riktig skjema ja, bare husk å kryss av for riktig stønad, gjelder det flere, så må du fylle ut flere, bare en søknad, pr søknad om du skjønner? og eller er det å fylle ut det det gjelder ja, det andre skal du ikke bry deg om...så les nøye, på hva du fyller inn...
Tigerpuz Skrevet 15. august 2007 #15 Skrevet 15. august 2007 Da må dere ha en kjempeflott tur og kose dere masse.. OK.. Det sto også om nåværende arbeid, yrkesrettet aktivitet og inntekt, men så lenge jeg ikke har noe arbeid behøver jeg vel ikke å fylle ut det punktet da? Men må vel oppgi inntekta, dvs dagpengene? Måtte jo komme med et spørsmål til jeg da vettu...
* 5 om dagen * Skrevet 15. august 2007 #16 Skrevet 15. august 2007 spør de etter inntekt, så skriver du opp det du har, eller evnt sender med ligningsattest, der står jo alt... nåværende arbeid, skriver du ikke noe, om du ikke har arbeid... men er du på ys, så skriver du det...
Kamomille Skrevet 15. august 2007 #17 Skrevet 15. august 2007 Dersom du går på sykepenger nå og får innvilget attføring, så beholder du sykepengene dine til maxdato (dvs tilsammen inntil 1 år). Etter det er attføring 2/3 av lønna di. Du kan få barnetillegg, men store potten er det ikke (er det 27 kr dagen tro????? har ikke tallene forran meg!) For å få attføring må det vedtas at du ahr speseielle begrensninger i frohold til sykdom eller skade som gjør at du trenger hjelp for å komme i inntektsgivende arbeid. Legen din skal fylle ut en legeerklæring hvor han anbefaller attføring. Som regel må du være ferdig utredet og ferdig behandlet, men i noen tilfeller godtar NAV behandling samtidig som du attføres. Dersom du får innvilget attføring skal det settes opp en handlingsplan. Legen skal kunne komme med anbefallinger på hva du kan klare og ikke klare av f.eks fysisk arbeid, om du har psykiske begrensninger osv. I samarbeid med saksbehandleren din skal dere komme fram til en målsetting når det gjelder tilbakeføring til egent arbeid og hva som skal til for å nå målet. I noen tilfeller får man dekket utdanning eller kurs, men ofte er det også snakk om arbeidstrening eller arbeidsutprøving hos enten arbeidstreningsbedrifter eller hos vanlige bedrifter. Du kan også få lønnstillskudd - dvs at en arbeidsgiver mottar støtte fra NAV for å betale deg lønn som vanlig ansatt frodi man skal teste ut arbeidsevnen din. bare rop hvis det er mer du lurer på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå