Augustgutten kom 08.08.07 =) Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 For en uke siden på dette tidspunktet hadde jeg den verste og beste kvelden i mitt liv. Det hele startet natt til tirsdag da jeg våknet av at noe skjedde nedentil. Helga før hadde slimproppen gått, og jeg hadde litt brunaktig utflod-noe som legen mente var kroppen som gjorde seg i stand til fødsel. Jeg reiste meg opp fra senga ca. halv ett om natta, og sa til sambo at noe skjedde. Han mente det sikkert bare var utflod slik som før, men plutselig stod begge og så at det rant vann nedover beina mine. I spenningsrus reiste vi inn på sykehuset, og i bilen på vei inn kjente jeg helt svake rier. Som førstegangsfødende var jeg litt vel optimistisk da jeg trodde fødselen var nærstående, så jeg tok med bagen min, vi kjøpte energidrikk og litt mat på vei inn (fra sykehuskiosken som var åpen), og jeg sa til sambo at jeg heeeelt sikkert hadde mellom 3 og 4 cm åpning. Etter sjekk fra jordmor ble jeg derfor ganske så skuffet da hun konstanterte at jeg hadde 0 cm åpning og sendte meg hjem. Hjemme fikk sambo sove litt, mens jeg gikk rundt med rier og la på plass duker, ryddet litt og begynte å re opp vuggen-ting jeg hadde planlagt å gjøre fram mot fødselen da jeg var helt sikker på at jeg kom til å gå over tiden =) Klokken tolv mente jeg at jeg hadde såpass sterke rier, at vi reiste inn igjen. Hadde jo ingenting å sammenligne med, og var sikker på at NÅ var det ikke lenge igjen. Litt optimistisk enda, ja! =) Vi kom inn på sykehuset igjen, og hadde enda ikke åpning. Ble sendt ut på kafe en tur, for så å komme tilbake halvannen time etterpå. Da vi kom tilbake, hadde jeg såvidt fått èn cm åpning, og fikk et "venterom" mens vi ventet på sterkere rier. Midt under "So you think you can dance" fikk jeg akupunktur, noe som fungerte veldig bra på meg! Klarte nesten å sovne mellom hver ri, kroppen klarte å slappe skikkelig av! Her lå vi da helt til klokken var ca tolv om natten....riene ble sterkere og sterkere, og jordmor gav meg til slutt sovetabletter slik at jeg kanskje kunne få litt søvn da hun trodde det kom til å ta laaaang tid før gutten kom. Etter jeg fikk tabletten, er det enkelte deler av den neste timen som er litt diffus, men jeg fikk da tilbud om å ligge i badekar. Her husker jeg best at jeg ble gal på jordmor som maste om jeg ville ha lavendelolje i vannet-akkurat som om det var det jeg tenkte på der og da!!! =) I tillegg til sovetablett, var jeg høy på lystgass, så ifølge sambo fikk jeg til å smile litt før jeg hoppet oppi vannet. Jordmor gikk ut for å la meg ligge og slappe av, og sa jeg måtte ringe om det var noe jeg trengte hjelp til. Iløpet av fem minutter kjentes det ut som om jeg måtte skikkelig bæsje, og skrek ut at jeg måtte på do! Sambo ringte på jordmor, og hun konstanterte at pressriene var begynt. Sengen ble rigget til, og iløpet av 8 minutter med pressrier var Even ute. Lite rifter, jordmor måtte sy noen få sting. Helt ubeskrivelig følelse å få den lille gutten på brystkassen etterpå-trodde jeg skulle få en kjempebaby da jeg har ligget over det grønne feltet på sf-målingene, men ut kom en liten gutt på 2969 g og 49 cm...så liten og skjør!!! Dette var ca en uke siden, og først i dag kom vi hjem fra sykehuset...de trodde han hadde infeksjon da jeg hadde langvarig vannavgang, så han havnet på spedbarnsavdelingen hvor han ble satt på antibiotikakur. Heldigvis fant de fort ut at det ikke var alvorlig, men de ville ha han der på overvåking. Hadde en kjempeopplevelse der-hjelpsomt personale, og ikke minst fikk vi god oppfølging mht amming og ammingsproblemer. Følte han var i skikkelig gode hender der, og følte det som en trygghet å ha fagpersonale der den første leveuken hans. Men for all del-det var særdeles godt å komme hjem igjen! Nå skal jeg kose meg hjemme med godgutten vår et år! =)
Mariana_K Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Gratulerer så mye med den lille gutten! :-) Hvor fødte du? Ser du hadde termin dagen før meg... Håper snart det skjer noe her og :-) Kos deg masse med gullet!
*vilsågjerne* Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 Gratulerer! Da må du huske å skifte nick
junea Skrevet 15. august 2007 #5 Skrevet 15. august 2007 grattis med den lille gutten din!! sikkert godt å være færdig nå!!!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Gratulerer så mye!! Kos dere sammen alle sammen. Og lykke til videre.
ikkeakkurattattpåklattfødeklar Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Gratulerer så mye med Even! Kos dere masse fremover og lykke til videre=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå