Ranveig R Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Skal lage kake til ein konfirmasjon, og konfirmanten har glutenallergi. Kva kake skal eg lage då? Stemmer det at glutenfritt mjøl er "umulig" å bake med?
cherry coke Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Er vel ikke umulig, men har hørt at det er litt vanskeligere, ja. Hva med å lage en kake med nøttebunn, feks suksessterte?
hvorforerallenickopptatt? Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 Vanskelig med gjærdeig, men med kaker bruker eg stort sett vanlige oppskrifter. Bytter bare ut melet med glutenfri kakemiks. Viss du går inn på NCF sine sider kan du finne oppskrifter
Gjest Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 teff melet er akural likens som hvetemel. Så du kan bruke samme oppskriftene som ved vanlige oppskrifter. Teff melet er litt mer drygt eneste. Ellers er toro sin langpanne mix glutenfri og alle almondy kakene. De selger jo almondy daim kake som slik stor kake:) Den er jo kjempe god:)
Ranveig R Skrevet 15. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2007 Takk for tips! Då går eg for "vanleg" kake med glutenfritt mjøl )
Forskeren Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Hvis du skal lage sjokoladekake, har jeg kjempegod erfaring med oppskrifta på Regia kakao-pakken. Bare bytt ut hvetemel med glutenfritt. Det er best å bruke Sempers glutenfritt mel og ikke Toro sitt (blir mer besk smak på siste). Kakene blir som regel luftigere (og bedre synes jeg) med glutenfritt faktisk. Funker bra på vanlig sukkerbrød-oppskrift også.
Kreps-77 Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Venninnen min har glutenallergi. Hun pleier å lage Toro langpannekake med sjokolade mousse på toppen. Kjempegod:-)
It's all about me Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 Riktig at Toro sine muffins og langpannesjokoladekake er glutenfrie. Men hvis du har lyst til å lage noe anderledes som alltid har vært blant de mest populære på kakebord som jeg har opplevd iallfall, så kan du lage denne: Kokoskake, eggehvittekake, gelatinkake (kjært barn har mange navn) 4 eggehvitter 3 dl. sukker 6 plater gelatin 1 kopp kokende vann 1 ts. vaniljesukker 1 plate kokesjokkolade 3 - 4 ss. melk Kokkos Pisk eggehvittene og sukker i ca 5 min. Bløt gelatin i kaldt vann i 6 min.og ta det opp i det kokende vannet. Bland det med eggene og piskes kaldt (viktig at det er helt kaldt, ellers kan det skille seg igjen) Tilsett vaniljesukker, hell opp i form og avkjøl i kjøleskap. Smør på smeltet sjokoldade med melk i og strø over kokos
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå