Gjest Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Hei hei jenter, dette er ting jeg kun leser om at bedrifter kvitter seg med gravide jenter, man tror aldri at det kommer til å skje deg selv men det gjorde det med meg en uke siden nå. Er ansatt gjennom vikarbyrå og fikk kontrakt på et år fpr ei som skulle i permisjon. Jeg satt meg fort inn i arbeidsoppgavene og tok virkelig initiativ med å komme med nye ideer som jeg fikk god respons på av lederne. Fikk mange gode arbeidkolleger og jeg pleide å komme en halovtime til et kvarter før tiden hver dag. VAr aldri vekke fra jobb eller kom for sent en eneste gang i 2,5 md. Jeg fortalte til sjefen min at jeg var gravid i uke 17 ( måtte forsikre meg at alt var fint denne gangen med babyen, siden vi mistet tvillingene våre ifjor) 3 uker senere blir jeg tatt inn på kontoret og fortalt at de skal omstrukturere stillingene i bedriften og at min stilling faller fra, og det kun min. Jeg ble så innmari lej meg, at noen kan gjøre slik, også slik at jeg går arbeidsledig i 2 måneder før jeg går ut i permisjon. Ingenandre i bedriften har blitt informert om noe omstrukturering og mange av jentene tror jo det bare er noe tull. Synes det er synd at bedriften gjør sånn, sender ut en dårlig beskjed til de andre. Jeg har virkelig presset meg di siste uke itillegg med tanke på at ferien nærmer seg men idag sykemeldte jeg meg. HAr skikkelig vondt i bekkenet og fått gallestein så det er mange lange netter pga av anfall, tidligere har jeg gått på jobb for det om men nå tenker jeg at jeg må teke på meg selv så lenge det er takken jeg får. Imorgen skal jeg til legen så får vi se hva hun sier. Er det andre som har opplevd lignende...? Off, synes det er så synd men må gledemeg over den lille jenta og ting ordner seg til slutt...
Buick Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Hei! Ja dette var verkeleg synd med tanke på at du pressa deg sjølv når du eigentleg trengte litt ekstra kvile. Er det muleg å høyre om arbeidstilsynet kansje kan hjelpe? Er ikkje sikker på kva slags etat eller departement som fører slike saker, men med tanke på at ingen andre i bedrifta fekk same informasjon om omstrukturering, så var det jo litt rart at du fekk sparken berre 3 veker etter at du sa frå om graviditeten. Kan ikkje hjelpe deg så mykje, men føler med deg! Lykke til:)
bjørg Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 Utrolig dårlig av bedriften (lederne) du jobbet/ jobber for!!!! En god grunn til å være fagorganisert når man er kvinne og tenker på å få barn. Mener helt sikkert at bedriften skal kunne dokumentere at omstruktureringene ikke er noe de plutselig har funnet på og at de er nødvendige for bedriften før de har lov å si deg opp! Har selv vært bedriftsleder, uten å være noen ekspert i arbeidsrett, men vet helt sikkert at oppsigelsesvernet for gravide er veldig sterkt. Hvis du har energi og lyst kan du jo forsøke arbeidstilsynet eller LO og høre om de kan hjelpe deg... Uansett må du ta hensyn til deg selv og den lille jenta! Det er det som er det viktigste nå Lykke til!
Gjest Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 LO kunne ikke hjelpe i og med at jeg ikke er fagorganisert, det er fordel for bedriften at de ansetter gjennom vikarbyrå. JA jeg synes hele den saken er merkelig, de la fram et skjema men det er noe man kan lage på 5 min. Får se kanskje jeg kontakter arbeidstilsynet, men begge parter både bedriften og vikarbyrået har vært i kontakt med advokater så det er tydeligvis lovlig det di gjør....
bjørg Skrevet 14. august 2007 #5 Skrevet 14. august 2007 Høres helt utrulig ut at det kan være lov, men som vikar og uorganisert er man vel helt uten støtteapparat... Desverre... Er kanskje verdt et forsøk å ta kontakt med arbeidstilsynet. Selv om både arbeidskontoret og vikarbyrået sier de har vært i kontakt med advokat - så er de jo på arbeidsgiver siden begge to og kanskje advokaten ikke akkurat har sett situasjonen fra din side. Håper du får jobbet nok til å få full opptjening av svangerskapspenger. Hvis ikke kan man være kynisk nok til å prøve å få sykemelding til du er innenfor grensen (det skal vist nok gå ann). Litt utnytting av systemet men - systemet har jo på en måte utnyttet deg nå da. Så håper jeg du får en MYE bedre jobb etter svangerskapspermisjonen, hos en seriøs arbeidsgiver som setter pris på at noen viser ansvar og setter til verden neste genrasjon! Lykke til!
purple Skrevet 15. august 2007 #6 Skrevet 15. august 2007 Hei. Om bedriften sier deg opp pga graviditet så kan ikke bedriften gjøre det. Det sier loven. Du har jo allerede skrevet en arb. kontrakt for 1 år også. Dette høres suspekt ut av bedriften. Men om du ikk eorker å gjøre noe med dette så får du iallefall arb.ledighets trygd for de resterende mnd. før du trer i permisjon. Meld deg arb.ledig med engang du fratrer i stillingen.Foreldrepenger får du om du har hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd før perm. starter. D vil få foreldre penger etter de 6 beste av de 10 siste mnd før permisjon.
ruffen Skrevet 15. august 2007 #7 Skrevet 15. august 2007 Veldig dårlig gjort!! Viss du ikke er redd for å få uvenner, ville jeg tatt kontakt med avisa/media. Ikke sikkert det vil ha noe å si for deg, men det vil uansett gi dårlig omtale for firmaet og kanskje få andre kvinner til å tenke seg om to ganger før de takker ja til stilling der. Mulig det ikke er ulovlig, men tror maaange vil reagere negativt på en slik historie. Kanskje det til og me kan føre til at noe tilbyr deg ny jobb... Lykke til!
tuppa81 Skrevet 15. august 2007 #8 Skrevet 15. august 2007 treger ikke å være fagorganisert for å få hjelp! det ledelsen din har gjort er ulovlig! Når du har meldt ifra om graviditet så er du "immun" d.v.s de kan ikke gjøre noe som vedrører din stilling så sant ikke bedrift går konkurs, men når permisjon tiden er over kan de det! Ring nav du har krav på arbeidsledighetstrygd fram til fødselen
Engel, skatt og lite frø. Skrevet 15. august 2007 #9 Skrevet 15. august 2007 Hei sis84, Dette skal du faktisk ikke akseptere. Har dere en tillitsvalgt i bedriften? Du sa du var ansatt i et vikarbyrå. Er det de som har sagt deg opp eller de du jobber hos? Vikarbyrået har i allefall en tillitsvalgt. Ta kontakt med dem. Som andre skriver her, påløpet oppsigelsestiden din etter svangerskapspermisjonen din. Dette er viktig! Du har en kontrakt og den kan bedriften du jobber for bryte ved mislighold eller omstrukturering. Vi vet begge at det ikke er noen av disse tingene, men de prøver seg. Ta opp kampen. Du har krav på dokumentasjon på hvorfor de trenger å omstrukturere. Du skal bli varslet i god tid, er du den siste som ble ansatt, vil de komme til å erstatte deg med en ny rett etter du er ferdig der osv? Men du skal ikke stå alene om dette. Jeg er sikker på at du har et apparat rundt deg. Ring din opprinnelige arb.giver. Vikarbyrået.. Hvis det ikke er de som har gjort dette da.. Når du ikke frem, ring dagbladet! Lykke lykke til!
elimor Skrevet 15. august 2007 #10 Skrevet 15. august 2007 Dette høres ulovlig ut, men det hadde vært lettere å kjempe med en fagforening i ryggen... Jeg stiller meg bak hun som anbefalte deg å ta kontakt med pressen, hvis du orker. Grunnlaget for foreldrepenger regnes ikke ut etter de 6 beste av de siste 10 måneder, men de siste fire ukene/den siste måneden i arbeidsforholdet, med noen få unntak. Hele loven står her: http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html
Anonym bruker Skrevet 15. august 2007 #11 Skrevet 15. august 2007 Hei, Omorganisering og at stillingen din bortfaller er faktisk en av de få "lovlige" årsaken for en oppsigelse av gravide. Alikevel er dette veldig på kanten og de har plikt til å tilby deg en annen stilling i bedriften i lang tid fremover hvis det skulle bli en åpning. Dessuten lukter det usaklig oppsigelse og du kan enkelt hevde at du tror det er på grunn av graviditeten du blir sagt opp. Jeg anbefaler deg veldig sterkt å kontakte en advokat ( hvis du kjenner en eller om du kan sende inn til en advokat på nett eller noe?). Å kontakte pressen blir litt slitsomt og pressen tyner deg skikkelig hvis de fatter interesse for saken. Blir litt sånn offer rolle... ( kun min mening altså..) I værste fall har jo nå Karita Bekkemellem etterlyst gravide kvinner som blir oppsagt fordi hun mener det er mye diskriminering ute å går. Du kan forsøke å sende en e-post til hennes departement og be om hjelp? Jeg er dessverre i ferd med å komme i samme situasjon som deg, og jeg skal kjøre løpet knalltøft hvis det skjer.... Lykke til!
Mariana_K Skrevet 15. august 2007 #12 Skrevet 15. august 2007 Hei! Har opplevd noe av det samme... Fikk ikke ny kontrakt pga graviditet og sykmelding, etter å ha jobbet på samme sted i over 2 år... De nekter jo selvfølgelig for at graviditeten er årsaken. Jeg anbefaler at du tar kontakt med Likestillings- og diskrimineringsombudet (Tlf: 24 05 59 50). Jeg fikk snakke med en dame der som var veldig hyggelig og forståelsesfull. De jobber fortsatt med saken min.... Ellers kan du ta kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen som kan hjelpe deg videre, eller ta kontakt med arbeidstilsynet. Lurer du på noe mer kan du sende meg en PM (er egentlig på 3.trimester...bare tittet innom her, og måtte jo svare! ) Lykke til! Vi kan ikke gi opp uten kamp... om ikke det hjelper oss mye, kan det bety noe for den neste som blir gravid på arbeidsplassen! :-)
Gjest Skrevet 15. august 2007 #13 Skrevet 15. august 2007 hei igjen, tusen takk for alle svar. Var hos fastlegen min idag og forklarte situasjonen, hun var helt i sjokk, sa jeg skulle kontakte arbeidstilsynet for det virka veldig på kanten, til og med gå til avisa med det i og med at det er en såpass stor bedrift. Så tror jeg tar opp kampen fra imorgen av, håper bare dem i ledelsen ikke har utarbeidet noen falske papirer... jaja, vi får se, om det ikke hjelper meg noe så hjelper det de andre jentene. Dessuten er det ikke så mye vikarbyrpået kan hjelpe meg med, firmaet jeg jobber i har kontrakt med vikarbyrået og jeg har kontrakt med vikarbyrået så når dem sier opp kontrakten er det ikke så mye vikarbyrået kan gjøre for meg.
Gjest Skrevet 15. august 2007 #14 Skrevet 15. august 2007 Hei hei. Lykke til med kampen videre! Dersom du trenger advokathjelp og ikke kjenner noen eller kanskje ikke har så god råd så kan du få gratis advokathjelp av juss-studenter, for eksempel JURK i Oslo. http://www.jus.uio.no/jurk/ Håper det ordner seg til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå