Gå til innhold

November: Hva kan novemberbebissene nå?


Liljefjes

Anbefalte innlegg

Min jente kan si namnam når hun er sulten eller spiser, og mamma sier hun :-D

 

Hun forstår:

pus

borte

tittitt

hade

nuss

mamma

pappa

nei

 

Hun strekker hendene i været til "hvor stor er du", vinker til "dada" og tar hendene opp og ned til "yeah"! Hun kjenner igjen huset på utsiden når vi kommer hjem.

 

Hun reiser seg selv og går med hjelp eller langs bordet. Kommer seg opp i krabbestilling, men krabber ikke - hun setter seg gjerne ned på rompa den veien. Spiser og drikker selv har hun gjort lenge (godtar ikke noe annet hihi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elias sier mamma når han gråter hehe, fin måte å få meg til å få dårlig samvittighet hvis jeg er så stygg og legger han for kvelden ;=)

 

Ellers så forstår han :

 

pus

hadet

hei hei ( mener han sier det selv)

hade ( han sier det også)

mamma

pappa( sier jeg: er det pappa som kommer, ser han rett bort på døren og venter )

Tran ( han elsker tran )

"komme til mamma" kommer krypene/ålene i den farten

Kos ( da legger han fjeset mot våres og vi får en våt sleik i fjeset )

nei ( men gjør det likevel, stopper bare opp for å se på oss)

tittitt

borte

 

 

 

Han reiser seg selv og glemmer at han ikke har balanse til å stå på bena alene, så vi har utviklet en veeeldig god " ta imot"refleks ;)

sitter på knærne

setter seg i krabbe stilling men legger seg heller ned og åler seg bort til målet. ( med veldig bra fart)

Drikker selv av kopp og holder flasken selv når han får melk.

Spiser gjør han også selv, men det blir mye lek med maten så jeg må mate han litt.

 

Skal si babyene våres har blitt store ja :=)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har d utviklet seg mye i d siste

 

Mamma sier hun

Pappa sier hun

Hei bare når hun selv føler for d

Wow sier hun

 

Hun forstår:

nuss

pus

nei, men bryr seg ikke om d ordet. ser bare rart på meg

kos

tittitt

borte

forstår "hvor stor jeg er"

 

I denne uka så har hun begynt å krype litt, reiser seg overalt og så vil hun ut å gå mye.. bli sint vis ingen vil gå med henne..hehe

Spiser noe selv og drikker selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier "mamma" og "nam nam"

 

Han forstår:

Come to mamma (krabber bort)

Nam nam

Bye- bye (vinker, eller gleder seg til å dra, alt ettersom)

Night night

Give mamma a kiss (vått kyss på kinnet)

Give me five (utfører så handlingen)

Pupp

Smokk

Where is pappa/ grandma /bestemor

How big is Nikolai? (viser hvor stor han er)

 

Han har krabbet i over 2mnd nå, han reiser seg og går langs alt og setter seg ned igjen, kan stå uten å holde seg fast i noe i noen sekunder, han klapper, spiller på slurva, leker titt- tei, hopper opp og ned på knærne, hopper ved å holde seg fast i bordet, står på tærne, spiser selv, krabber opp og ned trapper, og kommer seg ut av senger ol på egenhånd (krabber ut baklengs og lander på bena).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nok litt variasjon på de små, tror at det er mammaene til de som er tidligst ute som skriver her.

Lille tassen min ruller fra rygg til mage, men ikke tilbake, kan skyver seg bakover, men krabber ikke enda. Har heller ikke begynt å sitte.

Drikker ikke selv enda, men har endelig begynt å ta flaske!

Spiser litt brødmat selv, men har ikke sjans til å spise grøt med skje selv... For noe gris... hehe...

 

Han sier ada (besteforeldrene sier at han besvisst sier det som Hadet, men jeg er nok ikke helt overbevist...), mamma når han gråter, og trener masse på forkjellige lyder som bababa og nenene osv.

 

Hva han forstår vet jeg ikke helt, men han er en nydelig liten gutt som er blid og fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er nok noen av disse småtassene som er litt tidlig ute, ja :-) Så det varierer nok veldig tror jeg.

 

Jenta mi krabber ikke, men kryper i full fart, setter seg ikke opp selv, men har så vidt begynte å prøve på å reise seg opp selv. Men, eier ikke balanse :-s Hun drikker ikke selv, og foretrekker flaske, brødskive spiser hun selv.

 

Hun forstår pusse tenna, drikke, mer, mamma, komme hit, sove, natta, navnet på storebror.

 

Hun sier ingenting, bortsett fra "næh" :-)

 

Og er det en ting hun er veldig flink til, så er det å smile :-) hun smiler så mye at jeg får kommentarer på det. Og det er jo koselig da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo ikke glemme at de er født på forskjellige datoer da! Min er født helt i begynnelsen av november ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er født 7 nov..

 

Han sier:

- Mamma (som også går over i mamamamama)

- Eiiii (hei)

- Ooooooo

 

Skjønner:

- Nei (titter på meg, men prøver likevel)

- Hvor er pappa (titter mot døra og slutter med det han gjør)

- Mat

 

Gjør:

- Krabber

- Åler om han skal fort frem

- Reiser seg etter alt

- Går rundt bordet

- Leker borte-tittei

- Kaster leker ut av lekegrind

- Sette seg selv

- Trykke på knappen på bilen sin så den spiller

- danser/gynger til musikk og snekkerarbeid

- Spiller på slurva

- "kjører bil"

- Spiser brødskive selv (ikke mat med skje)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tidlig ute snuppa mi også..

 

-Hun krabber i full fart

-Går med trillevogna si rundt stua mens hun plukker opp leker etc som hun legger oppi:)

-Kan stå uten støtte en stund, kanskje 10 sek.

-Setter seg opp/reiser seg/setter seg ned selv osv.

-Stå på kne.

-Krabbe-gå(gå med beina på vanlig måte, men håndflatene i bakken, ser helt rart ut, rompa rett i været)

-Drikke og spise brødmat selv, men grøten får hun finne seg i å bli matet med enda.. Griser så veeeldig..

-Sier mamma og pappa.

-Vinke

-Putte ballen i munnen til sjiraffen

-Putte lekeklosser i rette hullene på en slik figur-putte-boks ting..

 

 

Imponert over hvor flink mange er med språl jeg! Jenta mi er litt treig der tror jeg, men fysisk behersker hun det meste. Faller så å si aldri å slår seg mer, klatrer opp og ned og hit og dit og ordner seg selv. Full kontroll. Litt bedre balanse nå så¨går hun selv:) I åpen bhg er hun på nivå med 1-åringene fysisk, eller heter det motorisk?

 

Dere som har unger som spiser selv, hva spiser de? Med skje? Imponert..!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å fortelle om det morsomste hun kan da.. Det er å leke gjemsel! Hun elsker at vi er med på golvet å krabber etter hverandre, hun bruker å gjemme seg bak en vegg, og så titter hun frem rundt hjørnet, litt etter litt, veldig forsiktig. Når hun ser oss skratter hun nesten helt hysterisk!! Å så bruker hun å ta et teppe, genser eller hva det måtte være å holde foran ansiktet mitt. Så sier jeg borteborte- da tar hun det vekk, å så skal jeg si tititt. Så skratter hun, og gjemmer ansiktet mitt igjen:) Kjempemorro for begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er født helt tidlig i novemer, og er litt vel aktiv for tiden.

 

Hun durer rundt med gå-trillen, og står selv godt uten støtte. Kan gå dersom vi holder henne i en hånd, men gå-trillen er mer morsom.

 

Har dilla på å klatre, noe som er veldig slitsomt- de utroligste ting kan fungere som klatrestativ. Mye knall og fall.

 

Har lagd sine egne "ord" for pupp og mat. Skjønner mye, men vet veldig godt hva ordene nei, æsj, au, muss betyr. Sier hei og heia, men det er også alt...

 

Gir våte, ekle kyss og gode klemmer. Kan gi slengkyss, vinke osv, men nekter å klappe når vi ser på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, store forskjeller ute å går ja:-)

Jenta vår er nå 9,5 mnd og kan:

- Krabbe

- Sette seg opp selv

- Vinke (og er nesten sikker på at hun kan si "hadet", høres i alle fall sånn ut "ade, ade"

- Klappe

- Vise hvor stor hun er

- Har så vidt begynt å reise seg opp etter møbler (helst lave møbler), men er veeeldig ustødig;-)

 

Ellers babler hun masse. Akkurat hva hun forstår er jeg usikker på, men virker som hun har begynt å skjønne en god del.

Prøver å lære henne å gi kos på kinnet:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har han begynt å si "bye- bye" og vinker hvis noen drar! Dette med språket er gøy! Jeg gleder meg til å høre flere ord, men jeg syns at han fortsatt skal vente lenge med å gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente sier namnam når hun spiser.

 

Hvilke ord hun egentlig forstår er vanskelig å si.. Men når vi sier mamma, pappa, mommo, moffa osv ser hun på personene ( dersom de er tilstede ).

 

Først de siste ukene har hun drevet og rullet masse fra rygg til mage, og mage til rygg. Hun driver også og snur seg i en form for sirkel når hun ligger på magen. Hun kan sitte på rumpa og komme seg i mageleie. ( Før sommerferien hatet hun å ligge på magen ).

 

Hun verken spiser selv eller drikker selv.

 

Ikke krabber/åler hun, ikke reiser hun seg selv eller setter seg opp selv, så ser det er ulikt fra baby til baby her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...