Gå til innhold

Bytte bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har planer om å bytte bilsete til dattern vår som blir 4 år om 2 mnd. Nå har hun ett BeSafe iZi Combi sete, men jeg synes hun begynner å bli for stor til det sete. Vi har da tenkt på å kjøpe en beltestol hvor man kan bruke bilens sikkerhetsbelter. Noen som har erfaring med disse setene? Er de like sikre som bilsetene med 5 puktsseler? Finnes det beltestrammere på setene slik at sikkerhetsbelte sitter godt fast?

Vi har tenkt litt på Graco Kid sete er det noen som har noen erfaringer med det? Andre merker vi kan titte på?

Når flyttet dere barnet deres over til beltestol?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skiftet da datteren vår var 3 1/2. Ville helst ha venetet et halvt år, men da hadde vi måttet kjøpe et nytt til lillebror. Kjøpte BeSafe 123 og er veldig fornøyd med den. Veldig fin støtte til hodet og beltete sitter stramt nok. Dessuten lett å sette inn i bilen og å feste selen. Virker som om hun synes den er veldig behagelig å sitte i, for hun sovner rett som det er.

Skrevet

Vi har BeSafe 123. Har hatt det til alle tre barna og er veldig fornøyd. Når ungen er riktig vekt for setet skal det være sikkert. Vi har brukt med rygg til ca 5 år, da gått over til kun puta (har lange barn).

Brukes fra 15 kg. Våre har vært litt over 15 kg (ca 3 år) da vi byttet fra BeSafe Kid (vet ikke om Kid er noe likt som besafe izi kombi, det fantes ikke tror jeg da vi kjøpte for nesten 8 år siden).

Det er beltestrammer ved skulderen (en slags klips du trer selen gjennom).

Hvis barnet sover mye i bilen hender det barnet "tipper" litt mot ene siden. Ikke alltid altså, men da er det greit med en storesøster eller to som retter henne opp (eller en annen voksen selvsagt)....

Skrevet

Nei, nå rotet jeg litt. Vi endte ikke opp med BeSafe, men med Römer Kid Plus. Fremdeles fornøyd :-)

Skrevet

Om barnet sitter fremovervendt er det faktisk TRYGGERE med en beltestol! I en kollisjon holdes kroppen veldig hardt fast med en fempunktssele, og hodet blir skutt frem. En beltestol med bilens egne belter gir en jevnere fordeling av kreftene i en kollisjon, og minsker dermed sjansene for nakkeskader! Beltestoler har beltestrammer/-fester så barnet ikke kan dra i beltet, sørger for at hoftebeltet ligger riktig, og har god sidebeskyttelse, så jeg ville byttet over med en eneste gang om hun sitter fremovervendt! :-)

Gutten min blir 4 år i oktober og sitter forøvrig bakovervendt, skal gjøre det ca et år til håper vi :-) Det er det tryggeste i en kræsj, derfor har vi valgt å gjøre det sånn. Håper dere finner en løsning som passer dere! Se på Maxi Cosi Rodi XR/XP, Concord Lift Evo PT og Britax Kid Plus, dette er de beste beltestolene på markedet akkurat nå. Styr unna HTS Besafe sitt, lite brukervennlig, stor glippe mellom sittepute og ryggdel når den justeres oppover..!

Skrevet

Mente og å ha hørt at det var tryggest med tre-punkts fremovervendt, men var ikke sikker på hvor jeg evt hadde hørt det. Derfor nevnte jeg ikke det.

Men ikke enig i at Besafe er lite brukervennlig. Og den glippen tilpasses jo med den minsten delen av ryggstøtta slik at barnet får støtte på riktig plass. En kjenner selv når en sitter at en sitter godt selv om ikke hele ryggen har kontakt med underlaget.

Skrevet

Vi har Recaro Start til vår 5-åring. Det er et helt supert sete, men det er jo i en helt annen prisklasse enn de setene som allerede er nevnt.

Skrevet

Vi har kjøpt beltestol til dattern vår. Fikk tak i ett billigsete til kun 690 kr, så vi var heldige der. Hun synes det er litt rart å sitte i det nye setet ennå. Ikke så lenge siden hun fikk det. Hun synes det er litt ubehagelig å ha belte over skulderen/brystet, så vi lar hun få ha beltet under armen. Det fungerer helt utmerket her.

Anbefaler dere å bytte over til beltestol. Er mye lettere enn de andre barnesetene da man ikke trenger å feste selve setet, og da slipper man også å montere feil.

Skrevet

Du må snarest og med en gang slutte å la henne ha beltet under armen. Det er farlig!

Man skal alltid følge instruksjonene som følger setet! Og man slipper tydeligvis ikke å montere feil selv om man har beltestol.

Skrevet

Du må ikke finne på å la henne sitte med bilbelte under armen. Det er livsfarlig!!

Skrevet

Hva er det som er så farlig med å la dattern min ha bilbelte under armen? Hun blir bare sur å grinete hvis vi prøver å få hun til å ha det over skulderen. Lar vi hun få ha det under armen så går det helt greit, og det blir null grining. Det viktigste er vel at hun har belte på seg, så får vi jobbe med å få hun til å ha bilbelte over skulderen senere. Hun er jo så liten ennå. De gangene jeg bruker belte så har jeg det som regel under armen jeg også. Synes rett å slett at det er ubehagelig å ha noe som skjærer seg inn i halsen.

Skrevet

Så du synes at det at hun er liten er et godt argument for å ikke sikre henne skikkelig?

Bilbeltet har du for å sikre henne i en krasj. Hva tror du skjer med jenta di om du krasjer og hun har beltet under armen? Jo, hun blir brettet fremmover som om hun bare hadde magebelte, hodet blir kjørt inn i setet foran slik at nakken brekker.

Hvorfor har vi trepunktsseler? Jo, fordi de er MYE sikrere enn topunktsseler. Tar du selen under armen, sitter hun i prinsippet i en topunktssele.

I tillegg til at det er dumt, er det ulovlig. Og utsagnet ditt om at du "de gangene du bruker belte som regel har det under armen" viser at du ikke tar bilsikring alvorlig. Jeg håper virkelig at du ikke råder andre mennesker angående bilsikring. Hva du gjør med deg selv er en ting, men ikke dra andre ut på galeien med dårlige råd.

Skrevet

Er du gal? Du kan ikke la dattern din få bestemme hvordan hun bruke bilbelte. Hun har ingen formening om hvor farlig det er å ikke bruke beltet ordentlig. Det er du som voksen som skal passe på at hun ALLTID er sikret på en skikkelig måte. Tenk deg hvordan du ville føle deg hvis noe skjer og hun ikke er festet ordentlig, og blir skadet om ikke verre skjer... Du hadde aldri klart å tilgi deg selv.

Hva du gjør med deg selv er det dessverre ingen som kan styre, men husk dattern din er også glad i deg, og ville blitt forferdlig lei seg hvis noe skjedde med deg. Derfor bør du ALLTID bruke bilbelte, og alltid feste det riktig.

Gå foran med ett godt eksempel!

Skrevet

Det er jo ganske lett å se at dette kun er skrevet for å provosere, for så DUM går det virkelig ikke an å være!! ;-)

Et sidespor - en BRA beltestol har god belteføring så beltet ikke er i nærheten av halsen en gang, men ligger riktig over skulderen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...