Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder mat til snuppa på 17 mnd. Hun er veldig uinteressert i middag - har spist glass til nå og skulle absolutt IKKE ha noe av det vi har spist.... Syns nesten det er litt "flaut" at vi fortsatt bruker 12-mnd glassene...

Men nå er ikke de noe artig heller. Jeg "håper" hun egentlig har gått lei de og at hun smått om sen vil vise mer interesse for vår (vanlige) mat.

 

Hun spiser kl 9, 12 og får frukt/yoghurt og korn i 15-tida. Middag (eller hva vi nå skal kalle det...) får hun tilbud om i 17-18-tida. De få gangene hun har spist seg mett da, har det sjelden vært behov for kveldsmat, kanskje en halv brødskive. Hun får i tillegg en melkeflaske som kos rett før legging. Spørsmålet mitt er om det er greit nå når hun ikke spiser noe særlig middag (ikke vil ha) at vi da ikke gir henne noe annet? Jeg vil liksom at hun skal skjønne at enten får hun middag eller så kan det være.. Hun kan prøve å smake det hun blir tilbudt, ellers kan hun vente til kveldsmaten (for hvis hun ikke vil ha middag får hun selvfølgelig nok kveldsmat!). Tror dere det går an å gjøre det sånn? Det blir ikke for lenge mellom måltidene sånn på ettermiddagen? Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde proevd det ja. Dere ser jo fort hvis det ikke fungerer....

Skrevet

Men er det for tidlig (aldersmessig) å føre den taktikken med at "spiser du ikke det du får servert kan du gå sulten"? Altså...det er jo ikke snakk om maaaange timer før hun får mat igjen da...men... Noen med erfaringer som har hatt middagskresne småtroll?

Skrevet

Tror hun er for liten til å skjønne den taktikken der.

Prøv å gi henne ting hun kan spisr selv, eks pasta og skinkebiter.

Skrevet

Mini er 22 mnd, og enda spiser han mest dersom han får 12-mnd glassene. I ny og ne, oftere nå i det siste, har han fått tilbud om samme mat som oss - men det ender ofte med at han går lei spisingen og begynner å tulle istedet. Fortsetter å tilby innemellom og glass innimellom til jeg ser at han viser større interesse for vår middag, orker ikke å stresse med det - akkurat der skal han få velge tempoet :)

 

Her er iallefal spiserutinene våre:

 

Våkner kl 06 og får pupp (hehe... jadda.. skal slutte snart!!)

Er ikke så mye melk igjen, så han får en god porsjon grøt ca kl 07, når vi står opp

 

kl 10 spiser han vanligvis en eller annen frukt, som oftest banan

 

kl 12-12.30 lunsj - skive og melk

 

Sover fra 13.00 - 15.00

 

15.00 Middagsglass / eventuel 15.30 Spiser sammen med oss

 

18.30 God prosjon grøt, og en flaske (ca 150 ml) melk

 

Han spiser det han spiser.. har lært seg å si : Nei, mett! Og da stoler jeg på det.. så lenge han tisser, bæsjer, har det bra og vokser som han skal, så tar vi det som det kommer...

 

Eksprimenterer med litt forskjellig brød, frukt, grønnsaker, middager osv.. ser hva han liker og hva han spytter ut. Har forresten merket at han liker litt ekstra krydret mat.. f.eks hvitløksbaguetter.. går ned på høykant :)

Skrevet

hun spiser allerede selv...er ikke det som er problemet...hun vil bare ikke ha middagsmat!!!

Skrevet

Men hvis man finner noe de liker da...skal man da gi det hver dag en periode? Eller skal man alltid bytte på med flere forskjellige ting? Pølser spiser hun, og i dag smakte hun på kjøttkaker, men spiste kanskje en halv kake tilsammen...og da var det ikke moro lenger. Uff...men hun kan jo ikke bare spise pølser heller da...hehe..

Skrevet

Moser du det, eller skjærer du det opp i biter slik at hun kan spise med hendene selv? Klarer hun kanskje å bruke skje å spise med, dersom den mosete maten blir litt "tykk"?? Du kan f.eks prøve fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng, karbonader, kjøttboller, pizza, lasange, potetstappe, ris, spagetti osv osv ...mulighetene er mange... lurt å ha saus til, da glir maten lettere ned, og det blir ikke så tørt. Mini elsker å ha en egen skål med ketshup som han kan duppe pølser og karbonadebiter i :)

Skrevet

Kan du ikke bare lure henne? Putt maten dere spiser oppi et glass, ta det ut mens hun ser på. Så tror hun at det er babymat?

Skrevet

Middagsglassene har vi varmet rett i kjele og hatt på tallerken, så er ikke det som er problemet heller..dessverre nesten, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...