Gå til innhold

Jeg synes hun er så mager


Brobo

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min datter, nå 7 måneder og 1 uke, veier bare 6770 gram, men er 68 cm lang. Jeg synes hun er veldig mager, og lurer på om dere har noen tips til å "fete henne opp". Hun har dessverre reflux, så hun gulper endel, og de siste 8-9 dagene har det vært mye oppkast. Hun spiser totalt 4-5 ganger om dagen, følgende måltider:

 

ca 05:00: 180-200 ml MM med innblandet maisgrøt, vitaminer og jern

ca 09:00: 1/2 lite glass med moset frukt

ca 12:00: 220-250 ml suppe, gjerne kjøtt/kylling poteter, brokkoli, rødbet etc.

ca. 17:00: 150-200 ml MM med innblandet maisgrøt, vitaminer og jern.

ca. 22:00: 100-200 ml MM med innblandet maisgrøt

 

Når jeg sier maisgrøt, så er det maisgrøtpulver, for å tykne litt ekstra, og få i henne litt flere kalorier.

 

Hun spiser ikke mye mer enn dette, for hun vil abosultt ikke ha mer, og slår seg helt vrang, gråter osv. Enkelte ganger gråter og hikster hun så mye at hun kaster opp alt mageinnholdet.

 

Noen tips til hva jeg kan gi henne for å få litt mer kjøtt på beinet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smør i middagen? Synes det høres litt drastisk ut? Holder på med å venne henne til brød. Burde jeg kanskje fokusere mer på å lage grøt, istedet for eksempelvis en av flaskene med MME?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange synes smør er godt :) Jeg mener jo ikke at du skal dynke maten i smør, men en liten klomp f.eks meierismør gjør ikke noe. Jeg bruker det noen ganger når maten krever det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vill kjørt på med litt mer "fast føde" Byttet ut to av måltidene med ren grøt (feks. 6 mnd havregrøt m. fruktsmak, de fleste liker den) Mer energi pr 100 g i de enn når du blander ut med maisgrøten.

 

Siden hun ikke vil ha i seg mer enn det du allerede får i henne må du heller passe på at det du får i henne er energirikt. Frukt er mer som en snacks, og jeg ville heller droppet den for en periode. Evt erstattet med dette:

 

Avocado er kjempefint for de som sliter med å legge på seg. Mos avocado/banan sammen og bland i evt litt olje. Høyt energinivå, næringsrikt og de riktige fettstoffene.

 

Du kan også tilsette en skje med olje i grøt/middag.

 

 

 

Med fastere føde er det mulig gulpingen avtar litt også. Slik var det i alle fall her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva sier helsesøster til deg? Ligger hun under "normalen" på vekta?

Jeg har en frøken på 6,5 mnd og hun er bare 6300gr. Men jeg har innfunnet meg med at hun er et lite knøtt. Men helsesøster sier at det ikke er noe krise. Noen bare er små.

Høres ut som din spiser bra. Så lenge hun er fornøyd er det jo det som er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir du enfamil???den melken er jo tykkere kanskje gi grøt istedet for suppe refluks barn gulper/kaster som regel mindre opp når de begynner med fast føde , beste venninen min har et refluksbarn på 10 mnd , hun har lagt på seg masse fra hun var 5 mnd og startet med fast mat

gir du gaviscon? det kan og hjelpe på gulpingen

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar som har kommet så langt. Vi er for tiden i Brasil, men kommer til Norge på mandag. Da skal vi sjekke med norsk helsestasjon, evt. norske leger for å se om de finner ut om det er noe galt.

 

Jeg har gitt Enfamil frem til for et par uker siden, da vi gikk tom. Nå gir jeg NAN-2, med litt maisgrøt innblandet. Barnelegen her sa at jeg ikke skulle blande i så mye maisgrøt, for da fyller jeg egentlig bare magen med masse, og ikke så mye næring. Vi har begynt med litt mer fast føde, og senest i kveld så fikk hun en middag som var laget av most kjøtt og potet, som ble servert med skje.

 

I de siste 12 dager har hun gått ned 300 gram, og veier nå 6470. Det har vært endel oppkast i det siste, men ikke så mye gulping. Vi var også og tok en ultralydundersøkelse i går, og på den klarte de ikke å se mer refluks. I april hadde hun kraftig refluks. Så jeg håper at den perioden er over. Nå er vårt problem at hun må legge på seg.

 

Får håpe at det er endel mer næringsrike alternativer i Norge enn her, så hun kan få sjansen til å bli god og rund.. :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...