Gjest Lenchen Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 9 år siden sist jeg fødte, så er litt lost, føler så mye er blitt endret. Ikke gir de peditin lengre (noe som gjorde underverker for meg), og ikke klipper de lengre, med mindre det er helt nødvendig. Det å bli klippet var, til tross for hvor brutalt det høres ut, veldig positivt for meg sist. Det gjorde at babyen lett gled ut på neste pressri. Jeg må si at når disse to tingene er fjernet fra vanlig fødepraksis, så får jeg litt panikk, da det var disse to tingene som var det eneste positive fra sist fødsel. Resten var et mareritt syns jeg (hadde ikke kompliksajoner eller noe)..
Mamman til prinsesse Malin Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Hei.. Jeg fikk ei jente 8 juli=) Jeg ble klippet da og venninnen min som fødte ei uke etter meg ble også det, så de gjør det nok fortsatt.. Vet ikke om det var spesieltfordi jenta mi ble tatt med vakum og venninna mi hadde setefødsel men har ikke hørt at dette er noe de har sluttet med.. Peditin vet jeg ikke hva er og har aldri hørt om det men jeg brukte både lystgass og epidural, så det har de ihvertfall. Lykke til=)
Bdancer Skrevet 14. august 2007 #4 Skrevet 14. august 2007 De har funnet ut at hvis man ikke trenger å klippe så er det best for underlivet sin del. Ikke vits i med sår og sting om man ikke må. men om du trengte å klippe forrige gang, så trenger du kanskje denne gangen også?
~falck~ har fått baby! Skrevet 14. august 2007 #5 Skrevet 14. august 2007 Er nok veldig forskjellig fra sykehus til sykehus! Jeg fødte for 1 1/2 år siden og ble både klippet og fikk Petidin:) Så jeg antar at muligheten er der til neste fødsel også.. Dette var Sykehuset i Drammen...
tudeluuu Skrevet 14. august 2007 #6 Skrevet 14. august 2007 Jeg aner ikke ang petidin, men ang klipping så tror jeg det stemmer som du sier, de klipper ikke dersom det ikke er nødvendig.. såret som kommer ved en "kjemisk" rift, som det blir ved klipping, gror mye saktere, og får styggere arr enn om man skulle revne selv, så de gjør ikke det med mindre ungen plutselig har behov for å forte seg ut, eller trenger mer plass av andre grunner. Jeg tror nok helt sikkert at de gjør de riktige vurderingene i forhold til hva som er best i ditt tilfelle.. du kan jo snakke med jordmor om dette feks?? Jeg vil ellers anbefale deg å smøre deg med fødselsforberedende olje fra Weleda (kanskje du trenger litt hjelp av sambo/mann), de 6 siste ukene før fødsel, hver dag! Dette er for å tøye mellomkjøttet, og åpningen fram mot fødselen. Jeg gjorde dette sist, og til tross for bare 10 min med utrivning (3 rier) så revnet jeg bare pittelitt innover i sjeden.. bare en rift nærmest. =)
Gjest Lenchen Skrevet 14. august 2007 #7 Skrevet 14. august 2007 Takk for tips. Jeg skal prøve det! Jeg blir helt svimmel bare av tanken på fødsel hehe...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå