Gå til innhold

Formings fag,hva tjener man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva en formingslaerer i grunnskolen tjener, dvs har utbetalt i mnd?? (0 ansenitet, nyutdannet) Noen formingslaerere her,som kan fortelke litt om jobben,om de trives?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine yngre år drømte jeg om å bli formingslærer..

Etter å ha undersøkt litt fant jeg ut at det å utdanne seg til ren formingslærer ikke nødvendigvis gir deg jobb.

Om du ser for deg jobb i barneskaloen 1-7 trinn kan du bare glemme å få deg jobb. Noe annet kan det være på ungdomstrinnet, der søker man iblandt etter ren formingslærer. Aller hels bør du har et eller to fag ved siden av formingskompetanse.

På barnetrinnet ønsker man mest mulig alsidige lærere, med bredest mulig faglig bakgrunn. Dette for å kunne utnytte personalet maksimalt.

På ungdomstrinnet er det som kjent med faglig fordypning, man går mer inn i fagene.

Fordi jeg er av den kreative typen som liker estetiske fag tok jeg denne viren:

Allmennlærer, men fordypning i forming. Faktisk har jeg mellomfag i forming. Men i barenskolen får jeg ikke mulighet til å bruke dette som jeg hadde tenkt. Det er rett og slett satt av for få timer til estetiske fag.

Spesielt nå etter den nye kunnskapsreformen. Nå er fokuset først og fremst på realfagene.

Da jeg valgte å legge så mye forming inn i min utdannelse tenkte jeg først og fremst på meg selv. Jeg ville utvikle meg selv kunstnerisk, hvilket jeg gjorde. Resultatet er at jeg er en kreativ lærer i alle timer, isteden for i rene formingstimer. Det er det det er rom for.

Til slutt vil jeg også legge til at det ikke er speseilt avstressende å ha 17 elever i 6 trinn alene på en mangelfull utstyrt sløydsal...

Når du i tillegg ikke får rare budsjettet til å kjøpe materilaer for blir det ikke inspirerende å være blekksprutformingslærer.

Det var gøy å ha faget selv, men ikke å utføre det i praksis.

Ungdomsskolen er langt mer annerledes. da er også elevene mer selvstendig.

Lønn? Tja ren formingslærer uten kontaktlærer funksjon?

Ca 280 000 i begynner lønn.

Lykke til med valget.

Skrevet

Vil bare legge til at jeg kan skrive norsk, har bare litt vanskelig for å treffe tastene riktig ;-)

Skrevet

Takk for svaret ditt! Uff ja hadde jo tenkt paa aa arbeide i barneskolen. Er det virkelig saa vanskelig aa faa jobb som faglaerer der? Kanskje jeg burde sikte paa ungdomstrinnet eller evt videregaaende skole? De maa vel trenge formingslaerere paa linjer som Tegning Form og Farge e.l? Allmennlaerer utdanning frister IKKE nemlig..!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...