Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 Det ser ut til at jeg blir alenemor snart, samboeren min vil ikke mer.Vi har ett barn som er 1. Jeg bekymrer meg for hvordan jeg skal klare meg i fremtiden og vurderer aa begynne paa 3 aarig utdannelse.Noen som vet hvordan det er som fulltids student da, mht laan og stipend, annen okonomisk stotte.Kan det gjennomfores?Maa man jobbe i tillegg, for aa klare seg?Faar man stotte til barnehage?Har veldig lyst til aa studere.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2007 #2 Skrevet 16. august 2007 Hei. Vil anbefale å begynne på en utdanning så fort som mulig. Dette er et ypperlig tidspunkt og går helt sikkert bra. Du vil ha krav på overgangsstønad, "dobbel" barnetrygd, støtte til barnetilsyn (til barnehage), barnebidrag og utdanningsstøtte. Du vil få støtte til bøker, reiseutgifter og semesterutgift (hvis jeg ikke husker helt feil). I tillegg vil du som alenemor få barnehageplass uten store vanskeligheter. Men det er viktig at du blir alene om omsorgen. Du vil ikke ha disse rettighetene dersom du går med på en 50/50-deling. Jeg bodde i Oslo da jeg studerte. Høy husleie og jeg levde ikke akkurat fett. Det siste året jobbet jeg litt deltid for å få endene til å møtes. Men man skal kunne klare seg helt fint altså. Hør med NAV, så vil de forhåpentligvis fortelle deg hvilke rettigheter du har. Nina
Supertea Skrevet 29. oktober 2007 #3 Skrevet 29. oktober 2007 Sier ikke så mye om økonomiske rettigheter da Nina over her allerede har sagt det meste. Men man kommer godt ut av det ved å være aleneforsørger og student. Du har også rett til støtte i flere år enn normalt, så vidt jeg husker. Jeg er student og har planer om å være det hele småbarnsperioden. Jeg tar hele utdannelsen som fjernstudie, dermed kan jeg lese hjemmefra både til bachelor og master. I løpet av disse fem årene har jeg planlagt å få to barn. Dermed vil jeg få masse tid hjemme med barna, samtidig som jeg får utdannelsen jeg har drømt om. Og når jeg går ut i jobb er barna så store at de gjerne kan være mer i barnehagen. Jeg er 25 år og har masse arbeidserfaring, så for meg er dette en ypperlig løsning for å kombinere en 'sen' utdannelse med tiden som småbarnsmor. To fluer i en smekk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå