Gå til innhold

Når begynne hos Jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Jenter, jeg er nå i uke 20 og lurer på om jeg skal begynne hos Jordmor. Forrigegang begynte jeg vel på denne tiden og gikk annhver gang hos lege/jordmor. Denne gangen føler jeg meg litt mer trygg på hva jeg går til, med tanke på fødsel og tiden etterpå. Nå lurer jeg litt på om det er nødvendig? skal en vente til det nærmer seg fødsel? hva sier dere? går dere til jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare vært til lege for første kontroll, og har tenkt å ta resten av timene hos jordmor. Går selvfølgelig til lege hvis det er noe spesielt, men så lenge alt er normalt, trives jeg veldig godt hos jordmor. Hun tar seg god tid til meg, og vet mer om normale svangerskap enn legen min gjør.

Skrevet

Her sendte legen meg til jordmoren med en gang etter aller første kontroll. Var visst vanlig prosedyre det. At jordmor overtar all kontroll. og at vi bare går til legen når vi skal ta prøver og slik... Så jeg har gått til jordmor siden uke 7 i svangerskapet... er nå 19 uker på vei.

Skrevet

ifølge oversikten i svangerskapsboken står det

første svangerskapskontroll uke 8-12,

andre kontroll er UL uke 17-19,

og tredje er i uke 24...

Jeg syntes det var greit å gå til legen første gangen, for da føler jeg meg sikrere på at alle tester er riktige og at jeg er frisk osv...

Jeg er førstegangs og føler egentlig ikke at jeg trenger så mye info og har så mye sørsmål ang graviditet. Når jeg har vært hos lege nå på tredje kontroll så var det jo bare symfysemåling, veiing, hjertelyd og blodrykk... så lenge jeg er frisk så får jeg jo all info her på bim og andre nettsteder hvis jeg lurer på noe:) Skal til jordmor neste gang, kanskje hun spør litt mer...

Skrevet

Skal dit om to og en halv uke, er da i uke 18.

Skrevet

jeg er i uke 12 nå- har fått ul i uke 18, og fikk beskjed om at neste kontroll etter det skulle være i uke 24. fikk dato og alt ca for den kontrollen.

tenkte å ta annenhver hos lege og jordmor- det som var mest vanlig sa hun...

jordmor er det bare å bestille selv vel, fikk nummer og alt til stasjonen hvor de holder til?!?!

Skrevet

Hei! vil bare kommentere det siste innlegget jeg. Jeg var hos legen i uke 12 og fikk også bedskjed om å gå til jordmor i uke 24, og selvsagt UL mellom det. Selv syntes jeg det ble i lengste laget, da man egentlig ikke får tatt ordentlige prøver på 3 måneder! fikk nå UL i uke 20, så jeg kontaktet jordmor. Hun var enig i at det ble for lenge å vente, så jeg fikk time hos henne i neste uke ( uke 17). Greit at man ser at alt er bra med babyen på UL, men det er jo mange andre prøver som også er viktige for å feks se begynnende sv.skaps-forgiftning el.l Dette ser man jo i urinen, på vekt , blodtrykk osv. Så ikke bra å gå for mange mnd uten kontyroll da, det mener nå jeg.

Skrevet

Var til legen i uke 9 og fikk da beskjed om å bestille time til jordmor til uke 18.

Skrevet

Vanlig praksis hos mange leger og jordmødre er at man venter så lenge... man har bare krav på 8 kontroller og på slutten er det en gang i måneden og annenhver uke... Så lenge du ikke har noe ødem, ikke er svimmel og føler deg i fin form så trenger man ikke dra til legen før det.

Tror det er flest kontroller etter uke 24 for da er det over grensen for hva de gjør for å redde babyen om noe er galt...før det er det sa eller ma. Og jeg tror man får svangerskapsforgiftning o.l. mot slutten av graviditeten (men er ikke sikkert altså).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...