MaritSol Skrevet 14. august 2007 #1 Skrevet 14. august 2007 På søndag var vi på besøk sammen med noen venner. Jeg har to uker igjen av termin, og blir nok litt lettere oppfarende enn vanlig - men: Kameraten til mannen min sa at dagen vårt lille nurk fødes, skal de i kameratgjengen komme og hente mannen min på sykehuset for å ta han med på byen og skjenke han... Jeg reagerte ganske så kraftig på dette, og sa min mening om det, at det var helt uaktuelt - tross alt har jeg gått gravid i 9 måneder, er fornuftig, spiser riktig - også skal han ut og "skjenkes" samme dag.. Jeg ble ganske så sint, men uten å "skjelle" han ut (selv om jeg hadde mest lyst til det) Da blandet dama hans seg inn i diskusjonen - og var oppfarende og de to satt i mot meg og sa: "dette er tradisjon, herreguud så kjip du er.." Så jeg lurer: er det meg som er verdens kjipeste dame - vi er 30 år, førstegangsfødende og skal bo på sykehotell på familierom - som ikke "lar" mannen min gå ut for å skjenke seg drita. Jeg diskuterte det med han etterpå, og han sa at han aldri ville gått ut på byen og drukket seg full på en slik dag. Men om han ikke hadde fått bo sammen med oss på sykehuset, ville han ha oppsøkt familie - i første omgang og venner for å dele opplevelsen med noen. Hva mener dere andre? Er dette en tradisjon i Norge som alle gjør, eller er det meg som er teit og har hormoner??
KristineMed2Sønner<3 Skrevet 14. august 2007 #2 Skrevet 14. august 2007 Erlig talt!! Hvem er det som forlater sin kjære og det nye barnet SAMME dagen som det kommer!? Å værst av alt, for å drikke seg sanseløst dritings? Denne kameraten til mannen din og denne dama,.. de har vell ikke barn går jeg utifra? Nei erlig talt, dette var bare FOR teit... Godt mannen din eier sunn fornuft. Har ikke hørt om noen som har dette som noen slags "tradisjon". Du er overhode ikke teit, å dette er nok noe de aller fleste normale folk ville reagert på.
Gjest Ut på tur Skrevet 14. august 2007 #3 Skrevet 14. august 2007 Jeg har aldri hørt om dette før. Jeg har hørt om mange fedre som er alt for oppspilt til å dra hjem etter en fødsel når de blir kastet ut, og det kan jeg jo godt forstå. Men å bli henta på sjukehuset av kameratene. Den er vel litt drøy vel? Det er viktig at far er der for mor og barn disse dagene etter fødselen. Er dere redd de skal komme så må dere jo bare gi beskjed på sykehuset at de ikke er velkommen inn eller så må dere jo la være å informere kameratene om at babyen er kommet Min mann sier at dersom vi ikke får familierom på føden og han blir sendt hjem skal han invitere et par stykker hjem på wisky. Men han drikker seg skjelden eller aldri seg veldig full så det bekymrer meg ingenting.
MaritSol Skrevet 14. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 14. august 2007 Puh! TAKK!!! Nå ble jeg glad for svarene deres:) Nei, de har ikke barn disse to - og jepp - jeg er glad for at mannen min har sunn fornuft:) Godt å få svar:)
MaritSol Skrevet 14. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2007 Og det er stor forskjell på å ta seg et glass hjemme med noen nære venner i forhold til å være dritings og bli "skjenkt" på byen.. Jeg føler denne kameraten har litt fjortisfakter her.. Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #6 Skrevet 14. august 2007 Har hørt om noe lignende før, men det var vel på den tiden far ikke fikk være sammen med mor og barn på sykehuset. Vet om en som gikk ut på byen for å feire barnet sammen med kompiser, resultat: nytt barn 9 mnd etterpå.....så NEI, jeg synes absolutt ikke du reagerer feil. Men det høres da ut som du har en mann med sunn fornuft som ikke lar seg styre av umodne venner.
BabyV Skrevet 14. august 2007 #7 Skrevet 14. august 2007 Dette var veldig vanlig i min gjeng før når dama lå på sykehuset i nesten en uke og pappan så vidt fikk være på sykehuset. Men i min gjeng er det nå mere vanlig at kompisene til pappan samarbeider med mamman og tar tar pappan med på fylla når mamman føler seg klar for å være alene hjemme en hel kveld (+ dagen derpå). Jeg hadde ikke likt at min mann hadde ramlet på fylla mens jeg var på sykehuset og det vet jeg at mannen min ikke kommer til å gjøre. Og der høres ut som om mannen din er av samme oppfatning som min mann. Dem vil vel gjerne være sammen med de små i begynnelsen de også.
Noddy78, en av hver! Skrevet 14. august 2007 #8 Skrevet 14. august 2007 Dette har faktisk et navn, krympefest! Ble helt sjokkert da naboen fortalte at det var tradisjon i noen militære kretser å 'krympe' kona mens hun lå på føden, dvs at hvis han drakk tilstrekkelig mye ville hun gå masse ned i vekt eller noe i den duren, helt villt og totalt uaktuelt spør du meg! Det er jo ikke en dans på roser for mannen heller å være støttespiller ved fødsel, vil tippe at det første han evt trenger når han ikke får være på sykehuset lenger er en god natts søvn! Ikke full turbo på byen! Nei, vi får prise oss lykkelige som har vettuge menn!! :-)
Sistah*G07*J09* Skrevet 14. august 2007 #9 Skrevet 14. august 2007 Har hørt at den nybakte far skal "kympes". Men ikke at dette skal skje samme dagen som fødselen......men en eller annen dag, mens mor og barn fortsatt er på sykehuset.... Dette synes jeg er helt greit, ett pat øl går bra, så lenge han ikke blir skikkerlig drita. Men tror nok ikke samboeren min eller noen andre menn, har energi nok til å gå ut å drikke, rett etter de har vært med på en fødsel..... Dessuten så er det jo den første tida etter fødselen som er viktigst, med tanke på å knytte bånd mellom seg selv og det lille nurket
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #10 Skrevet 14. august 2007 Krympefest er vel ganske vanlig.... nesten alle vaare venner har hatt det med nr 1, men da er det ikke noe barselhotell hvor vi bodde foer. Dvs at mannen maatte jo hjem uansett utpaa kvelden og satt da alene. Men ingen av vaare venner har hatt det foerste natten,men det har vaert mens mamma og baby var paa sykehuset. Har vaert forhodlsvis rolig da med maase fremvisning av bilder av den nyfoedte, champagne og sigar med nr 2 hart de selvfoelgelig ikke hatt det da de da har maatte passe paa nr 1. Og vi er 30 +/- hele gjengen....
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #11 Skrevet 14. august 2007 Dette tror jeg er det dummeste jeg har hørt noen sinne!!! Skulle jo tro at den nybakte far heller vil være med kona og barnet... Hadde min sambo ymtet i at han skulle på byen å drikke seg full samme dagen så hadde jeg eksplodert i sinne og forbannelse! Greit at det ikke er alle steder de kan få være på sykehuset, men det naturlige valget ville jo da være å dra hjem til øvrig familie... Her får vi heldigvis familierom, og der skal vi være sammen til vi drar hjem. Noe annet er uaktuellt, både fra min side og hans.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #12 Skrevet 14. august 2007 Har også hørt om krympefest og synes det er verdens tåpeligste anakronisme. Henger igjen fra den tiden der mor lå på sykehuset og far bare fikk komme i visitttiden. Nå, når far enten er på sykehuset fra tidlig morgen til sent på kveld eller sover sammen med den nye lille familien sin på barselhotell, er en slik tradisjon helt utdatert. Har snakket med mannen min om det, og det siste han kunne tenke seg etter å ha ventet i ni måneder (pluss noen år før det) på barnet vårt er å gå ut og drikke seg drita med kompiser. Neste dag ville han jo da ikke en gang komme seg opp til oss, er jo uaktuet å ståfyllesjuk og puste alkoånde nedover et nyfødt spebarn. Så å gå glipp av barnets første levedag for at "kompisene" fortsatt skal føle at de er viktigst i livet hans er heeelt uaktuelt for ham. Og om mannen min hadde foreslått noe sånt hadde jeg seriøst vurdert om han var moden nok til å få barn i utgangspunktet. Jammen bra mannen din også er en fornuftig kar, og bare ristet på hodet av dette. Kompisene hans tar sikkert til vettet når de får barn en gang også.
BabyV Skrevet 14. august 2007 #13 Skrevet 14. august 2007 Det er jo forskjell på en rolig feiring sammens med kamerater at man har blitt pappa og det å gå ut på byen og drikke seg dritings. Jeg har absolutt ingen problem med at pappan samler noen kompiser sammens med seg når han kommer hjem fra føden etter fødsel og feirer seg selv så lenge det ikke tar helt av. Men fylla får han vente noen uker med :-)
ikkeakkurattattpåklattfødeklar Skrevet 14. august 2007 #14 Skrevet 14. august 2007 Nei, stå på krava di MaritSol! =) NEI, du er ikke teit og det er ikke hormonene dine som spiller inn heller (i såfall spiller de inn her også he he) Når jeg fikk tvillingene mine fikk mannen min beskjed på at nå skulle det festes. Ikke f...... tenkte jeg da. Han fikk t.o.m sigarer som han skulle ha med seg på festen. Greit nok det å ta en sigar da, men at han skulle på fest å drikke seg sannseløs det gikk jeg ikke med på. Nå endte det med at vi begge var på sykehuset i 5 uker da siden de var prematurfødt. Så her ble det ikke noe krympefest. Det håper jeg inderlig at det ikke blir nå heller for å si det sånn. Men hva var det mannen din sa når de ville ha ham med på byen samme kvelden som du har født da? Nei, det er bra vi har fornuftige mannfolk =)
Gjest Ut på tur Skrevet 14. august 2007 #15 Skrevet 14. august 2007 Ser ut som om vi er enige. Pappan får holde seg "på matta" rett etter fødselen. Men det ønsker nok også de fleste fedre tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #16 Skrevet 14. august 2007 vi er også 30+ og har hatt den der diskusjonen. Mannen min mener at det er tradisjon å ha det hjemme... What???? for det første er hjemmet vasket og klart til det kommer et lite nurk, og så skal det liksom være fest her mens jeg ligger på sykehuset et par dager?? ble helt kvalm når han sa det... og vi har krangla et par ganger kan du si. Det har endt opp med at jeg ikke har gjort alt klart på barnerommet ennå, i tilfelle han og 10-12 kompiser skal gå rundt å ta på alt. Mulig det høres hysterisk ut... men av alle dager, så skal det liksom være fest her dagen før et lite nurk kommer hjem?? nei f.. f.. Vet at det er tradisjon i kompisgjengen hans, men setter mer pris på at det skjer på byen enn i hjemmet vårt. Han mente til og med at de som bor langt unna kan overnatte... (og vi har ikke gjesterom...) Nei, jeg sa klart i fra om at det ikke akkurat var noe gøy å ligge med smerter på sykehuset og vite at det var full guttefest her hjemme. Man ser for seg alt ekkelt også da... røyk som siver inn fra balkongen, ølsøling på gulvet, pissing utenfor kanten, gutter som ikke er flinke å vaske seg på hendene etter toalettbesøket, sko inne, spying, noen som sovner i senga vår.. etc, etc... (kanskje worst case scenario, men er man gravid, så tenker man lett sånn, iallefall når man har bygget og klargjort "redet" i lang stund) jeg har måttet gi meg til slutt, mot kompromis... men liker det ufattelig lite.. Det er vel heller ikke første natten, men sikkert nr 2. Vi skal også på barselhotell, så han får pent sove hos meg og nurket. Og så syns jeg heller ikke noe om at fedrene skal bli stup fulle, men ok at de tar seg noen øl med kompisene for å feire:) Dette er vel og merke om alt står fint til med mor og barn da.. men så pass vett har de vel i skallen at de ikke har krympelag om ikke alt er fint. Du får heller gi han lov til å gå ut kveld nummer to, ikke bli drita, og komme å sove hos dere på kvelden. Det vil nok få deg til å lette trykket, og heller konsentrere deg om fødselen, ikke andre beymringer rundt:) Kompromis er bra (og jeg er helt enig med de over.. kompisen og dama har ingen rett til å kalle deg kjip... kjipt er å måtte gå å grue deg enda mer til fødsel, fordi du vet at kompisene kommer å henter han.....). stå på og lykke til:)
Fabelaktiv Skrevet 14. august 2007 #17 Skrevet 14. august 2007 Har jeg aldri hørt om.. ja at han tar en sigar med kameratene utenfor fødestua for å feire "vel overstått" har jeg hørt om, men aldri sett.. Nei du er IKKE kjip! Hørtes ikke ut som om han ville heller - nei de får heller være skikkelige kamerater og komme med en koselig gave istedet - så kan de ta en fest etter en uke eller to
bell3, fikk gutt Skrevet 14. august 2007 #18 Skrevet 14. august 2007 OJsann, tror det er litt forskjellig utførelse av det vi kaller krympefest. Her er det snakk om at kompisene kommer en tur og de tar seg en øl for å feire begivenheten. Ikke noe form for flatfyll eller beruset tilstand for den saks skyld. Her samles de menst mor og barn fremdeles er på fødeavdelingen for å gratulere far. Ikke noe ut på byen opplegg i det hele. De som røyker tar gjerne en cigar. Helt uskyldig kompis sammenkomst til ære for pappan, mamman og babyen, men i regi og utførelse av kompiser til pappa. Kjempekoselig.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #19 Skrevet 14. august 2007 HVORFOR I ALLE DAGER SKAL FAREN DRIKKES UT??? ER DET HAN SOM HAR BÅRET PÅ BARNET OG TAKKET NEI TIL BÅDE OST, ALKOHOL OG MYE ANNET I 9 MND FOR Å SKÅNE DEN LILLE ELLER ER DET MOREN???? ER DET HAN SOM HAR HATT BEKKENLØSNING, KYNNERE, VOND RYGG OG KROPPEN SÅ FULL I VANN AT DET NÆRMEST SKVULPER NÅR MAN GÅR (VUGGER)??? ER DET NOEN SOM HAR RETT TIL EN LITEN FEST ER DET VEL MOREN? (DA SELVFØLGELIG NOEN UKER ETTER FØDSELEN, ETTER Å HA PUMPET MELK TIL DEN LILLE FØRST). ARG, NEI NÅ BLE JEG FORBANNET, TYPISK MANNSDOMINERTE SAMFUNN, HVORFOR I ALLE DAGER SKAL HAN HA MEDALJE FOR NOE SOM STORT SETT HAR BELASTET MOREN????
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #20 Skrevet 14. august 2007 Heia Norge . Jeg blir flau jeg . Noen øl\glass vin med gode venner er greit, men fyll ??? Æsj. Høres ut som en tradisjon for idioter.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2007 #21 Skrevet 14. august 2007 Har også hørt om krympefest, men tror ikke det er vanlig samme dagen so ungen blir født akkurat. Og far skal ikke drikke seg fullstendig dritings.. Skal tross alt møte opp på sykehuset for å se kjæresten og barnet dagen etterpå også. Mor skal ikke behøve å vente pga at mannen er fyllesyk og trenger søvn. Her er det ikke vanlig å ha det hjemme vertfall. Kompiser tilbyr heller sine leiligheter/hus og så en liten tur på byen. Er snakk om å gjøre ting med måte..
Tpop Skrevet 14. august 2007 #22 Skrevet 14. august 2007 Jeg har hørt om dette ja, og kjenner noen som har gjort det. Jeg tror ikke mannen min tenkte i de baner en gang, han ville helst bodd nede på sykehuset hvis han kunne fått lov i 24 timer etterpå Men hvis jeg hadde hatt en mann som hadde syntes at det her hadde vært helt ok, så hadde jeg blitt skikkelig såra og følt meg rimelig aleine. Det er jo denne tiden man virkelig har lyst til å dele med han da man føler seg usikker og alt er nytt. Ha noen å glede seg sammen med også. Men vi er jo alle forskjellige her også så damer vi får bare la de som vil det gjøre det:)
LRMG Skrevet 14. august 2007 #23 Skrevet 14. august 2007 Ja dette er en tradisjon som følger seg inn i rekken av andre tradisjoner som fotbinding, kvinnelig omskjæring og heksebrenning Sikkert en fin ting fra den gang far måtte stå med hatt og frakk på gangen og høre sin hjertens kjær skrike alene på rommet, og fikk se babyen bak en glassvindu til slutt. Greit å få lette litt på trykket da. Vi hadde en liten krympefest for en kompis da han fikk sitt første barn. Endte i hastekeisersnitt og alt var ganske dramatisk da det sto på. Så da fikk han en stiv drink og en sigar hjemme hos oss etterpå, og fikk fortalt igjennom ca 700 ganger etter hverandre hva som hadde skjedd, med skjelvende hender og håret rett til værs. Kona lå uansett innlagt, og han hadde tydelig behov for å bearbeide det hele stakkars. Men i din situasjon - helt uaktuelt! Merkelig av disse vennene dine å være så påståelige også...
jentegutt&gutt Skrevet 14. august 2007 #24 Skrevet 14. august 2007 Alle kompisene til mannen min inkludert han har hatt krympefest når nr 1 er blitt født.... MEN det høres ut som om dette varierer litt med tanke på utførelse. Hos oss kjøper kompisene Konjakk og sigarer, men det er ikke snakk om noe fyllafest. Rett og slett en gjeng kompiser som møtes og koser seg litt. Hadde ingen betenkeligheter da mannen min hadde krympefest med nr 1... men det hadde ikke gått når nr 2 og 3 kom.....
eggedosis Skrevet 14. august 2007 #25 Skrevet 14. august 2007 Støtter deg 100%. De tar ikke hensyn til mor og denne tradisjonen passer ikke inn i dag og er superharry. Min kan bare glemme det, det er helt uhørt!! Latterlig rett og slett, de får vente etpar uker til far selv har innsett at han faktisk er blitt pappa. Ingen far har vel lyst til å forlate sitt barn så tidlig!? Pajævlatetisk spør du meg! :0) Kanskje jeg også har litt hormonoer her jeg sitter!? :0) Kjenner at jeg blir provosert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå