Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min har vært gift og vil endre navnet sitt tilbake til pikenavnet. Ungene heter eks-mannen sitt navn og hun vil at de skal hete hennes navn i tillegg. Han ønsker ikke det men hun lurer på om hun kan gjøre det uten hans samtykke når det er hun som har hovedomsorgen for ungene?

Noen som kan reglene på dette...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok vekk ett etternavn til barna da vi skilte lag, og beggge foreldre måtte skrive under på papirene...

Men jeg kan ikke loven..

Skrevet

hvis mor eller far har fullt foreldreansvar og ikke bare full omsorg kan man skifte navn uten den andres samtykke

Skrevet

jeg har ikke fult foreldreansvar, vi var fremdeles sammen da han ble født. men flyttet før han fikk navn, og jeg sendte inn papirene på at han skulle hete kun mitt etternavn, mot hans vilje, og det var ingen spørsmål ved det. evt kan hun legge til sitt etternavn, og bare bruke det?

Skrevet

Loven sier at dersom man har felles foreldreansvar må begge skrive under på navneendring på barna.

Skrevet

Dersom de har delt foreldreansvar (noe man automatisk får når man er gift når barna blir født), så kan hun ikke endre navnene til barna uten fars samtykke. Hun må vente til barna er blitt 12 år og kan ytre egne meninger om saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...