Gjest Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Jeg er utdannet gartner, og det er jo et ganske tungt yrke. MEN jeg har kroniske rygg/hofteproblemer pga hofteleddsdysplasi og hypermobilitet, og det spørs om bekkenløsningen går over med det første. I tillegg er det INGEN gartnerjobber her i landet... Så jeg lurte på hva som skal til for at jeg skal få noe omskoleringspenger eller noe sånt? Må man være døende for å få det omtent eller? hehe... Har hørt at man må være sykemeldt i et år for å få sånt. har jo vært sykemeldt i 6 mnd nå, men går så ut i permisjon og vil jo ikke sykemelde meg i permisjonen, så må jeg gå et helt år sykemeldt etter permisjon for å ha rett på disse pengene? for det tror jeg ikke jeg gidder altså... er jo egentlig nødt til å ta en ny utdannelse men er ikke så lett det med huslån og småbarn hvis ikke man har penger til dette...
Mor til en stor og en liten Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Legen og nav skal vurdere om du må omskoleres for å komme deg ut i ny jobb. Dvs om den jobben du har idag ikke er et alternativ for deg å komme tilbake til samt at den utdannelsen du har ikke kan skaffe deg en annen jobb du kan fungere i. Stemmer dette for deg kan jeg ikke se noen grunn for at du ikke skal få omskolering. Men, jeg tror ikke du vil få noen omskolering nå som du skal ha barn. Og det vil jo ikke lønnse seg heller. Ta det når du er ferdig med permisjonen. Du kan gå ut i omskolering selv om du mottar sykepenger. Du kan bruke opp den perioden du har krav på sykepenger mens du går omskolering også gå over på attføringspenger når din vanlige sykepengeperiode går ut. Det vil jo være absolutt mest lønnsomt for deg. Send meg gjerne en pm om du lurer på mer. Har selv vært under attføring i 2 år nå og tror jeg kjenner systemet rimelig godt nå ;-)
Gjest Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 tusen takk! ja jeg har tenkt å begynne med dette greiene her etter permisjonen er ferdig. men hva skjer da egentlig? er det sånn at jeg får litt ekstra penger så jeg kan ta ny utdannelse? får jeg lån og stipend i tillegg? er ikke interessert i å sitte hjemme og bare motta penger for å si det sånn, vil fortest mulig få meg en utdannelse som fungerer for meg med de plagene jeg har. Så håper jeg slipper sånn "du må være hjemmeværende i en evighet før du får begynne på noe skole". Kan jeg ta høyskoleutdannelse da eller må jeg ta noe videregående? hvis jeg må ta videregående, får jeg noe støtte i læretiden? tusen tusen takk for svar!
Mor til en stor og en liten Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Etter du er ferdig med sykepengeperioden din blir lønnen din redusert til 66% av det du har tjent det siste året. Evt tar de et snitt av de 3 siste årene om dette gir et bedre resultat for deg. Nav betaler evt skolepenger (om det er privat skole) samt mellom 5-6000kr hver semsterstart til skolebøker og evt andre utgifter til skolen, opp till 100.000kr på 3 år. Du velger selv hvilken utdannelse du vil ta, om det er videregående el høyskole (jeg går på BI) og du får forsørgerstipend og studielån fra lånekassen om du vil. Dette vil ikke innvirke på din utbetaling fra nav. Vet ikke helt hvordan det er med videregående, men tror du får støtte i en evt lærlingetid. Dvs, om du får lønn der du har lærlingetiden din, vil attføringspengene dine bli regulert ift dette.
Gjest Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Ok! virker ikke så dumt dette her da! Skal jeg bare gå til legen og snakke med han da?har en veldig snill og forståelsesfull lege som vet om alle plagene mine så han kan nok "gå god for" meg... uff, håper dette går i orden altså hadde vært veldig kjekt! nå tror jeg jeg forstår meg på dette her. tusen takk for svar!
Mor til en stor og en liten Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Du får også penger til barnetilsyn (rundt 1800 kr mnd) samt dekket billigste reisemåte til og fra skolen. Snakk med legen din om å søke attføring og ta kontakt med nav. Det ordner seg helt sikkert!! Lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå