Gå til innhold

Herlig ungdom:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hatt besøk av tre flotte kompiser og en venninne av eldstedatter her i ettermiddag... Jeg skulle intervjue han ene pga utdannelsen han skal begynne på nå og hadde avtalt at han skulle komme hjem til oss. Han tok med to gode kamerater som gjerne ville hilse på. Så dukker en venninne opp også. Og her sitter de, 18-19 åringer med store øyne og ører og lytter til vår samtale, intervjobjektet og jeg, kommer med forsiktige innspill underveis og er virkelig konsentrert på den jobben som blir gjort.

Etter at vi var ferdig så kommer spørsmålene som perler på en snor, plutselig er vi inne på drømmer, og de forteller om de underligste drømmer de har hatt, symbolikk og hva de kan ha betydd:-)

Han ene er bifil og verdens skjønneste fyr, han er opptatt av det maskuline og det feminine aspektet i drømmene........så kommer klattispappan og serverer oss deilige oster, pølser, oliven og kjeks:-)

Etterhvert må vi ha fotoseanse og alle vil gjerne delta på stylingen av bildene......hehe........Det er virkelig bare herlig å være sammen med dem og høre på tanker og deres egen visdom:-)

De elsker å ha voksne som lytter og ikke bare forteller, jeg tror vi voksne har like mye å lære av ungdommen som de har av oss;-)

Jeg nyter virkelig samværet med ungdommene, (om man kan trekke fra hormonutbrudd etc;-) det er en sann glede å få oppleve dem på denne måten!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner hva du mener ja.

Jobber selv med ungdom som er lærlinger. Det er gøy å se hvordan de utvikler seg fra de starter helt ferske i jobben, til de tar fagprøven 2 år senere. Mange tror de er verdensmestre fra dag en og tror de takler alt, mens andre har null selvtillit og kanskje store personlige problemer. Men felles for dem alle er at de i bunn og grunn bare er ungdommer som trenger å bli lyttet til og som trenger noen de kan snakke med! Det er like gøy hver gang noen av dem klarer fagprøven og jeg ringer for å gratulere....de er så glade og så stolte!

Så jeg må bare si meg enig med deg:)

Skrevet

Så flott å høre....at ungdom er herlig, får jeg daglig påminnelse om.....

Men..at du tar deg tid til å lytte...vise at du bryr deg,og ikke minst har tid..det gir så mye og man får mye tilbake.

Det er nok mange ungdommer som bærer altfor mye inni seg...enten fordi ingen har tid til å høre på,eller at de ikke blir forstått.

Jeg er så glad for at det finnes sånne som deg!!

Skrevet

Enig med første, andre og siste taler :)

Jeg har jo ikke tenåring selv (ennå), men er så heldig å ha en niese som er i "den rette alderen". Hun var med oss alene en liten uke i sommer og det var fint både for henne og meg. Hun har to småsøsken hjemme som krever myyyye oppmerksomhet og jeg merket at hun blomstrer når hun er hos oss. Fikk nesten litt dårlig samvittighet da hun sa til meg i et fortrolig øyeblikk "det er så fint å være her tante, selv om det ikke er akkurat sånn det var før Karosnuppa kom..."

Jeg setter i hvert fall veldig pris på å være sammen med henne, mye å lære som dere sier!!

Skrevet

Ja, det er jo en helt egen verden den ungdomstiden, og mye har forandret seg siden vi var på den alderen....sukk....;-)

Jeg tror det er viktig at vi ikke alltid føler oss som "besserwissere", men faktisk er ydmyke og lytter til de unge.....jeg har iallefall masse å lære av dem:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...