Gå til innhold

Skal man ikke bøye pronomenet "hun "?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det valgfritt i Norge? Jeg er svensk og er vant til å bøye etter funksjon, men i Norge (oslo) er det så få som gjør det. Hva er korrekt?

Når "hun" ikke er subjekt i en setning skal man ikke si "henne" da?

Jeg ga henne en rose.......i motsetning til..........

Hun ga meg en rose.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter jeg ga henne en rose ja, ikke jeg ga hun....

Skrevet

Jo, det skal man, men det er utrolig mange som ikke gjør dette riktig lenger i våre dager. Det norske språket er på vei ut i vilt kaos faktisk.

Skrevet

Ja, det virker som man nesten kan gjøre som man vill i det norske språket. Litt vanskelig når man ikke har norsk som morsmål og prøver å finne et system i kaoset så begynner alle å skrive på dialekt, tom i akademiske tekster!

Skrevet

Jepp, det er en uting! Men hold på ditt du:)

Skrevet

Mannen min som er islending, er knallgod på norsk gramatikk, men blir sjelden trodd av påståelige nordmenn som mener å vite hvordan reglene er, selv om han alltid har rett. ;-)

Skrevet

Jeg syns det er skremmende hvor fort "nedover" det har gått den siste tida jeg... Irriterer meg grønn over seriøse aviser som har konsekvente de/dem-feil... Det må da være mulig å lese korrektur!!!

Skrevet

Ja, helt enig. Og hva med og/å feil!

Skrevet

ja, grøss.... Altså, jeg henger meg ikke opp i at vanlige folk gjør det, men syns aviser bør ha såpass kontroll....

Skrevet

Journalister har så kort deadline i dag, pluss at de har sparket korrekturleserne for å spare penger, så avisene er fulle av skrivefeil og dårlig språk.

Og/å-feil er den vanligste, så kommer når/da og de/dem. Ser også mange aldri/alltid-feil.

Veldig trist at vanlige folk ikke kan bruke språket sitt lenger.

Skrevet

Jeg tror mye skyldes at man har to målformer og på begge er det så mange valgfriheter at man er nødt til å bli usikker. En annen ting er at det er vanligere å skrive på dialekt nå som vi sender mailer, sms og sitter på forum som dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...