tante grusom master of law Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Er det valgfritt i Norge? Jeg er svensk og er vant til å bøye etter funksjon, men i Norge (oslo) er det så få som gjør det. Hva er korrekt? Når "hun" ikke er subjekt i en setning skal man ikke si "henne" da? Jeg ga henne en rose.......i motsetning til.......... Hun ga meg en rose.
lille je Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Det heter jeg ga henne en rose ja, ikke jeg ga hun....
Sånn kan det gå Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Jo, det skal man, men det er utrolig mange som ikke gjør dette riktig lenger i våre dager. Det norske språket er på vei ut i vilt kaos faktisk.
tante grusom master of law Skrevet 13. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2007 Ja, det virker som man nesten kan gjøre som man vill i det norske språket. Litt vanskelig når man ikke har norsk som morsmål og prøver å finne et system i kaoset så begynner alle å skrive på dialekt, tom i akademiske tekster!
lille je Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Jepp, det er en uting! Men hold på ditt du:)
Sånn kan det gå Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Mannen min som er islending, er knallgod på norsk gramatikk, men blir sjelden trodd av påståelige nordmenn som mener å vite hvordan reglene er, selv om han alltid har rett. ;-)
lille je Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Jeg syns det er skremmende hvor fort "nedover" det har gått den siste tida jeg... Irriterer meg grønn over seriøse aviser som har konsekvente de/dem-feil... Det må da være mulig å lese korrektur!!!
Puncky med nr tre i magen Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Ja, helt enig. Og hva med og/å feil!
lille je Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 ja, grøss.... Altså, jeg henger meg ikke opp i at vanlige folk gjør det, men syns aviser bør ha såpass kontroll....
Solskinnsjenta Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Journalister har så kort deadline i dag, pluss at de har sparket korrekturleserne for å spare penger, så avisene er fulle av skrivefeil og dårlig språk. Og/å-feil er den vanligste, så kommer når/da og de/dem. Ser også mange aldri/alltid-feil. Veldig trist at vanlige folk ikke kan bruke språket sitt lenger.
Mrs. Bouquet Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Jeg tror mye skyldes at man har to målformer og på begge er det så mange valgfriheter at man er nødt til å bli usikker. En annen ting er at det er vanligere å skrive på dialekt nå som vi sender mailer, sms og sitter på forum som dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå