Gå til innhold

Var det ikke det jeg visste.... (ble langt gitt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sikkert noen av dere her inne har fått med dere, så har det vært snakket om at min eldste stedatter skulle flytte til oss ved skolestart og ha samvær hos mor. Dette bla pga skolen og oppfølging.

Vel, det har ikke blitt snakket så mye om det i sommerferien, men nå ringte mannen min for å ta det opp med sin eks og spikre en avtale. Han begynte med at han uansett ville ha overført jenta på seg sånn at begge står oppført som forsørgere av hvert sitt barn. Mannen min har stått oppført som helgepappa i 7 år enda barna har bodd her 50 % i 5-6 år nå, mor har alle skattefordeler, barnetrygd osv. Dersom barnet ikke føler seg vel med å bo mest hos oss over tid så står hun fritt til å bo like mye hos begge, men mannen min vil uansett at et barn registreres på dem hver.

Før mannen min rakk å si noe mer eksploderte dama i en tirade om at han var grisk, hun trenger pengene mer enn ham og hun er den som kjøper ALT UNGENE TRENGER! Hallo?!? Jeg vet ikke om skiutstyr, vinterklær, sykkel , skolesekk, sko og klær til dagligbruk defineres som noe de trenger?! Det er i alle fall noe av alt det vi har kjøpt... Mannen min ble selvfølgelig sint og ba henne skjærpe seg, da la hun på. Wow, så voksent....

Hvorfor må det være sånn? Så fort det er snakk om en enslig liten krone går dama helt i vranglås, tror hun taper penger og skal sloss. Sånn som det er i dag får hun barnetrygdt for tre barn (siden hun er "alene" med to), 2000 av dette går til sfo og hun har 900 igjen. Mannen min betaler ikke barnebidrag. Det mannen min mente å si, om han hadde fått fortsette, er at om de deler opp barna og han får barnetrygd for hun ene, så vil han betale henne halvparten av sfo, 1000 kr. Hans mening er jo at de fortsatt skal dele på utgiftene rundt begge barna, bare at han også skal få skattefordelene samt følelsen av å være en pappa som stiller opp på papiret også. Så i bunn og grunn sitter hun igjen med akkurat like mye penger som før.

Hun sendte ham en sms litt etter hvor det kom en masse anklagelser om at han bare er vanskelig osv, ikke ett konstruktivt ord om hva saken egentlig dreier seg om. Mannen min har blitt skikkelig flink til å holde seg i skinnet når det gjelder henne, så etter noen timer sendte han henne en sms tilbake som var helt kald og sakelig, hvor han forklarte hvordan han ville dele opp pengene osv. Så kan hun sitte der og kjenne på hvor dumt det var å reagere på den måten.

Det værste var at like etter hun slang på røret ringte eldstejenta og gråt og lurte på hva pappa hadde sagt til mamma. Helt tydelig at hun har latt all sitt sinne gå ufiltrert utover barna, dumme, dumme kjærring... Det er jo ikke første gang hun lesser sånne ting over dem, men jeg blir like irritert hver gang!

Vel, mannen min er endelig ferdig med å være "snill", han ga henne hele huset uten klausul da han gikk fra henne og hun har selv forvaltet alle pengene som hun selv vil. Det er ikke hans problem at hun er alene med regningene på alt hun har kjøpt etter at hun solgte huset, nå får hun ta ansvar for seg selv. Om hun ikke går med på dette frivillig kommer mannen min til å innkalle til møte gjennom familiekontoret for å få spikret en avtale sammen med en nøytral tredjepart. Jeg håper bare ikke hun tilter helt og øser mer eder og galle ut over barna, de blir så utrolig usikre av det. Bare vi får spikret denne avtalen kan vi fokusere på å gi jentene masse god oppfølging!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil bare berømme deg for at du klarer å ha fokus på å gi ungene det beste, på tross av at det er så mye kluss med biomor. det er ikke alle (meg selv inkludert) som klarer å holde fokus på samme måte som deg når ting ikke går veien.

Skrevet

Krysser fingrene for at alt går greit, iallefall uten at barna skal komme til skade.

Det er uhyre trist når noen gjør slikt med barna sine. Øse drittprat om den andre forelderen. Har aldri forstått det jeg, men men.

Holder tommelen oppe for mannen din som virkelig velger å sette ned beinet en gang for alle og til syvende og sit vil mor få ris til egen bak pga oppførsel.

Skrevet

Det er lurt å ha en registrert på hver forelder pga av skattefordeler, men når det gjelder barnetrygden så har det jo ikke så mye å si for dere lenger når dere skal betale sfo. Dere vil ikke få dobbel barnetrygd fordi han er samboer med deg, så da vil dere bare motta 970 kroner som vil gå opp i opp med det dere skal gi henne i sfo-penger. Så kanskje dere evt skal ta en ting av gangen, begynne med å registerere et barn over på dere, men la henne beholde barnetrygden så lenge. Når det ene barnet er registrert på dere og dere evt ikke betaler sfo mer, er jo ikke så mange årene, så kan dere bare sende inn søknad om utbetaling av barnetrygd til dere da?

(En annen ting er at barnetrygden skal utbetales til den personen barnet bor hos, men så lenge man ikke søker vil det gå til mor)

Skjønner godt prinsippet her, men kan kanskje lønne seg å ta en ting av gangen for å unngå hysterisk mor siden det går ut på ett for dere økonomisk. Sikkert behagelig for dere å slippe å styre med å betale 1000,- hver måned også:)

Skrevet

Vi er helt klar over at vi ikke får dobbel barnetrygd, det er ikke pga pengene at mannen min vil gjennomføre dette nå.

Jeg skjønner deg når du sier at vi bare kan droppe barnetrygden, men mannen min er så fed up med å behandle henne med bomull. Hun taper jo ikke noe på ordningen, så hvorfor skal hun ikke bare kunne gå med på det? Hvorfor skal han alltid måtte jenke seg?

Jeg håper hun klarer å se klart bare det går noen dager, det kan jo hende at hun skjønner at hun reagerte dumt og går med på det. Jeg er en evig optimist... ;o)

Skrevet

Tusen takk for støtten både Sunburn og Angelica. :o) Jeg er bare så glad for at mannen min endelig føler seg sterk nok til å stå opp mot henne, hun har fått kommet unna med så mye tull i årene som har gått. Nå er det på høy tid å ha en fast, nedskrevet avtale som hun ikke kan tulle med hver gang hun blir sint for noe.

Skrevet

Holder en knapp på at dette går i deres favør.. Dere er hverken urimelige eller vanskelige. - Og dere har barnas interesser i fokus. Hva er vel viktigere enn det?

Hold oss orientert. Jeg er spent på hva som skjer videre.

Skrevet

Jeg lover å holde dere oppdatert. :o)

Jeg er overbevist om at vi skal få dette i land til barnas beste, det er godt å kjenne at det er innen rekkevidde nå.

Skrevet

Ja, skjønner det. Man er jo nødt til å si fra iblant, og noen prinsipper er faktisk viktig å kjøre gjennom!

Og det er jo åpenbart at et barn skal stå registrert på dere når de bor der 50/50. Det jeg mente litt også, som går an, er å ta det med barnetrygden etter at dere har skiftet folkeregistrering. Da kan dere bare gjøre det selv uten å spørre henne tror jeg, for da er barnet registrert hos dere. men det er så klart alltid best å føle at man har blitt enig om noe. Og denne moren høres jo noe urimelig ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...