Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Skrekkblanda fryd *mamma*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok blodprøver for ca 6 uker siden, hørte aldri noe, så det var tilfeldig at jeg var tilbake på samme legekontor (ikke fastlegen min) for en uke siden. Da fikk jeg vite at stoffskifteprøvene ikke var helt bra. For høy TSH. Har i flere mnd kjent som en slags klump i halsen, noen ganger sårt, men mest bare ubehag, som om det er noe i veien. Blir jo litt skremt jeg da, hypokonder som oss helsearbeidere ofte kan bli...(det har sikkert ikke noe med hverandre å gjøre altså)

Skal ta nye blodprøver denne uka. Er det andre her inne som har stoffskifteproblemer (høyt eller lavt), og kan det ha noe å si når det gjelder svangerskap? Ble dere bra igjen med behandling? Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også lavt stoffskifte, men føler det har blitt litt bedre under svangerskapene. Iallefall at jeg ikke fryser så mye. Har ikke lyst til å begynne med evt behandling før jeg er sikker på at jeg er ferdig med å få unger, har hørt at man faktisk kan "vokse det av seg" ved svangerskap.

Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og har vært regulert vha medisiner i ca 6 år. Nå fungerer jeg helt fint, men uten medisiner ville jeg bare gått rundt som en zombie. Jeg lever helt som normalt med mitt lave stoffskifte, den eneste forskjellen er at jeg tar en pille hver dag.

Det kan visst være litt vanskeligere å bli gravid hvis stoffskiftet er lavt, men hvis det er godt regulert med medisiner så skal det ikke ha noe å si, såvidt jeg vet.

Hvis du blir gravid er det viktig å følge med på verdiene dine, fordi stoffskiftet ofte faller ytterligere ved graviditet. Mitt stoffskifte daler med en gang jeg blir gravid, slik at jeg må øke medisin-dosen noe for å holde koken som normalt. Hvis stoffskiftet er svært lavt under graviditet kan det visstnok ha innvirkning på fosterets vekst, derfor er det viktig å justere medisineringen ved behov. Du kan lese litt mer om stoffskifte på www.stoffskifte.org, det står ikke så mye om graviditet der, men der er en link til noen danske sider med litt info om temaet.

Lykke til framover! Håper du får justert stoffskiftet ditt raskt og greit :) Spør gjerne igjen dersom det er noe du lurer på!

Skrevet

Takk! :) Vet jo ikke om det er noe galt, vet bare at TSH er forhøyet, men det er ikke sikkert det betyr så mye. De andre prøvene var innenfor normalen. Har ikke alle symptomene heller, er mer varm enn kld, så skulle heller tro det var høyt. Jaja, ikke noe å spekulere i selv, finner det ikke ut uten å sjekke uansett :)

Skrevet

Jeg har aldri vært en frossenpinn, til tross for lavt stoffskifte, så det trenger ikke nødvendigvis være et symptom. Jeg er heller varm av meg, og får helt hetta av å være for varm på beina, hendene osv.

Mine FT4 verdiger har også alltid vært innenfor normalen, men etter medisinering er det tydelig at jeg skal ligge ganske høyt på skalen (trives best rundt 20 og føler meg særdeles dårlig på 15).

Håper du har en flink lege som hjelper deg å finne ut av ting. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...