Gå til innhold

Hva er galt med konjakk til kaffen i barnedåp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med ei venninne ang. alkohol i barnedåp. Hun mente det IKKE hørte hjemme i dåp, mens jeg nok har et litt mer avslappet forhold til det. Synes ikke at en konjakk til kaffen, eller et glass vin til maten for den saks skyld, er galt i barnedåp. Jeg er oppvokst med at vin kan nytes i hverdagen, ikke til å drikke seg full annenhver helg...

Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser ikke noe spesielt galt i det, men det passer nok de færreste med alkohol på en søndag ettermiddag, da de fleste må i bil for å komme seg hjem.

Skrevet

Here we go again. Nå blir det krangel...

Jeg er forøvrig helt enig med deg, HI. Mange vil vel nå si at man jo ikke serverer alkohol i barnebursdager, men det blir vel litt søkt å sammenligne det når hovedpersonen i en dåp ikke skjønner bæret og ofte sover hele dagen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Enig med HI jeg og. Samboeren til bestemor spurte noen av gjestene om de ville ha en øl, eller en konjakk til kaffen, når vi døpte snuppa. Vi hadde dåpen hos bestemor og han, og han hadde dette liggende. Så ikke det som noe problem i det hele tatt, og det tror jeg ingen andre gjorde heller

Skrevet

Er det ikke bare å innse at folk har delte meninger om alt. Hvis du syns det er greit å servere alkohol syns jeg du skal gjøre det.

Skrevet

Jeg er vel litt som deg, men mange er nok enig med venninna di.

Har vokst opp med alkohol som "voksendrikk" som skal nytes ikke drekkes. ;) Det drikkes jo knapt nok et glass vin eller en halvliter øl til maten. Så sånn sett ser jeg ikke på det som galt å servere alkohol til familie feiringer. Men dersom jeg hadde vist at noen kom til å drikke seg fulle hadde det ikke vært aktuelt å servere alkohol.

Skrevet

Jeg synes vel ikke nødvendigvis det er noe galt, men de fleste dåper er vel ganske tidlig på en søndag, og da er det i allefall noe med meg som gjør at jeg ikke synes det er helt naturlig å drikke... Og det her med at mange kjører kanskje også...

Skrevet

For meg er det totalt feil med alkohol i dåp uansett. Fordi for meg er en kristen handling og feiring av et barn. Og da blir alkohol totalbom i mine øyne. Kjenner forøvrig ingen som har hatt alkohol i barnedåpen, så det er vel kanskje ikke så vanlig?

Skrevet

Kanskje legger jeg opp til bråk, men min 4 år gammel sønn ble døpt, og vi "feiret" med champagne, og serverte vin til maten. Det er snakk om et selskap på en søndag, som en annen presiserte, de fleste kjører jo, og det er et par timer med fest. Ingen fulle, det er jo ikke snakk om det! Men skjønner jo at det er delte meninger. Og for de som trekker inn kristendom, det drikkes jo vin i bibelen, også? Kjenner flere personlig kristne som tar et glass vin, så det er vel ikke den beste årsaken til å la være. Eller? Sorry hvis jeg lager trøbbel!

Skrevet

Jeg har vært i mange barnedåper jeg der det har vært tilbudt vin/øl til maten, men det har vært som et lite tillegg til brus,farris og kaffe/te, og i noen har det vært mulig å få en liten konjakk/likør/sherry til kaffen. Ser ikke noe problem med det.

Jeg døper ikke barna mine i kirken, men har en navnefest etter human-etiske prinsipper, og har som regel hatt litt øl/vin til maten til de som ønsker det, det går som regel mest brus/farris/kaffe alikevel.

Mange som ser på slik alkoholholdig drikke som en kosedrikk, som de drikker en av, på lik linje med brus f.eks.ikke så mange som hiver ned på glass på glass med brus.

Skrevet

Noen vil ha og andre ikke (servering av konjakk/likør).........jeg ser ikke problemet med verken det ene eller det andre.

Skrevet

Altså, jeg drikker selv om jeg er kristen altså, men ikke til dåp. ;)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med cognac til kaffen i barnedåp eller navnefest, men de fleste her mener man blir dritings om man tar en cognac.

I navnefesten her har vi servert vin til maten også, tenk det du...sprø folk??

Skrevet

Mange gode poeng her..... det er vel opp til hver enkelt familie å avgjøre.

Men har man et avslappet forhold til alkohol, så er det vel ikke noe problem? Verre blir det hvis man har slektninger som ikke klarer å drikke med måte når alkohol blir servert.

Synes forresten champagne var en kjempegod idé!

Skrevet

Enig med deg HI, ser ikke noe galt i et glass vin til maten og/eller en konjakk eller likør til kaffen i en barnedåp. Men er jo greit å unngå om man har invitert noen som er svake for alkohol da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...