Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 min sønn på 1 år dunker hodet i gulvet eller i veggen når han blir skikkelig sinna.. eller klasker håndflata i hodet sitt.. bekymra jeg:-/ skjønner ikke hvor han har det fra.. han har jo aldri sett vi gjøre noe sånt!
Sjalabais Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Helt normalt! Han er så liten at han vet ikke hvordan han skal reagere og hva han skal gjøre mens han er sinna, derfor selvskader han. Min erfaring er at det er lurt å bare ta tak i lille og holde han fast til det går over. Snakke med han etterpå om at han var sinna, og at det får han til å skade seg selv. Ved å holde rundt han og snakke om det etterpå anerkjenner du hans følelser og viser aksept for at han kan føle sinne, noe jeg selv mener er veldig viktig at de små får lov til. Samtidig viser du at det er dumt å skade seg selv, og etterhvert når han blir større vil dere etter et sinneanfall kunne snakke sammen om hvordan det er mer hensiktsmessig å reagere. Du vil gi han et ordforråd han kan bruke i stedet for utagering, og du kan forklare han at det er mye lurere å rope ut og si i fra hva det er som er galt i stedet for å legge seg ned og skalle, sparke, slå og alt det der :-)
Gjest Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Gutten min gjør også lignende ting. Jeg har undret meg over at han slår seg med vilje i hodet når han er sint/frustrert. Jeg tror at det kommer av at han har erfart å få oppmerksomhet og mye medlidenhet når han har slått seg i hodet, og så gjør han det med vilje for å påkalle denne oppmerksomheten. Tror jeg! Bare en teori, altså!
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Minstemann her gjorde det også i noen uker da han var rundt 15 mnd. Vi prøvde å ignorere han, og fortsatte med vårt som om ingenting hadde skjedd. Evt. trøstet jeg og sa; Stakkars liten, er du så sint du lille venn (eller noe slikt) og satte meg ned med han til han roet seg. Tror også det var en slags måte å få oppmerksomhet på...for han sluttet etter et par dunk når oppførselen ble ignorert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå