Gå til innhold

Lurer på en ting ang. middagsglass...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på ni måneder, som liker best mat med mye smak og som han kan tygge. Derfor har jeg lurt litt på når jeg kan gi han 1års glassene? Jeg leste bakpå 1årsglasset til nestle i dag, og det sto at man kan begynne å gi det når de reiser seg opp og prøver å gå. Det har han gjort i noen uker nå, betyr det at han er klar for glassene? Syns at det virker som litt merkelig kriterie, men jeg kan også forstå at noen er klar for disse glassene før andre. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

Husker med min største at jeg byttet ganske tidlig til 1 år. han likte nemlig ikke de til 8 mnd (litt usikker om det er 8 før 12). Men jeg ga han gjerne også en del av vår middag. Bare passet på å krydre etter at jeg hadde tatt ut mat til han.

Men kan ikke si jeg skjønner hvorfor de skal reise seg opp å gå. Høres jo helt høl i hue ut.

Skrevet

DEt med at de skal ha reist seg opp å gå har vel kanskje noe med energibehovet å gjøre og ikke så mye med selve konsistensen på maten.

Går sikkert bra å gi småen din det. Så lenge han behersker konsistensen;)

Skrevet

Det med at de skriver når de reiser seg opp osv, tror jeg er fordi det er tilpasset energibehovet dems.

Skrevet

Det med at glassene kan brukes fra de reiser seg og prøver å gå, har kanskje noe med energinivået å gjøre, at de da trenger mer energi?

Kan virkelig ikke se at det gjør noe å prøve ut 1 årsglassene, er vel bare at det er mer klumper og tyggemotstand... Og kanskje bittelitt mer salt?

Skrevet

Reise seg opp og forsøke å gå;) Jeg vet ikke heller, kanskje fordi de er mer aktive da?

Han får mest vår middag, tar ikke av til han før jeg krydrer heller, men jeg tilsetter aldri salt. Men noen ganger er det kjekt med middagsglass, og jeg tror at han ville foretrukket glass med mer smak og biter. Jeg kjøpte et par 12mnd. glass i dag, så da prøver jeg med det. Kan ikke skjønne at det skal være noe problem når han spiser alt mulig annet...

Skrevet

Hvis han selv vil ha de 1-års glassene, så er det vel ikke noe problem... Vi har litt motsatt problem her i huset.. Lillegutt er jo også 9 mnd og vi bruker fremdeles 6-mnd glassene.. Han liker ikke klumper..... Men har kjøpt inn 8-mnd glass, så skal prøve å få vendt han til det! Så er nok leeeenge igjen før vi kommer til å prøve 1-års glass iallfall.. Det er vel mer energi i maten til 1-åringer, derfor kriteriet med å reise seg opp, for da blir de vel mer aktive og trenger mer energi. På den måten kunne jo kanskje gutten min også fått de, som har reist seg opp i 2 mnd allerede...

Skrevet

Takk for svar! Det er nok som dere sier at det har med energibehov. De har tilsatt salt, i motsetning til 8mnd glassene, men det er jo snakk om minimale mengder. Fant et glass i dag som var tilsatt chili, regner med at det kommer til å falle i smak her;)

Skrevet

Har med energibehovet å gjøre ja :-)

Her gir jeg han hjemmelaga nå, falt mye mer i smak. Lager ferdig mos, ris, pasta og fryser ned i små posjoner. Så får han forskjellg kjøtt/fisk blanda sammen! Koker det bare og blander med stavmikseren. Så sper jeg ut til passe konsistens med kokekraften. Har også litt ferdigkokte grønnsaker som du får på pose lagmed. Er veldig lettvindt :-) og myyyyyyyyyye bedre :-p

Skrevet

Her går det mye 1 årsglass om dagen, selv om dukken ikke er året ennå...

Og det er jo bare å velge de glassene du mener passer:) Småfolk sine er veldig ålreite så lenge det ikke er for mye salt.

Skrevet

Helt enig at hjemmelagd smaker bedre! Nikolai liker best å spise selv, så jeg moser ingenting når han får middag. Bare kutter opp det vi spiser også ordner han resten;)

Men av og til blir det glass, enten fordi vi ikke er hjemme, eller spiser noe han ikke bør ha. Det er en annen grunn til at jeg tror det går greit med 1årsglassene, det er jo ikke snakk om at han får det ofte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...