betty74 Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Det går vannkopper her. Alle hos oss har hatt det, kan jeg være sikker på å være imun + at det ikke vil skade babyen å utsettes for denne smitten? Har hørt noe om at man kan få helvetsild ved senere smitte... Er det riktig?
Gjest Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Har man hadd vannkopper så får man det ikke igjen. Da er man immun ja. http://lommelegen.no/php/art.php?id=321368
Anne-B. Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Jeg snakket med legen min om akkurat dette, og han sa at så lenge du har hatt vannkopper, altså påvist antistoff mot dem, så er det ikke farlig for deg eller babyen.
betty74 Skrevet 13. august 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. august 2007 Jeg vet 100% sikkert at jeg har hatt vannkopper (hadde det i voksen alder - meeeget syk) Da kan jeg vel være 100% siker på at jeg også har antistoffer, ikke sant? Takk for svar begge to!
mitt-skjønne-trekløver Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Jeg tror jeg ville ha holdt meg litt unna jeg... Selv om vannkopper er en barnesykdom kan man fåktisk få det 2 ganger; og jeg snakker av erfariring; Begge barna mine har nemlig hatt det 2 ganger!!!! Helvetesild er samme smitte som vannkopper.
Leon+Ava Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Vannkopper kan være farlig om du for det i siste trimester, da kan det hende at du må medisineres, men ikke farlig om du har hatt det før..
Erisa* Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Tror ikke du trenger å bekymre deg:) Det vi lærte om dette på forelesning om barnesykdommer hos gravide og nyfødte, var at vannkopper ikke er skadelig for fosteret annet enn hvis det blir smittet når det er nyfødt. Derfor: dersom mor får vannkopper 1 uke før eller etter førdsel gis antistoff til barnet, og hvis barnet blir sykt får det en egen medisin. Så lenge du har hatt vannkopper har du helt sikkert antistoff mot det, spesielt siden du hadde det etter at du ble voksen. Du kan risikere å få helvetesild, siden det slår ut hos immunsupprimerte (det er man til en viss grad når man er gravid), men såvidt jeg har forstått, så ligger zoster-viruset, altså det som gir helvetesild, latent i kroppen når man har hatt vannkopper, slik at det kan slå ut selv om man ikke har vært i kontakt med noen som har vannkopper. Men her er jeg ikke helt sikker. Poenget mitt er i alle fall at du kan ta det med ro:) Får du utslett et sted på kroppen som bare holder seg til den ene halvdelen av kroppen,, altså ikke sprer seg over midtlinjen, er det sannsynligvis helvetesild, og da kontakter du lege, men ellers kan du ta det rolig:)
Voyeur Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 Helvettes ild slår ut hos personer med svekket/nedsatt immunforsvar, og det er mest eldre som rammes av det. Ungdommer som trener veldig mye/er overtrent kan få det og personer m HIV osv. Vannkoppeviruset ligger lagret i enten høyre el venstre side av nervesystemet ditt, og er ikke vanlig å få av normalt friske mennesker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå