Gjest Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Vi må ha stellebordet på soverommet, siden vi har så liten plass på badet. så vi har jo ikke tilgang til vann når vi skal skifte bleie. men det holder å bare bruke våtservietter på bæsjebleiene også sant? hvis man helst MÅ ha vann må vi jo evt ta bæsjebleiene på badegolvet da... Og så lurer jeg på... zinksalve og talkum, gjør det samme nytten det? eller er zinksalve når de er sår og talkum for å forebygge? eller hvordan er det der? hva skal jeg ha på? (venter jente ...) tusen takk for alle svar til en forvirret førstegangs=)
gladmammatel2 Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Hei. Vi hadde (og har fortsatt) samme problemet da vi fikk jenta vår. Løsningen ble en bolle med vann på stellebordet og Mesoft kompresser istedet for kluter. Det har fungert fint for oss, men skulle jo selvsagt ha ønsket å ha et digert bad med plass til stelling i stedet
*tybber* Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Vi òg har veeeldig lite bad, men skal kjøpe sånt stellebord på Ikea, til 200,-. Begynt å lure på om jeg skal ha en stellekommode med klær osv til babyen på stua, i et hjørne der. MÅ jo ikke bruke vann/våtservietter ved hvert skift. Dere har ikke plass til et sånt stellebord jeg mener da? Fra Ikea? Eller så kan du jo bare kjøpe et sånt lite "vaskefat" eller sånn, og ha med på rommet når du skal skifte bleie! )
Gjest Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Stellebordet er nok allerede innkjøpt ... men vaskebalje var jammen ikke dumt =)
Fløffy Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Vi brukte våtservietter fra dag 1, men var ganske påpasselige med å tørke med litt papir etterpå det første halve året. Det som er kjipt med å ikke ha vann tilgjengelig er når de (unnskyld uttrykket) driter oppetter ryggen - da er det kjekt å kunne vaske vekk alt sammen. Vi hadde talkum, men brukte det aldri. Har kun brukt zinksalve og stellekrem, og kun når jenta mi har vært sår og kun på de såre områdene. Håper det hjalp deg litt!
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Vi har stellebordet på soverommet, og da bare væter vi klutene før bleieskiftet. Ikke brukt noe til å forebygge...bruker zink hvis det er veldig rødt, ellers er det best med lufting og tøybleie.
Happy_girl med MiniMonster! Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 ei vennine av meg kjøpte sånne vannskåler som man fester på stellebordet. funker fint for henne iallefall.. nå vet ikke jeg hvilket stellebord du har, og om de passer der da men.. hu har iallefall det til 200 fra ikea hun også..
Gjest Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Går an å få i stellematte på ikea, sånn liten hvit en og ha på gulvet i verste fall da. Og vaske jenta i vasken også stelle på gulvet. Vi har stellematte på vaskemaskina, funker bra det. Og det er fort gjort å vaske i vasken i forhold til kluter etc
snella snella, aug05 og sept07 Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 Ta bæsjebleiene på badegulvet - det er min anbefaling. Og da bruker du vann på klut/tørrserviett. Gjerne olje også (matolje fra kjøkkenbenken duger bra og er organisk og mild mot huden). Jeg synes ikke noe om våtservietter til daglig. Tenk om du skulle vasket deg med dem til daglig... Det er masse stoffer i disse som vi ikke trenger å dunke huden med. Det er bedre med vann, ikke sant? Det er min anbefaling i alle fall. Super-mega-har-ikke-bæsjet-på-dagesvis-romper havner gjerne oppi vasken for en lunken spylings. Talkum/babypudder (potetmel gjør samme nytten faktisk) brukes når rompehuden er klam og man føler den ikke blir ordentlig tørr. Kan være varmen og svetten eller bare mange tunge tissebleier på rad. Dersom rompa er sånn lenge og og tenderer mot at det blir rødt eller virker ubehagelig, kan det skyldes at huden ikke får nok luft mellom skiftene. Da er naken rumpe best, men det av og til lurt å pudre litt for å unngå sårhet. For bleia må jo på igjen. Kan og brukes andre steder på kroppen hvor det kan bli klamt og sårt: mellom valker her og der, f.eks. Zinksalve/stellekrem bruker man gjerne når rompa er rød og sår. Gjerne innerst inni. Tynt lag beskytter huden. Det er ikke nødvendig å bruke noe av dette uten at man har et problem. Tror ikke på "forebygging" når det kommer til bleieromper jeg. Men så har ikke vi vært plaget med så mye av dette så ofte heller.
Bea har snart 4 barn? Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 Bruk bare salve når det trengs.... ingenting er stort sett det beste lufttørk er også bra.. Og så er det en salve på apoteket som heter øsypuspasta og den er super på såre stumper.................
Gjest Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 tusen takk for alle svaene, nå ble jeg ganske mye klokere her =)
2. gutten har kommet Skrevet 13. august 2007 #12 Skrevet 13. august 2007 Vi har også stellekommoden på soverommet, ikke så mye stress som jeg trodde det skulle bli.. Jeg har en bolle som jeg fyller med vann til bleieskifta. Mannen min har skrudd opp en hylle over stellekommoden som bollen står på og der har jeg også bleier og stelleprodukter. I kommoden har jeg kluter, håndkler og bodyer, det er så greit å ha alt i nærheten. En søppelbøtte med tett lokk er også lurt:) Helt enig at våtservietter ikke er til daglig bruk, fulle av kjemikalier som ikke er bra for ømfintlig babyhud. Jeg bruker tørrservietter (som jeg væter selvfølgelig) til bæsjeromper, orker ikke å bruke tøykluter på bæsjen, det blir så gris.. Bruker bare zinksalve når stompen er rød, viktig å lufte stompen godt en gang i blant blant. Bruker ikke noe forebyggende, men oppdaget fort at det viktigste er å få alt tørt før man tar på ny bleie, altså tørk godt med håndklet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå