Yellowgoldfish Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Hva skal jeg gjøre med det? Andre barn utnytter dette og tar fra ting og er slemme. Barnet er 2 1/2 og er veloppdragen og snill og omtenksom - litt forsiktig av seg. Hva skal jeg gjøre med det? I barnehagen går det fint, men hvis vi møter venner med voldsomme barn kjører de rett over barnet mitt.. Prøver og få han/henne til å hevde sin rett, men kan ikke presse heller til å være tøff heller.. Vanskelig - noen tips??
alvefrøken Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Vi er forskjellige alle sammen - så det der er ikke lett! Noen er jo mere forsiktige enn andre Jenta mi er også ei sånn snille ei. Vi må nok bare fortelle dem gang på gang, at det ER LOV å ta ting tilbake om noen tar fra! Og passe på å si fra til de andre ungene om en ser at de tar fra de andre.
Sinah Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Huff, ikke så greit det, men løsningen er vel ikke at ditt barn skal bli mer uoppdragent. Hvis ikke vennene dine snakker til ungene sine, synes jeg du vennlig og bestemt skal ta fra dem leken og si at dette lekte NN med. Ettersom barnet ditt blir eldre, blir det lettere å snakke med det om at det ikke trenger å la andre ta fra det ting. Synes noe av det vanskeligste som foreldre er når man må forklare barnet at ikke alle andre barn eller voksne er snille...
Honningmelon Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 Jeg har en gutt på 3,5 år som er sånn. Men, etter han begynte i bhg har han kommet seg. Altså, ikke blitt uoppdragen, men tør å ta igjen litt. Men, det tok tid. Har fortalt han mange ganger at det er lov å ta tilbake tingen noen tok fra han. Og hvis vi har besøk av andre barn, og de tar fra han, så bare sier jeg at han kan gå å ta det igjen, og det gjør han.
Anne-B. Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Det der endrer seg nok etter hvert, bare vent til hun blir litt eldre og blir akkurat slik som de andre barna.. Det er uansett ikke noe du kan gjøre for å "endre" henne, annet enn at når noen tar fra, så sier man at man ikke skal ta fra osv. Når hun blir tatt fra, så må hun få høre at dette ikke var riktig gjort av de andre barna og se at leken blir gitt tilbake til henne i situasjoner der det er det rette, men etter hvert må også hun få høre at det ikke er riktig når det er hun som tar fra.
Anne-B. Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Og en annen ting; barn på 2 1/2 - 3 år som tar fra andre leker er ikke uoppdragne. Det er bare sånn de er når de skal hevde eiendomsrett i de tilfellene de føler det, også må man legge føringer for dem, for hvordan det skal være. En på 2 år vet ikke hva konseptet høflighet er, selv om de sier takk for maten og værsågod, unnskyld osv. Det er bare fordi de har lært at man sier slikt, men de har ikke helt samme sosiale forståelsen av det som vi voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå