Mortil1snart2<3 Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Vet ikke helt om jeg har skjønt hva dette er jeg, eller hvordan de føles? Noen som har lyst å forklare? og er det noe spesielt jeg skal tenke på om jeg har kynnere? Kanskje dumme spørsmål dette, men er første gangen for meg;)
Væren*78 Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Hva er en kynner? -Alle gravide har kynner, muskelsammentrekninger i livmoren, eller trim til fødsel om du vil. Husk at livmoren er en stor muskel som skal være sprek nok til å føde et barn. -Kynnere er ikke regelmessige -Merkes bedre for hvert svangerskap man går gjennom. Derfor er det ikke alle førstegangsfødende som kjenner disse, noen kjenner de mot slutten av svangerskapet. -Jeg har ingen kilde som beviser dette, men det sies at abort teller som svangerskap hva angår kynnere å gjøre; altså at man er i stand til å kjenne de bedre enn om man ”bare” er førstegangs Hvordan kjennes en kynner ut? -En kynner kjennes gjerne ved at magen blir hard som en ball eller et skall. Så hardt blir det at du ikke kan kjenne konturen av babyen på innsiden. -Etter hvert som livmoren blir bra trent, kan du se en kynner; magen strammer seg, krymper litt og kan heise seg på midten.. -En kynner kjennes hovedsakelig i livmoren/magen -En kynner skal ikke gjøre spesielt vondt, men kan etter hvert oppleves som irriterende eller slitsomme. Dette fordi livmoren, fødemuskelen, begynner å bli stor og flink Hva gjør at kynnere kjennes verre, eller øker hyppigheten? -Kynnere kjennes bedre når man er sliten, ergo, ofte om kvelden, etter sex el trening -Ligge flatt på rygg kan øke hyppigheten/kjenne de bedre, prøv på siden i stedet -Reise seg brått opp/brå bevegelser- det samme -aktivitet kan øke hyppigheten, er det plagsomt, sett deg ned. -ligge stille kan øke aktiviteten, reis deg opp, kanskje det hjelper Hva er en rie? -Rier er regelmessige. -Rier er kynnere som ikke trimmer lenger, men kan starte en fødsel -Rier vil gjerne bli verre av å øke aktivitetsnivået (mens kynnere kan bli avbrutt/roe seg ned) -Rier kan starte som kynnere, og etter hvert bli regelmessige. Om du har kynnere som blir regelmessige, ring føden. -Rier sitter gjerne mer i ryggen også, i tillegg til mageregionen. -Rier etter uke 34 blir sjelden stoppet med medisiner på sykehuset, før dette er det SVÆRT viktig å komme inn raskt nok, slik at en evt fødsel kan stoppes i tide. Når ringe føden ang kynnere/rier? -Hvis man er usikker på om man har kynnere eller rier. Bedre med en telefon for mye, enn en for lite. -Hvis kynnere (etter feks sex el annen aktivitet) ikke gir seg etter en stund, for eksempel etter 1 time -hvis du har kynnere og mens-smerter eller ryggsmerter, eller nedpressfølelse -hvis du begynner å blø
Gjest Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Ikke dumt spørsmål=) Kynnere varierer fr person til person i styrke, og blir ofte sterkere utover i svangerskapet. Alle har kynnere, det er livmoren sin måte å trene seg til fødsel på. Du har faktisk kynnere når du ikke er gravid også, men da er livmoren så liten at du ikke merker det! Slik jeg opplever de, så blir magen knallhard, og det begynner ovenfra og går nedover. Du ser liksom at livmoren buler ut av magen, og kjenner toppen på livmoren skikkelig tydelig. I tillegg kjennes det ofte ut som om magen "løfter seg opp", at den blir høyere, og jeg får sånn sug i magen - følelse. Nå på slutten er kynnerne litt vonde også, med mensmurringer og litt magevondt, men det er nok fordi ting nærmer seg nå. det er ikke alle som kjenner kynnerne heller, spørs hvor sterke de er. Men man kjenner det når man tar seg på magen under en kynner og kjenner hvor hard den er! sent i svangerskapet kan kynnere ofte provoseres frem. Jeg får kynnere etter sex/orgasme, når noen tar på magen min, når jeg skvetter, når jeg reiser meg fort og -tro det eller ei - når jeg holder på babyer!!! Håper dette hjalp litt =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå