Gå til innhold

Skriveleif eller bare gidder ikke folk å prøve engang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

HVEM LEGE anbefaler dere?

Hallo, det heter da HVILKEN lege, kjære vakre vene...........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en del feil bruk av de såkalte HV-ordene ja. Ganske utrolig! He he.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg gjør den skriveleifen der noen gang, men dersom jeg gjør: Skyld på norsk læreren min ;)

Skrevet

Det er mange som sier hvem isteden for hvilken. Det går vel på dialekt regner jeg med..

Skrevet

I første omgang nøyer jeg meg med å mistenke norsklæreren din for å være ustø i orddelingsreglene.

Skrevet

Satt og irriterte meg over det samme tidligere i dag...

Skrevet

Hehehe anonym 18:06 - morsomt!!

Skrevet

satt å irriterte meg over samme greiene i formiddag!! HVEM LEGE???

HVEM er sååå inkompetente at de ikke klarer å skrive en slik setning rett??

Skrevet

Og det er ikke det verste - leste i går ett innlegg om ei som hadde fått "verdens domeste lege, helt inkombinent".....Tror jeg vet om noen som er hakket dummere, gitt......

Eller hva med alle de som skriver verst med æ? Det heter ikke værst!!

Skrevet

Jeg syns det er trist at folk ikke kan bedre norsk, men jeg trur ikke folk er dumme selv om de ikke har perfekt norsk. Mange har sluttet skole av ulike grunner, har læringsvansker eller er ordblinde. Dette skal da ikke hindre dem i å dele sine meninger med andre gravide.

Jeg syns det er helt greit å skrive med den "norsken" man har jeg - kanskje kan man dele livserfaringer og nyttige tips selv om ikke vokabularet er perfekt!

Ikke vær så dømmende anonym 00:14 :)

Skrevet

Det at dere skal konstant henge dere opp i andres skrivefeil sier jo egentlig mer om dere, enn det gjør om dem. Hva har det egentlig å si at ikke alle her inne skriver 100% korrekt norsk? Blir de dårligere mødre/mennesker av den grunn?

Det vÆrste er vel det at dere er kommende mødre, og kanskje voksne mennesker.. hva om deres barn ikke skriver 100% korrekt? Vil dere sitte å mobbe dem når de viser stolt frem stilen sin fra skolen? Eller hvis de i voksen alder gir dere et brev eller kort som inneholder mange skrivefeil ikke bli glad og takknemlig, men bare begynne å hakke på dem fordi de skrev noen feil?

Håper virkelig at barna deres vil bli flinke til å skrive 100% korrekt norsk, ellers synes jeg synd på dem som må ha mødre som dere..

Skrevet

Man kan da vel ikke skylde på læreren sin. Man skriver norsk i 10-13 år på skolen. Så vanskelig kan det da ikke være å få med seg dette.

Det heter forresten norsklærer.

Skrevet

Eller de som skriver sunt med sundt.

Skrevet

Pinny,

Nå har det seg jo ofte slik at folk som er stødige i sitt eget morsmål, gjerne blir flinkere til å hjelpe sine barn med norskleksene, og dermed ofte oppdrar barn som vokser opp og blir like stødige i morsmålet sitt. Sammenlignet med de som enten ikke gidder bry seg bok til å skrive rett, ikke brydde seg nok på skolen til å få med seg at "ananas biter", "graviditets test" og eggløsnings test" skal skrives i ett ord, "hvem lege" er gramatisk feil og verst ikke skrives med æ.

Snart kommer det helt sikkert en eller annen og roper "dysleksi", og hvor forferdelige vi er som ikke har forståelse for dette.

SLUTT!!

Alle skrivefeilene her inne kommer ikke fra mennesker med dysleksi, og det er ikke det vi snakker om.

Vi snakker om mennesker UTEN dysleksi, de som ikke gidder bry seg.

For guds skyld, tenk dere LITT om når dere slenger ut kommentarer som "synes synd på deres barn når de vokser opp med dere til mor" pga at man bryr seg om at det norske språket går til helvete i rakettfart.

Noen som har tenkt over at det er vi som faktisk bryr oss om språket vårt som irriterer oss over SMS-språk, dårlig gramatikk og elendig ordfordeling blandt kommende mødre her inne?

Kanskje fordi det er vi som gadd følge med i norsktimene og dermed holde kunnskapen ved like ved å faktisk bruke språket.

Noe som heter "Kunnskap er makt", jenter.

Skjerp dere!!

Skrevet

Kloke ord, Anonym 19:32! Det er viktig i svært mange sammenhenger at man har et rikt og godt språk, og selv om de aller fleste kan kline til med en kommafeil eller tilsvarende i ny og ne, er enkelte skrivefeil så graverende at det nærmest er pinlig å registrere at det faktisk er voksne folk som er opphavsmannen. Jeg ville selvfølgelig aldri mobbe et barn på grunn av en skolestil (det var da forresten et usedvanlig slett argument i denne diskusjonen - det er da voksne menneskers skrivefeil vi diskuterer her), men det må da vitterlig være en stor fordel om vi er såpass språkkompetente at vi kan være noenlunde behjelpelige når våre barn kommer hjem og lurer på hvorfor læreren har påført enkelte røde streker på sidene...

Skrevet

Utrolig bra skrevet - helt enig med deg!

Venter litt på den dysleksi-kommentaren selv. Pleier å dukke opp...

Skrevet

Det heter "norsklæreren".

(Synes i grunnen orddelingsfeil er det verste.)

Skrevet

Hva med hun som skulle begynne med modningsAKUMPETUR da?

Helt utrolig...

Skrevet

Ordfordeling?? hehe - tar gjerne imot forklaring på det ordet der.

Skrevet

Ordfordeling = riktig fordeling av ordene?

Kan ikke si jeg var trøtt når jeg skrev innlegget, men hadde vel hodet et annet sted. Morsomt var det uansett. "Ordfordeling". LOL

Godt jeg er utstyrt med selvironi. :)

Ordfordelingsanonym

Skrevet

Kjære norsk politi!

Kan du være så vennlig å tilgi meg min svangerskaps dysleksi?

Hehehee

Skrevet

Tilgi? Slett ikke, så her må du bare belage deg på vann og brød i en lengre periode!

Skrevet

At du gidder å sette deg til dommer over noen trykkleifs!

Her går det jo unna, kan du lese kan du også tolke det som skrives!?

Konsentrer deg om det folk prøver å si - og ikke om skrivefeilene deres.

Jeg tror sånne som deg kanskje er mer irriterende for folk, enn de som skriver litt feil innimellom! (Mange ulike dialekter kommer tydeligere frem på chat og sms ol).

Ær De kansjjjjjkkje nursklerrer??

Skrevet

Ok, da måtte jeg bare komme med et dysleksi innlegg siden det virker som om det var ønskelig!

Forresten, burde jeg ta dette på nynorsk eller bokmål dere?

Bare sånn for å skape ekstra debatt. For ikke å snakke om dialekt?

Eller kanskje vi burde ta dem som ikke har norsk som morsmål? Dette kan bli moro dere!!

Nei, tilbake til dysleksi.

Jeg tror ærlig talt at de som har denne diagnosen faktisk er noen av de som konsentrerer seg mest of å skrive riktig men at det derimot kommer ut feil og det har jeg full forståelse for, så jeg tenker ikke umiddelbart IDIOT! LATSABB! hver gang jeg ser en trykkleif. MEN som det er tydelig her inne er det et større antall voksne mennesker (?) som desverre ikke gidder å bry seg. En gang i tiden var jeg en kløpper både på nynorsk og bokmål. Desverre satte mange år i utlendighet sitt preg både på staving, grammatikk og ikke minst, ordforråd! Grrrr. Det er det verste for meg. Forresten strever jeg noe sinnsvakt med å huske verste med e og ikke æ. Tok meg lang tid før den satt inne igjen, det kan jeg love.

Virker som vi stort sett er enige i at de som skriver feil fordi det går litt fort i svingene, men som vi ser at i alle fall har gjort et ærlig forsøk, da klarer vi å overse feilene. De som derimot viser seg fra sin mest late og som virker som de overhodet ikke bryr seg katten, de irriterer oss grenseløst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...