Gå til innhold

Snu ryggen til barna!

Anbefalte innlegg

Skrevet

igjen... jeg sa meninga mi..

synd for deg om du har problemer med det

slutt på den diskusjonen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe, synes dette var en veldig interressant krangletråd...;-)

Dagen min er reddet nok en gang.... hihi

Skrevet

Hmm... Mener du at 3 år er den magiske grensen? Det beste er jo å ha dem sånn så lenge man kan..! Siterer en artikkel i Fædrelandsvennen fra i sommer:

"Overlege Tor Einar Calisch har behandlet nok pasienter etter trafikkulykker til at han kommer med denne advarselen: - Vi er overhodet ikke i tvil om at barn opp til fem års alderen bør sitte i et bakovervendt sete, sier Calisch.

Han er overlege på barneintensiv avdelingen ved Ullevål Universitetssykehus. Han har behandlet barn som har vært utsatt for trafikkulykker.

- Årsaken til at vi gir denne anbefalingen er i grunn logisk. Et barns hode i den aldersgruppen som vi her snakker om, er fantastisk stort i forhold til resten av kroppen. I tillegg har små barn et umodent skjelett, myke og små skuldre.

- Hvis et barn sitter i et framovervendt sete, vil hodet til barnet bli slengt forover i en kollisjon. I slike ulykker ser vi at barna har ofte hodeskader og ryggmargskader. Sitter man i et sete som er bakovervendt, vil trykket etter en slik kollisjon bli fordelt fra toppen av skallen og ned til rumpen. Det sier seg selv at belastningen blir en helt annen, sier Calisch.

For dem som mener at barna sitter ubehagelig i et bakovervendt sete, har overlegen dette å si:

- I den alderen sitter barn på huk lenge ad gangen uten problemer. De er også vant til å ha beina bøyd fra mors mage. Det er ikke noe problem. Foreldrene kan i tillegg har kontroll på barna ved hjelp av et speil som kan fastmonteres i nakkestøttene, sier Calisch.

Norge og Sverige skiller seg ut fra resten av Europa når det gjelder denne problematikken. Calisch mener at dette skyldes at de to landene er langt fremme når det gjelder sikkerhet for barn i bilen.

- Jeg mener at de ikke er helt oppdaterte. Butikkene har ikke denne typer seter og dermed finner ikke kundene denne varen. Da blir det heller ikke en etterspørsel så det er en vond sirkel, sier Calisch.

Enkelte tester har forovervendte seter som testvinnere. Overlegen stoler ikke på disse.

- I disse testene ble ikke bevegelsen til hodet testet. Bare skuldrene. De kan man feste godt, men hodet vil fortsatt kastes fremover i en kollisjon. Derfor stoler vi ikke på disse testene, sier overlegen."

Skrevet

Utrolig at det kan bli så mye rabalder av at noen legger ut en lenke til en artikkel...må nesten le jeg også. Syntes artikkelen var interessant lesing jeg, men bryr meg egentlig pent lite om hvordan folk sikrer barna sine i bilen, bare de bruker godkjent utstyr :)

Skrevet

rabalder blir det for at noen ikke tåler at andre mennesker tar et annet valg en dem, på et annet grunnlag en de selv har

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...