Espoir Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Vi har en bitteligen vei/avgjøring opp til huset vårt. Naboene bruker også denne for å komme til sitt hus, mot at de bidrar til vedlikehold. I praksis betyr dette at de måker på "sin" side av veien om vinteren og feier grus og klipper gress på sin side om sommeren. Denne veistumpen går bratt opp fra en annen vei, og på nedsiden av den, ned mot veien, er det nokså høyt ned, spesielt i enden der naboens innkjørsel er. Den er vel ca. 3 1/2 meter helt oppe ved naboens hage (og kanskje 1/2-2 litt lenger ned, der hvor vi tar av. Den har et gjerde som etter hvert har begynt å bli ganske dårlig. Dessuten er det bare sånn gammeldags, med to horisontale stenger (smijern/jern), den høyeste vel i 90 cm. høyde. Typisk fristende for barn å klatre på, og god plass til å falle ut mellom stengene. Naboene er litt engstelige. De har hatt småbarn i flere pr, og har igjen er som er liten og snart begynner å gå. De har ymtet frempå flere ganger om at vi bør gjøre noe med dette gjerdet, og det er vel vårt ansvar. Men mannen min mener det går helt fint å la det være, at det bare er å ikke slippe de minste alene ut der, og at det er ikke er nødvendig å¨gjøre noe. Han betaler gjerne hvis naboene ordner det, men gidder ikke gjøre noen innsats selv, siden han selv ikke er engstelig for at noe skal skje. Jeg synes derimot vi bør komme naboene i møte og sette opp et bedre gjerde, selv om d eikke har sagt noe om dette på et par måneder. De vil jo sikkert ikke direkte klage, så de har bare forsiktig ymtet et par ganger. Hmmm...hva vil jeg med dette? Synes dere ikke vi burde sette i gang og gjøre noe med dette, ikke bare være vriompeiser, sånn som mannen min egentlig er?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Men har dere fortalt naboene at dere kan betale om de gjør arbeidet?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 Jeg synes definitivt at dere burde sette opp gjerde der. Tenk om et av barna faller ned! Hvis det da er deres ansvar juridisk sett kan dere få prolemer i tillegg til den dårlige samvittigheten. Man kan selvfølgelig løpe etter og gjete barna bestandig, men i sin egen hage burde man kunne slippe barna ut selv. På den annen side, kan dere jo foreslå for naboene at dere kjøper inn det som trengs og de setter opp gjerdet. Det kan jo hende at det er helt i orden for dem. Men jeg må jo si at slik jeg ser det for meg i hodet mitt (veien er deres, hagen er naboens og gjerdet står "mellom" veien og hagen) forstår jeg ikke helt hvorfor det er deres ansvar?
Espoir Skrevet 13. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 13. august 2007 Det var en god idé at vi kjøper inn og de setter det opp. Men jeg tror ikke det er så enkelt - kanskje vi må ha noen proffe til å gjøre det. Det er litt vanskelig å forklare. Det er en bakke som tar av til høyre fra hovedveien, og deretter går parallellt med denne, med en høy mur nedenfor (på venstre side). Etter ca. 10 meter ender den i naboens innkjørsel. Men litt før dette vider bakken/avkjørselen seg også ut mot høyre, og der kan man svinge opp (til høyre) og rundt og inn til vår eiendom, som da egentlig ligger på høyre side av avskørselen. ...tenke deg en liten r....på venstre side av hoved-streken er det høyt ned. PÅ den lille venstre tupen er naboens innkjørsel, mens på den lille til høyre kjører man inn til oss. see`?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Har ikke dere barn som kan skade seg på det farlige gjerdet? Jeg ville absolutt gjort som du, funnet en løsning snarest, før det skjer noe. Hør med de om dere kan løse det sammen:-) Og om ulykken skulle være ute, er vel dere økonomisk ansvarlig uansett vil jeg tro...
Espoir Skrevet 13. august 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. august 2007 Jo, vi har også barn som er så små at de kan skalde seg. Har eldre barn også, både vi og naboene, og det har gått bra med de, men det betyr jo ikke at det gjør det med de som er små nå. Det hadde jo vært forferdelig om noe skulle skje med barna bare fordi vi ikke "gadd" å gjøre noe. Jeg regner med at det er vårt ansvar ja, hvis ett av deres barn faller ned. Det hadde jeg følt at det var uansett, siden de flere ganger har ymtet frempå om at gjerdet er skummelt. Skal snakke med mannen min i dag, så kontakter vi naboene når de er tilbake etter ferien. Det er ekketl å føle at det er vi som er de slemme og vanskelige naboene, for det er det faktisk i denne saken her.
Espoir Skrevet 13. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. august 2007 Veien er ikke på vår eiendom, men vi eier den. Vår eiendom ligger på høyre side av veien, naboens i enden av veien, og på venstre side av den er det ganske høyt ned, spesielt øverst i veien, der den ender hos naboen. Langs denne venstre siden er det er ganske dårlig gjerde som barn lett kan falle igjennom.
hostogharkheledagenlang Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Du skriver at de går på deres vei mot at de bidrar i vedlikeholdet, jeg synes dere skal dele på det gjerdet jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå