Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 far vil ha 50-50,jeg vil ha vanlig samvær,to dager i uka og annenhver helg. barna er 3 og 1 år. de har to eldre søsken,10 og 7 år,som er "mine". jeg skal ha vårt tredje felles barn om 6 uker. jeg har hatt den daglige omsorgen fra fødsel. hvor stor sannsynlighet er det for at far får det som han "vil"?? takker for alle svar:)
Fabelaktiv Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Far? Er han far tiil de på 3 og 1 og den i magen - forstår jeg rett? Jeg vet dessverre ikke akkurat svaret på det du lurer på, men det har også litt å si hva dere skrev under på ved fødsel trur jeg - om dere har begge omsorg for barnet så står han sterkere trur jeg.. Noe sånt Men hvorfor ikke la han få 50% - like mye hans barn?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 for barn skal ha ET hjem. å eneste grunn til at han vil ha dem er økonomisk,det har han sagt selv. jeg har omsorgen for de,men vi har felles ansvar.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 ja, det er like mye hans barn!! så hvorfor ikke 50-50 % iallefall fram til skolestart ? Dette burde du ha tenkt på før du fikk barn med han.
BabyV Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 En kompis av meg sa en gang noe veldig smart når det gjelder det med et hjem - egentlig skulle barna ha hatt et hjem og så skulle foreldrene flyttet ut og inn. Men det er jo ikke praktisk mulig. Jeg kan beklagligvis ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt, men vet at pappan står veldig sterkt hvis man begge har skrevet under på papirene under fødselen. Men skjønner at du misliker at pappan vil ha 50/50 når han sagt at det er på grunn av økonomiske grunner til at han vil det. Men det viktigste er at dere rydder opp i dette på en ordentlig måte sånn at barna ikke sitter igjen med foreldre som ikke kan snakke til hverandre. Lykke til med dette, skjønner at dette er en tøff periode.
Fabelaktiv Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Jeg har 50 50 med pappan til min datter og jeg syns det er fint for henne. For meg så vil jeg ha henne hele tiden, men han er altså likke mye pappa som jeg er mamma Hvorfor vil du at barna skal ha ett hjem? Er det også av økonomiske grunner? Vil du ikke at barna skal ha like mye forhold til pappa? Hvorfor kan de ikke bo hos pappa da - er vel like bra som hjem det? Skjønner at du vil atlså - men vet ikke hva som er best. Men om han sier at det bare er av økonomiske årsaker så kan dere vel bli enige om en ting på papiret så han slipper billigere unna økonomisk men at barna bor mest hos deg? Håper du ikke tar sp.målene ille opp, men jeg kjenner jo ikke situasjonen og bare stiller noen sp.mål ut i løse lufta Håper dere ordner det til barnas beste lykke til
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 13. august 2007 #7 Skrevet 13. august 2007 Haha...for en dust. Skal han tenke økonomisk, så må han jo på 60% eller mer! Ingen domstol som dømmer 50/50 forresten, så enten blir det til at han får hovedomsorgen for barna eller du. Det beste er selvsagt å mekle selv for å unngå rettsak, men virker som dere er svært uenige. Men dere her som reagerer på hvorfor ikke 50/50 siden det også er hans barn...jadda, barna er like mye foreldrenes, men i barnefordelingssaker er det BARNA som skal taes hensyn til, og ikke foreldrene. Så for barnet på 3 år hadde nok 50/50 gått an, men det er veldig viktig med GODT samarbeide mellom foreldrene hvis det skal gå. For barn under 3 er ikke 50/50 gunstig (kommer selvsagt an på foreldrene og barnet, så det går jo for noen), og for en nyfødt så går det absolutt ikke. Så lenge du ammer så er du egentlig garantert hovedomsorgen for den kommende babyen, og da får du sikkert hovedomsorgen for de andre barna også. Hva det endelige samværet blir er opptil dere eller en domstol å bestemme.
Hva skjer'a?♂ Skrevet 13. august 2007 #8 Skrevet 13. august 2007 Jeg har stor tro på 50/50 nettopp for barnas skyld, men det er følelsesmessig veldig utfordrende for foreldrene. Det koster mye arbeid følelsesmessig. Jeg opplever nå etter flere år med denne ordningen at det virkelig er verdt det, datteren min er nå 13 og er veldig glad for at hun er like mye sammen medd begge og kjenner begge i hverdagen. Jeg vil samtidig si at jeg synes de bør være 3 år gamle før man begynner med 50/50 overnatting, kanskje levere ett sted om kveldene i uken, det krever fleksibilitet, at dere samarbeider godt (koste hva det koste vil), at barna har det de trenger begge steder slik at de slipper å leve i en bag, at dere bor nærme hverandre slik at de har ett nærmiljø med venner.
SusyQ Skrevet 13. august 2007 #9 Skrevet 13. august 2007 Far og mors rettigheter står like sterkt, fordi de er like mye foreldre begge to. Men så vidt jeg har skjønt fraråder barneombudet delt bosted for barn under 1 år, så det vil i første rekke bare gjelde den eldste. Fant dette på hjemmesidene deres: "Barn under 1 år: Barneombudet fraråder delt bosted for barn under 1 år. Babyer skal ha ett hjem. Hyppige dagsamvær anbefales fra barnet er født. Regelmessige overnattinger frarådes. Barnet bør ikke være lenge borte fra sin primære omsorgsgiver. Primær omsorgsgiver kan for eksempel være mor, far, fostermor, fosterfar. Barn fra 1 til 3 år: Fra 1 til 3 år kan delt bosted være problematisk. Hvis målsetningen er delt bosted, anbefaler Barneombudet hyppige dagsamvær som gradvis opptrappes med overnatting. La barnet ha telefonkontakt. Barn over 3 år: For barn over 3 år, må foreldre finne den løsningen som passer for deres barn. For noen vil dette være å bo fast ett sted, for andre vil dette være delt bosted. Momenter i vurderingen er barnets alder, avstand mellom hjemmene, barnets tilknytning til foreldrene, barnehage, skole og venner." Du kan lese mer om dette her: http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=25182 Håper du og barnefar kommer fram til en løsning dere begge kan være tilfreds med. Ønsker dere lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #10 Skrevet 13. august 2007 takk for svar alle sammen:) jeg vet jo at barna er like mye hans.. men han valgte å dra for 7 uker siden,uten engang å prøve å få forholdet til å fungere. han er økonomisk ruin å "trenger" barna for å redde seg selv. jeg er ingen egoist,men de har eldre søsken også,synes det er så trist å splitte søsken. vi bor i samme kommune,så barna får treffe far når de vil.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 13. august 2007 #11 Skrevet 13. august 2007 Hvis du ikke er enig i 50-50 så får han d ikke...men er dere enige kan han få det... For i retten dømmes aldri 50-50, men 60-40 eller 30-70 osv... osv...oftest i mors favør..Hvis d er det beste for barnet-.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #12 Skrevet 13. august 2007 En ting er hva du kan få igjennom i retten, en annen ting er hva du senere skal "stå til rette for" overfor dine barn senere i livet. Er ikke gunstig å holde på "din rett" i det perspektivet. Han forlater deg ikke nødvendigvis barna...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #13 Skrevet 13. august 2007 Jeg møter en del "skilsmissebarn" gjennom at jeg jobber som lærer, og syns det ser ut som 50/50 blir en veldig slitsom ordning for barna i og med at de må flytte mellom to hjem annenhver uke - og ofte med ulike regler hos mamma og pappa... Her kreves det enormt godt samarbeid! Ser ut til at det fungerer bedre der en har hovedansvaret - og da ser jeg det ut fra barnas perspektiv. For den minste tror jeg du kan påvirke situasjonen ved å lese godt igjennom de papirene du blir bedt om å skrive under på sykehuset etter fødselen. Mener en venninne snakket om det... Men det er ikke sikkert at det er taktisk i forhold til barnefaren, for han kommer sikkert til å bli ganske sint om du "lurer" ham på den måten... Og samarbeidet dere imellom er viktig senere...
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #14 Skrevet 13. august 2007 HI her,jeg mulig jeg er "gammeldags",men barn skal ha et hjem,at far plutselig ikke orka mere (han er veldig impulsiv) er HANS problem,ikke mitt og barna. og han tok det valget da han valgte å flytte på dagen. ingen komentarer i verden klarer å overbevise meg om at barn har best av 50-50,om de bor fast til meg elr far er så,men de skal bo fast et sted!! samarbeidet er lik null,vi prater samme å blir enig,men så får jeg høre på "bygda" at jeg er ei drittkjærring,enda da har han fått det som han vil.. han lyver om det meste når det gjelder meg,men takk og lov,folk vet av meg og hva jeg står for så fåtallet tror på han,men det er ubehagelig lell da. ikke artig for barna heller å må vokse opp med en far som lyver om mora.
Anonym bruker Skrevet 13. august 2007 #15 Skrevet 13. august 2007 De som mener 50/50 er for barna snakker bare bullshit...prøv selv å lev i en koffert halvparten av tiden. Helt tåpelig. Vent nå hvertfal til barna ytrer ønske om det selv. Barn bør ha ett fast hjem. Er selv ett 50/50 barn og alle de jeg har snakket med er enig. 50/50 er mer for foreldrene enn barna. De foreldrene som mener noe annet har ikke prøvd dette selv.
♥Tuppa, Noah ;( Lillebror ♥ Skrevet 13. august 2007 #16 Skrevet 13. august 2007 Jeg sa bare hva retten kan gjøre jeg.... (rettet mot anonym lenger opp...) Mitt barn skal aldri være hos pappan sin 50/50... Men samværet skal utvides ettethver, JA.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå