Sinah Skrevet 13. august 2007 #1 Skrevet 13. august 2007 Møtte svigers i byen i går, for å hente barna som hadde vært på overnattingsbesøk. Så med en gang at gutten min på 11 måneder var helt feil festet i bilsetet. "Håndtaket" var ikke tatt ned, men mer alvorlig var at selene var festet rundt livet, i stedet for over skuldrene. Jeg hadde jo ikke lyst til å begynne å klage på dem med en gang, særlig ikke når de har vært greie og hatt ungene. Tenkte bare at vi fikk vise dem bedre neste gang hvordan de festet ham. Da jeg festet ungene i bilen, sa eldstemann på 8 at de hadde ikke festet lillebror ordentlig i bilen. Hun hadde forsøkt å si i fra, men bestefar hadde sagt at det gikk ikke i deres bil. Jeg trodde at svigers var dratt, så jeg sa at det var helt riktig, men vi fikk vise bestefar og bestemor det ordentlig neste gang. "Ja vi prøvde så godt vi kunne," hørte jeg bak meg, "men vi fikk det ikke ordentlig til"... I bilen, fortalte jenta mi at hun til og med hadde begynt å gråte, for hun visste jo at det var farlig hvis de kræsjet at lillebror ikke var festet skikkelig... Først utover kvelden begynte jeg å tenke over hvor ille det kunne ha gått. Ved en kollisjon i en viss fart, ville han jo ha blitt slengt ut av setet, og de hadde kjørt en time på motorveien. Problemet er ikke at de har gjort det feil, for det kan man lett rette på. Men mannen min hadde vist dem hvordan de skulle gjøre det og i følge datteren vår, visste bestemor at selene skulle over skuldrene, men de var stramme og de fikk det ikke til. Så har de tenkt at, ja, ja, det går nok bra, i stedet for å ta en telefon til oss for å få vite hva de gjorde galt. Får frysninger når jeg tenker på at de bevisst utsatte ham for den faren. Ikke at de vil gjøre det, men de bare tenker at det ikke er så farlig. Har opplevd tidligere også å bli sett på som litt hysterisk, fordi de ikke fikk lov å ta eldstemann, da som baby, på fanget å kjøre opp til kirken i jula. Det var jo bare en kort tur! Sa til mannen min at han måtte ta en runde med dem på hvor viktig trafikksikkerhet faktisk er. Man sikrer ikke barna for de 1000 turene alt går bra, men for den ene hvor det ikke gjør det!
Gjest Skrevet 13. august 2007 #2 Skrevet 13. august 2007 Helt enig med deg! Tydelig at de visst det var galt, og utrolig respektløst at de bare tok sjansen på å feste han sånn! Hadde neppe hjulpet under en kollisjon, nei :-( Be han snakke alvorlig med dem. Tror ikke den generasjonen helt skjønner dette med bilsikring.
Gjest Skrevet 13. august 2007 #3 Skrevet 13. august 2007 uff Det er jo sååå utrolig viktig å sikre barna i bilen. Den ene gangen man ikke sikrer dem ordentlig kan jo være den ene gangen det går galt.. Håper det hjelper å prate med dem
1kar&1møy&meg™ Skrevet 13. august 2007 #4 Skrevet 13. august 2007 nei er enig med spetakkel. Tror ikke den generasjonen skjønner konseptet med trafikksikring. Da de hadde barn satt jo alle løst i bilen og overlevde tenker de, og stempler oss som overhysteriske. Ta en prat med dem. Kan også godt hende forklaringen til mannen din gikk inn ene øret og ut det andre er visstnok vanlig når man blir litt eldre. La dem få feste seler og seter selv mens dere ser på ikke bare vis dem.
Gjest Skrevet 13. august 2007 #5 Skrevet 13. august 2007 Ja, min mor har sagt flere ganger "Det gikk jo fint med dere..?" Jeg bare himler med øynene.
Dotten Skrevet 13. august 2007 #6 Skrevet 13. august 2007 Huff. Skjønner deg godt. Greit man kan bli oppfattet som litt "hysterisk", men barna er det viktigste man har, så det skal man uansett ikke ta lett på (trafikksikkerhet). OG man kan ikke sammenligne trafikkbildet før og nå. Da vi var små fantes det ganske enkelt ikke så mange biler, ei heller store og raske veier!
Sinah Skrevet 13. august 2007 Forfatter #7 Skrevet 13. august 2007 Ja, lå baki bilen og lekte selv som unge. Har gitt mannen min klar beskjed om at han må ta en alvorlig prat med dem om dette, men de kommer nok til å skjønne at det kommer fra meg (særlig siden det var jeg som hentet dem, da :0), men, men: Liv og helse til ungene er jo viktigere enn hva de synes om meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå